שיעור חופשי | כסלו תשפ"ג | דצמבר 2022 | גליון 150

כי לקח לה זמן רב ורק אחרי ראיונות רבים היא הצליחה למצוא בית חינוכי בבית הספר "גנים". בגני תקווה. "אביבה, שהיתה המנהלת המדהימה של בית הספר, שבתה אותי בקסמה כשאמרה לי שלא מעניין אותה לראות את התעודות שלי והיא רוצה לדעת למה אני רוצה להיות מורה. התשובה שלי היתה: 'אני מאמינה שכדי לדעת צריך לגעת. אני רוצה להגיע לילדים מתוך הכיף והחוויה ואני לא יכולה שלי עצמי יהיה משעמם׳. היא השיבה: 'אוקיי, מתי את יכולה להתחיל?'" המורה החדשה והאמביציוזית הקימה בבית הספר "גנים" את תחום המדעים כמעט מאפס. "לא היתה מעבדה, לא היה ציוד ולא היה צוות. הייתי הצוות של עצמי ולכן יכולתי להביא את עצמי לתפקיד. הרעיון שלי היה שבכל נושא שנלמד הילדים יבנו דברים, ישחקו, יכירו את העקרונות המדעיים דרך הניסוי והחוויה. קניתי ציוד, בניתי מעבדה ותוכניות, שכוללות הרבה ניסויים. בהמשך קיבלנו עוד שתי מורות למדעים שהדרכתי אותן בשיטה שלי". מהי השיטה שלך? "אני לא מלמדת לפי ספר, כמעט ולא פותחים ספרים בשיעורים שלי, הכל נעשה בלמידה אחרת. כל שנה אני ממציאה משהו חדש, כי אני משתעממת לחזור על עצמי. אני יודעת שאם לי יהיה מעניין, גם לילדים יהיה מעניין. אם לא יהיה לי כיף, לא אוכל לעשות את זה. אני עושה גם הרבה שיתופי פעולה בין הגילאים השונים. השיטות שלי היו קיימות בבית הספר הזה, זיהיתי את החופש שהמנהלת נתנה לצוות וגיליתי שיש לי במה, וזה היתרון, להיכנס לבית ספר שבו נותנים לך את היכולת לפרוץ ולהיות חדשני. כל המורות אצלנו בצוות נדבקות ברוח הזו של החווייתיות בלמידה וזה מקסים". איך מלמדים אחרת? "למשל למדנו בבית הספר על נושא גלגולי אנרגיה. זהו נושא שמאוד קשה ללמד. לכן אנחנו עושים כל מיני פעילויות חווייתיות בנושא, ביניהן: יוצאים לפרדס של כפר מעש עם גרגירי פופקורן ולומדים דרך הכנת הפופקורן על גלגולי האנרגיה שלו, מביאים חומרים ובונים מסלולים כמו דומינו, כך שדבר נוגע בדבר ומעביר את האנרגיה שלו. כשלמדנו בכיתה ב' על מצבי צבירה המסנו בכיתה שוקולד, הכנסנו לתוכו קורנפלקס וסוכריות ודרך זה למדנו על מצבי צבירה". מה עשה לך השינוי הזה בקריירה? "אני אמנם מרוויחה פחות כיום ונאלצת להשלים הכנסה בסופר פארם, אבל מאושרת פי כמה. אני קמה עם שמחה בלב. פעם העבודה היתה המשכורת והיום אני נהנית וקמה כל יום ליום מאושר, כי אני שם מבחירה. ברגע שאתה בוחר את השליחות, זו לא עבודה בשבילך, זה משהו אחר. זה היתרון שלי בתפקיד, שבחרתי את זה מרצוני החופשי ובמודעות מלאה. אני מתכוונת להמשיך בעשייה שלי כל עוד אני יכולה להעביר את החוויה לילדים. ביום שבו לא אהיה משמעותית לילדים, אני ■ אפרוש". "כשלמדנו בכיתה ב' על מצבי צבירה המסנו בכיתה שוקולד, הכנסנו לתוכו קורנפלקס וסוכריות ודרך זה למדנו על מצבי צבירה" גם לכן היה מסלול בלתי שגרתי בדרך להוראה? גם אתם מלמדים אחרת? שתפו אותנו במייל: נעמי ראשוני היא מורה למדעים בבית הספר גנים בגני תקווה hofshi@morimamuta.co.il 47 | שיע ור חופשי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==