שיעור חופשי | כסלו תשפ"ג | דצמבר 2022 | גליון 150

אחר על השאלה מי ניצח במשחק כדורגל. אחר הצהריים הוא ירד לגינה, ניגש אליו ילד אחר ואמר לו: 'איך דיברת לחבר שלי, תבקש סליחה או שאני מוציא סכין'. התגובה הקיצונית הזו היא דוגמה לחוסר יכולת ויסות עצמי וקושי בקריאת סיטואציות. ילדים איבדו את היכולת להגיב בצורה פרופורציונלית, איבדו את היכולות להגיב בצורה מידתית לגירוי, זה בדיוק הקושי בוויסות עצמי״. ד״ר אלוני מציינת כי ימים מעטים לאחר תחילת שנת הלימודים נרשמה כמות פניות גדולה מצד הורים ועובדי הוראה ששיתפו כי הם מתקשים להחזיר את הילדים לספסל הלימודים. "החופש הגדול החזיר את הילדים לימים של היעדר מסגרת, כמו בקורונה, וצריך היה להזכיר להם מה זה בית ספר". "למידה טובה חיובית" "בעקבות הקורונה גם עלתה מאוד החרדה בקרב הילדים ונוצר קושי להתמודד עם אי ודאות. המצב השליך גם על ההורים, שהם המבוגרים הכי משמעותיים עבור הילדים, אבל גם הם לא הצליחו לספק ביטחון לילדים בתקופת הקורונה. הילדים ספגו הרבה מהלך הרוח וההתמודדות של ההורים עם הקורונה. מעבר לכך, אני נתקלת בהרבה ילדים עם חרדה מזריקות, מבדיקות דם, מרופאים. ילדים מאוד חכמים. הם מבינים שצריך חיסונים כדי לשמור על עצמנו בריאים, ויחד עם זה חלקם פיתחו חרדה מכל מה שקשור לזה". ובצד של עובדי ההוראה? גם שם מתברר התמונה מורכבת. לדברי ד"ר אלוני, השחיקה המפורסמת של עובדי ההוראה באה לידי ביטוי בקרב עובדי הוראה שלימדו בשנה שעברה את כיתות ב' וז'. "הם היו צריכים להתמודד עם השלמת הפערים של השנים החשובות שפוספסו מבחינה לימודית, רגשית וחברתית". איך השפיעה הקורונה על הקשר של המורים עם התלמידים? "בעקבות הלמידה מרחוק, לעובדי ההוראה היתה בעיה לאתר קשיים של תלמידים בזמן אמת ולדעת איך הילדים מרגישים. היועצות והפסיכולוגים החינוכיים לא פגשו ילדים, מלבד ילדי חינוך מיוחד שהמשיכו ללכת לבית הספר, ועובדי הוראה הרגישו שהם מאבדים את היכולת לדעת מה הילד מרגיש ברמה הכי בסיסית. "כשנכנסים בבוקר לכיתה ורואים את הילדים, מבינים מה הם מרגישים באותו יום: ילד ששמח לראות את המורה בבוקר או ילד שקט במיוחד, דברים שהם בלתי מילוליים ויש דינמיקה בינאישית בכיתה בין עובד הוראה לתלמיד. עובדי ההוראה קיבלו את התלמידים אחרי הקורונה, כשהם צריכים "אחרי הקורונה עובדי ההוראה היו צריכים להזכיר להורים מהן הגדרות התפקיד, שאי אפשר לפנות תמיד לעובדת ההוראה ויש כללים לגבי אסיפת הורים, ימי הורים, ושעות טלפונים מוגדרות" מודלהאושרהמעודכן אחת התופעות השכיחות בקרב ילדים ומתבגרים בעקבות הקורונה היא עליית המודעות להיבטי הבריאות. ד"ר דליה אלוני פוגשת מתבגרים שמתאמנים בחדר כושר, ושמחה לשמוע אותם משתפים זה את זה באימונים שלהם. "זה מצוין", היא אומרת. 2016 ד"ר אלוני מציינת כי בשנת נוסף אורח החיים הבריא למודל האושר. "מרגרט קרן, חוקרת אוסטרלית בפסיכולוגיה חיובית פרסמה, עם עוד כמה חוקרים, מחקר על מדדים לאושר בקרב מתבגרים והוסיפה את המרכיב של אורח חיים בריא למודל האושר, אך זה לא ממש תפס. ועכשיו, אחרי הקורונה, נושא הבריאות באורח החיים הרגיל שלנו קיבל בולטות ונוצר הצורך לשלב אותו בחיים ולחנך ילדים לזה, כי זה חלק ממדד האושר. כיום אנו מבינים שזה לא מובן מאליו להיות בריאים, צריך לפעול למען זה כדי לשמור על עצמנו". "בסופו של דבר, לפי ארגון הבריאות האמריקאי, השלכות הקורונה הן בעיקר על האנשים שבקצוות. אנשים שיש להם יכולת הסתגלות, לכידות משפחתית וחוסן, התמודדו יפה מאוד גם עם הקורונה". 7 | שיע ור חופשי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==