שיעור חופשי | כסלו תשפ"ג | דצמבר 2022 | גליון 150

20- קוגניטיבית-התנהגותית זה יותר מ שנים, מרצה וחוקרת באקדמיה. ד"ר אלוני היא בעלת קליניקה פרטית לאבחון וטיפול בילדים ונוער. היא מגדירה עצמה בין היתר "יזמית בחינוך" ובמסגרת חממה של משרד - תוכנית DiscoverU החינוך פיתחה את מקוונת להעצמה ופיתוח אישי ומקצועי לעובדי הוראה. כשהיא מציגה את עצמה היא אומרת שהיא "אימא לשישה" - שני בנים, בת, כלבה ושני חתולים. ד"ר אלוני מציינת כי השפעות הקורונה על התלמידים באו לידי ביטוי גם בחופש הגדול האחרון. "היו ילדים שחוו קשיים חברתיים ומאוד סבלו. זה נובע מהפער המצטבר במיומנויות יסוד חברתיות-רגשיות בסיסיות, שהם היו צריכים לרכוש בשלב התפתחותי מסוים - אולם בשל הקורונה הם לא קיבלו את החשיפה הזו בזמן המתאים. "אם לא רוכשים בשלב התפתחותי מסוים מיומנות, ניתן להשלים אותה, אך יש עיכוב וקשיים שמתפתחים על בסיס העיכוב הזה. זה מוביל לבעיות חברתיות וליותר חרדות". לדבריה, אחת התופעות השכיחות בקרב תלמידים בעקבות הקורונה היא קושי וקשיים Self Regulation - בוויסות עצמי במיומנות של פתרון בעיות. "מבחינה חברתית אנו רואים קשיים בהתנהלות בסיטואציות חברתיות. אלה מיומנויות מאוד בסיסיות להתנהלות חברתית והן חשובות לחיים בכלל. בבסיס כל זה עומדת המיומנות הראשונה שאמורים לרכוש מבחינה התפתחותית ושמלווה אותנו לכל החיים - הוויסות העצמי". והקשיים מן הסתם לא הסתיימו גם כעת. "עובדי ההוראה מתמודדים כיום עם הקשיים הלימודיים שלא אותרו בזמן ומחריפים ככל שעולים בכיתות והחומר הופך למורכב יותר. הם גם מתמודדים עם בעיות משמעת בכיתה בשל הקשיים בוויסות עצמי, וכן עם בעיות חברתיות של תלמידים שצריכים להסתגל מחדש למציאות חברתית בכיתה אחרי תקופה ארוכה בבית. בכיתה - אי אפשר לסגור מצלמה, להימנע מהפסקות ושיעורי ספורט. "עובדי ההוראה שם גם כדי לתווך את המציאות לילדים, שיש להם חסכים בקשרים החברתיים, ולטפח חוזקות שבעיקר תורמות לשכלול מיומנויות חברתיות. ויסות עצמי, למשל, בא לידי ביטוי בלהמתין לתור במשחק, ללמוד לא להתפרץ לדברי חבר, לדעת להקשיב. לאלה נוספות מיומנויות של תקשורת, פתרון בעיות ופרגון". את מדגישה את הקושי בוויסות הרגשי של התלמידים. איך זה בא לידי ביטוי? "לדוגמה הגיע אלי ילד בכיתה ה' וסיפר שהוא התווכח בהפסקה בבית הספר עם ילד "עובדי ההוראה מתמודדים כיום עם הקשיים הלימודיים שלא אותרו בזמן ומחריפים ככל שעולים בכיתות והחומר הופך למורכב יותר" שיע ור חופשי | 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==