שיעור חופשי | כסלו תשפ"ג | דצמבר 2022 | גליון 150

לאמוד את המצב הרגשי שלהם וגם לטפח את המיומנויות הבסיסיות שחסרות להם להבנת מצבים מחיי היומיום". איך עובדי הוראה יכולים להתמודד עם השלכות הקורונה? "עם החזרה מהקורונה היו לי שתי הנחיות לעובדי ההוראה: ראשית, לזהות בילד את החוזקות שלו. שנית, לעזור לו לטפח ולקדם אותן. במצב של משבר אתה צריך קודם כל להישען על היכולות והכישרונות שלך. בשעת משבר קשה ללמוד משהו חדש. ככל שאתה נעזר ומביא לידי ביטוי יכולת שאתה טוב בה, אתה בעצם מרחיב את הרגשות החיוביים, זה מקדם חשיבה מצמיחה ורווחה נפשית וזה מאוד תורם לתחושת המסוגלות העצמית. את.ה רואה שאת.ה מסוגל.ת לעשות, להתמודד ולתפקד. תחושת מסוגלות עצמית מאוד תורמת לביטחון העצמי, לערך העצמי ולחוסן האישי. "לאורך הקורונה היתה המון הכרת תודה ואנשים עשו הרבה דברים טובים זה לזה, היה הרבה פרגון הדדי. כל החוזקות האלה לא סתם בלטו במהלך הקורונה, כי הן שייכות למידה טובה שנקראת חיוביות. זו היכולת והאמונה שמסייעות לנו לראות את העולם ולפעול בו באופן חיובי או מיטיב, לא רק עבור עצמנו, אלא גם עבור אחרים. זה צף דווקא בקורונה, כי קיבלנו פרופורציות והערכנו פתאום את החיים ואת הבריאות, שתמיד נראו לנו כמובנות מאליהן. גילינו שהכרת התודה והפירגון חשובים כדי להתמודד עם האיום הבריאותי. "היו עובדי הוראה, שכדי לחזק את הכרת התודה, דיברו עם התלמידים במהלך השנה על פירגון, טוב לב והכרת טובה, וביקשו מהתלמידים לעשות מעשה טוב ולחזור לספר אותו. כך הם קידמו את החוזקות ועזרו לילדים לטפח אותן, זו הדרך לתרגם את היכולות המולדות לאקטיביות בחיים האמיתיים". ד"ר אלוני מספרת בהתרגשות על מטופל , "שעד 16 שלה, על הרצף האוטיסטי, בן היום, מאז הקורונה, כל יום שישי קונה לשכנה שלו מצרכים במכולת. זו דוגמה לשילוב בין חוזקה לפעולה בשטח, שמעידה עד כמה החוזקות מובילות גם בעלי צרכים מיוחדים לעזור לזולת, להשתלב בחברה ולהפוך לבוגרים שותפים בקהילה". הורים – מורים – תלמידים המציאות המאתגרת עם פרוץ הקורונה היתה אתגר כפול ומכופל עבור עובדי ההוראה. "הם מצאו את עצמם הורים ועובדי הוראה בו זמנית במהלך הקורונה. הם בעצמם היו צריכים להעביר שיעור בזום בהיותם בבית עם הילדים שלהם. עובדי ההוראה התמודדו בצורה אמיצה וגילו הרבה תושייה עם הרבה יכולת ויסות עצמי, כדי לתפקד גם כהורה וגם כעובד הוראה". איך כל זה השפיע על הקשר האישי- "חשוב מאוד לפנות זמן כדי להכיר את התלמידים בצורה אישית, ולעשות תיאום ציפיות. תשאלו את הילדים שתי שאלות, במילים פשוטות: מהן החוזקות שלך, במה אתה טוב ומוכשר? ומה אתה עושה מחוץ ללימודים בבית הספר?" שיע ור חופשי | 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==