שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 66 ת וכנית "חוויה פיננסית" מתקיימת במערכת החינוך בישראל מזה שנה, מכיתות א' ועד י"ב, 15 בהתאמות הנדרשות לכל גיל. התוכנית משלבת משחקי לוח, קלפים והפעלות שונות כגון חדרי בריחה, במטרה להעביר לתלמידים גם היבטים ערכיים, מתמטיים וחווייתיים של החינוך הפיננסי. באישור משרד החינוך, מופעלת התוכנית בכל 10,000- רחבי הארץ, ומדי שנה נחשפים לה כ תלמידים מבתי ספר שונים, רובם מכיתות א' עד ט'. הלימודים מתקיימים בכל שעות הלימוד בבתי הספר, במסגרת שעות תל"ן או משרד החינוך, או במסגרת מצטיינים (בדרך כלל אחר הצהריים). מנהל התוכנית הוא נעם נדב, בעל תואר ראשון במנהל עסקים וסוציולוגיה ותואר שני בחינוך, שפיתח משחקים פיננסיים ובהם "הבנק ואני", "שר המטבעות" ו"המאעושרים". לדברי נדב, "התוכנית מאפשרת הקניית כלים פיננסיים שימושיים תוך פיתוח כישורי יזמות ומנהיגות אישית. הייחודיות שלה היא לימוד באמצעות משחקים, דינמיקה קבוצתית, סיפורים מעוררי השראה ועוד. הילדים גם נהנים וגם לומדים ערכים כגון עבודת צוות, הסתכלות לטווח ארוך ועוד". עוד מספר נדב, כי "צוות ההוראה של התוכנית כולל אנשים בעלי רקע רחב בתחום הכלכלה וניסיון בהדרכה, שמגיעים מתוך תחושת שליחות ורצון ללמד את התחום גם לדור הצעיר". המטרה, הוא אומר, "היא להוכיח כי כל תחום, גם המורכב ביותר, ניתן ללימוד בצורה מעניינת וחוויתית. אנחנו רוצים לצמצם את החשש והפחד מהתחום הכלכלי, שהילדים יראו בלימוד חוויה ומשחק, וכך להכין אותם לחייהם כבוגרים. אחרי הכל, אחד הדברים החשובים ביותר הוא הידיעה כיצד להתנהל נכון מבחינה כלכלית. "בנוסף, התלמידים רוכשים יכולות וכישורים כגון תכנון לטווח ארוך, עבודת צוות והבנה רחבה יותר של העולם הכלכלי והפיננסי, כשהם לומדים מושגי יסוד וכלים להתנהלות כלכלית", מציין נדב. ניר קסטוריאנו הוא מורה להעשרה פיננסית מכיתה א' ועד ח' המלמד באזור המרכז, ומשמש גם מורה בבית הספר "עתיד" ברמת גן ובמרכזי מחוננים. קסטוריאנו, יועץ אסטרטגי במקצועו, מסביר כי "תוכניות הלימוד מגוונות, ועוסקות למשל בקשר בין מצב פוליטי למצב כלכלי, מי מרוויח ומי מפסיד. בין היתר, לומדים על כניסה מקוונת לאתרים פיננסיים וכלכליים העוסקים בבורסה, מניות ושוק פיננסי. "אחד הכלים הוא משחק ייעודי בשם 'כוכב הבורסה', לכיתות ו' ומעלה, שמסייע לילדים ללמוד על מושגים בעולם הבורסה והמניות. הילדים יכולים לפתוח תיק וירטואלי ולראות מה קורה לניירות הערך בו. במשחק אחר, 'הבנק ואני', מדברים למשל על מתן תרומה ועל הערך שבכך. "יש מטלות אישיות וקבוצתיות, ומתקיימת מעין תחרות בין התלמידים על הלוואות ורכישות. דוגמה ערכית הם מקבלים בשיעור על שיווק שותפים ושיווק רשתי, בו הם לומדים איך להיזהר מהונאות ופיתויים כלכליים. היתרון הערכי והחינוכי הוא בלמידה מהו כסף, איך מתנהלים איתו, חשיבות החיסכון וניהול נכון של עניינים פיננסיים". נופיה אוחנה, דירקטורית בחברה ציבורית גדולה, היא גם מורה לחינוך פיננסי מכיתות ג' עד י"ב, ומלמדת בבית הספר למחוננים ומצטיינים בראשון לציון. "הכי חשוב לדבר בשפה של הילדים, לגבי מהות ההתנהלות עם כסף", היא אומרת. "למשל, מה זה תקציב, מי צריך אותו ואיך מחלקים אותו, הכרת מושגים פיננסיים וכלכליים ועוד. זה מסקרן אותם כי זה נושא שפותח בפניהם עולם חדש של מושגים לגבי משהו שהם מקבלים כמובן מאליו, ואז הם נפתחים גם לקבלת אחריות עצמית ועצמאית". נדב מספר כי עבור התוכנית פותחו כלים ייחודיים, ובהם מערכי שיעור היברידיים הכוללים מגוון כלים, כגון חדרי בריחה, סרטונים, חידונים ועוד. "אנחנו משלבים למידה מרחוק, תוך ביצוע משימות, תרגולים וניסויים בשיתוף פעולה עם התלמידים מביתם, כשניתן גם ללמוד יחד עם בני המשפחה, וגם בלמידה בקפסולות. "המטלות בתוכנית מושפעות משאלות שמעלים התלמידים עצמם, ויכולות לכלול, למשל, דיון בשאלה 'כמה עולה לגדל ילד בכל חודש למשפחה ממוצעת', או תכנון פיננסי של טיול לכל מקום בארץ, לפי תקציב. כל מטלה מותאמת לגיל הלומדים. מכיתה ג' ניתן להשתתף גם בחדרי בריחה אלקטרוניים. כך למשל, בחג החנוכה, יש משחק חדר בריחה שכולל  התייחסות לדמי הכיס שניתנים בחג". משפחת נדב משחקת ב"הבנק ואני". צילום: נדב אריאל אין גיל מוקדם מדי ללמוד על כלכלה, ובתוכנית "חוויה פיננסית" בה משתתפים תלמידים כל שנה, הם נחשפים למושגים כמו חשבון בנק, בורסה וחיסכון 10,000- כ חינוך פיננסי מכיתה א' ראובן שבת | זו המגמה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==