שיעור חופשי | כסלו תשפ"ג | דצמבר 2022 | גליון 150

בריטניה כמעט מחצית מהמורים מתכננים לעזוב בחמש השנים הקרובות )NEU( לקראת הכנס השנתי של איגוד החינוך הלאומי מהמורים 44% בבורנמות, פירסם האיגוד סקר שלפיו . בסקר שנערך 2027 מתכננים לעזוב את המקצוע עד אמרו שיעזבו תוך שנתיים 22% , מורים 1,788 בקרב מהם הסבירו כי העומס הרב המוטל עליהם היה 65%- ו גורם משמעותי בהחלטתם לעזוב. יותר ממחצית מכלל ) אמרו כי עומס העבודה הוא "בלתי ניתן 52%( הנשאלים 35% לניהול" או "בלתי ניתן לניהול רוב הזמן", לעומת .2021- ב סיבות נוספות לעזיבת המקצוע שעלו מראיונות עם המורים הן: ירידת הערך החברתי למעמד המורה, הכשרה פדגוגית מוגבלת, אכזבה מרמת האמון הנמוכה במורים הן מצד הציבור והן מצד הממשלה, שכר נמוך ועודף אחריות. לאלה נוספו הציפיות הגבוהות מדי של ההורים לגבי ביצועי המורים והישגי התלמידים. "אני נואש לצאת מהחינוך בגלל עומס עבודה, פיקוח חינוכי מתמיד וניירת", אמר אחד המורים. לדברי ג'ון טאפסקוט, מומחה ויועץ בניהול חינוך, הסיבה העיקרית לנשירת המורים היא ש"מטילים עליהם שבהם יש להם שליטה הולכת יותר מדי אחריות לדברים לדבריו, מערכת החינוך לא צריכה רפורמה ופוחתת". אלא מהפכה, ואחד הדברים שהשליטה בו צריכה לחזור לידי המורים הוא תוכנית הלימודים. "כיום זהו מקור התסכול הגדול ביותר", הוא אומר. "לדעת שאתה מחויב על פי חוק ללמד תוכנית שאינה מתאימה לחלוטין לרמת ההתפתחות הקוגניטיבית של התלמידים שלך, ואז לקבל את האשמה כשהיא נכשלת, זה העלבון האולטימטיבי למורים. עלבון שמייאש אותם". ארצות הברית 2020-2021 מהמורים נטשו בשנת הלימודים 11% בשנה רגילה 8% את המקצוע לעומת ממוצע של שליש מהמורים בארצות הברית אומרים כיום מכלל 11% שהם רוצים לעזוב את המקצוע ובמקביל המורים פרשו מהמערכת בשנה החולפת. המורים החדשים, אלה שרק נקלטו במערכת, מצביעים על ליקויים מערכתיים פנימיים ואלה כוללים: העדר תמיכה מספקת מצוות המורים המנוסה ומהנהלת בית הספר, היעדר עבודת צוות ושיתוף פעולה בין מורים, אי קבלת משוב תומך בתחושת המסוגלות ויחסי חונכות נעדרי תחושת אמון. מורים ותיקים – גם כאלה שנשארים במערכת – מביעים גם הם חוסר נחת מהנהגת בית הספר והמחוז המקומי ומבטאים תסכול ברור מהמתח והשחיקה ומתנאי העבודה. כפי שכתב מורה בחטיבת הביניים באינדיאנה: "למרות אהבתנו למקצוע ההוראה אנחנו נשחקים בדרכים רבות כל כך על ידי כוחות חיצוניים. יש ישיבות ועדות, ישיבות מורים כלליות, ישיבות מורי השכבה, ישיבות מורי הכיתה, ישיבות צוות, ישיבות תחום נושא, והרשימה עוד ארוכה. כל פגישה דורשת יותר מיילים ויותר ניירת. ללמד תלמידים זה נפלא. כל הדברים האחרים – הם אלה שמתישים". לפני שנתיים, כשהקורונה פגעה לראשונה, המורים בארצות הברית שלימדו במסירות בצורה מקוונת הוכרזו כגיבורים. נראה היה שה"מניות" שלהם זינקו בן לילה. הכבוד למקצוע הוחזר לרגע, אבל גם הוא היה בר חלוף. ככל שנמשכה המגיפה הצטבר לחץ מכל עבר, ובשנה האחרונה הם נאלצו להתמודד עם (ולספוג) החמרה בהתנהגות התלמידים, ביקורת של הורים, ושינויי תקנות בריאות ובטיחות אינסופיים. מהמורים 44% בבריטניה מתכוונים לפרוש בחמש השנים הבאות עמי סלנט מידען, עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית" 27 | שיע ור חופשי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==