שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 4 ה בחירות שהתקיימו לאחרונה בהסתדרות המורים, פתיחת שנת הלימודים בתנאים מורכבים במיוחד והמו"מ המתקרב על הסכמי השכר, הביאו אותנו לשיחה עם יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים - שהחלה בימים אלה את הקדנציה השנייה שלה. בן דויד היא האישה הראשונה בתפקיד ביותר ממאה שנות קיומה של הסתדרות המורים, ויש לה כבר פרספקטיבה מסוימת שמאפשרת לה מעין סיכום ביניים. רצינו לשמוע ממנה כיצד התקבלה ההחלטה להקדים את הבחירות להסתדרות המורים, מה עמדתה ביחס למתווה החזרה ללימודים כפי שגובש במשרד החינוך, מה כוונותיה לקראת המו"מ עם האוצר עם הסכמי שכר ועוד. מדוע הוחלט להקדים את הבחירות להסתדרות? "השינויים הרבים בזירה הפוליטית, מערכות הבחירות הרבות, ההתמודדות עם משבר הקורונה והעובדה שתקציב המדינה לא עבר - כל אלה הביאו לכך שהמו"מ על הסכמי השכר של עובדי ההוראה נדחה. במטרה לקיים את המו"מ עם הקמת ממשלה ומתוך הבנה כי בחירות פנימיות בהסתדרות המורים במקביל לניהול מו"מ על הסכמי שכר עלולות לפגוע ביכולת שלנו לבוא לשולחן הדיונים חזקים ומאוחדים, הוחלט יחד עם הנהלת הסתדרות המורים להקדים את הבחירות. אמרתי לכל אורך הדרך לציבור עובדי ההוראה – תנו לי את הכוח להילחם עבורכם ולהביא לכם את הסכם השכר הטוב ביותר". מכלל 54% סיעת אמ"י בראשותך קיבלה קולות עובדי ההוראה בעלי זכות בחירה, 156,000 ואילו בוועידה שהתקיימה בהמשך החודש זכית מקולות הצירים. איך את מסבירה את 85%- ב תוצאות הבחירות ומה לדעתך הביא את רוב עובדי ההוראה לתמוך בסיעתך ובך? "ראשית, אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות שוב לעובדי ההוראה ולגימלאים. הניצחון הגדול והרוב חסר התקדים שהם העניקו לי ולסיעת אמ"י, מהווים עבורי כוח משמעותי שאיתו אני יוצאת עם אחריות, נחישות ומסירות – להיאבק, להגן על זכויותיהם, לייצג אותם מול משרדי הממשלה ולהשיג עבורם את הסכם השכר הטוב ביותר. "ההישג הזה הוא תוצאה של עבודה קשה, הישגים ומעל לכל - חיבור אמיתי לשטח. אחד השינויים שהובלתי בתפיסה של הסתדרות המורים הוא הסיורים הרבים שאני עורכת. אני רואה מקרוב את העשייה החינוכית הנפלאה של הצוותים, שומעת על הקשיים ומכירה את הבעיות הקטנות והגדולות. בארבע השנים הראשונות שיפרנו משמעותית את השירות הניתן לעובדי ההוראה בכל התחומים ונאבקנו שוב ושוב על מה שמגיע להם. אני שמחה שהעשייה הזו מהדהדת ומודה לעובדי ההוראה על האמון". ונעבור לעניין שמטריד את כולנו והוא תחלואת הקורונה הגואה ופתיחת שנת הלימודים. מה עמדתך ביחס למתווה שגיבשה שרת החינוך? "אנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים, לקבל את התלמידים למוסדות החינוך ולשוב וללמד בצורה תקינה (הראיון התקיים לפני פתיחת שנת הלימודים. י"א). אבל כדי שזה יקרה וכדי ששנת הלימודים לא תיהפך למחדל בריאותי שיכניס לבידוד משפחות רבות ויגרום לשיתוק המשק, עלינו להיערך בהתאם עם כיתות קטנות, משרות קורונה ושעות פיצול. "לצערנו, נכון להיום, כשבועיים לפתיחת השנה, המתווה שהוצג הוא רפואי ולא חינוכי. המתווה עמום ולא מציע תשובות ופתרונות לתרחישים רבים בשטח. כפי שאני שבה ואומרת לכל הגורמים - השאלה אינה אם לפתוח את שנת הלימודים או לא, השאלה הרלוונטית היא איך לעשות זאת. "משרד החינוך אינו נותן מענים בסיסיים לטיפול במגפה בתוך מערכת החינוך. אין מענים לטיפולים רגשיים, לתוספת יועצות חינוכיות ופסיכולוגים. אין אפילו הנחיות ישירות למנהלים כיצד לפתוח את שנת הלימודים הקרובה. חמור מכך, בחינוך המיוחד שבמסגרתו עדיין לומדים – הכל מתנהל כרגיל, לא מבצעים בדיקות ולא הנחיות. משרד החינוך מתעלם לחלוטין מילדי וצוותי החינוך המיוחד. בהיערכות הנוכחית, נראה כי שנת הלימודים הבאה תהיה מלאה בסימני שאלה. אנחנו עדיין ממתינים למתווה חינוכי שיהיה ברור וייתן מענה לכל התרחישים ולסוגיות החינוכיות הצפויות בעת המשבר". במקרה של סגר עם פתיחת השנה - מה תהיה עמדת הסתדרות המורים? עם תחילת הקדנציה השנייה שלה כמזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד מודה יעל אפרתי | לעובדי ההוראה על האמון - ומבטיחה להמשיך להיאבק למענם ראיון פתיחת שנה "משרד החינוך אינו נותן מענים בסיסיים לטיפול במגפה בתוך מערכת החינוך. אין מענים לטיפולים רגשיים, לתוספת יועצות חינוכיות ופסיכולוגים. אין אפילו הנחיות ישירות למנהלים כיצד לפתוח את שנת הלימודים הקרובה" "משבר הקורונה הוכיח עד כמה חיוניים עובדי ההוראה לכל המשק"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==