שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 38 ב מה קטנה ובעומקה פלקט גדול וערימת חציר, דגל ישראל מונף מצד ימין. שורה של תלמידים בחולצות לבנות מתקדמת בצעד אחיד, עולה במדרגות ומסתדרת מול הקהל. הנערה שבאמצע צועדת צעד קדימה, מישירה מבט ומתחילה לדקלם. די בתיאור הלקוני הזה כדי להכניס אתכם מיד לאווירת הטקס. דמיונכם ודאי משלים עכשיו את נעימת הרקע. תתפלאו, אבל התמונה הזו שבוודאי נראית לכם מוכרת מבית הספר שבו למדתם או מלמדים בימים אלה, היא תיאור של טקס שנערך שנה. 100- בגימנסיה הרצליה לפני כ לאורך שנת הלימודים מתקיימים טקסים קבועים לציון אירועים כמו פתיחת השנה, קבלת תלמידי כיתות א', יום הזיכרון לשואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל וכמובן חג השבועות, קבלת ספר תורה וסיום שנת הלימודים. אליהם מצטרפים טקסים ייחודים לבתי הספר השונים ברחבי הארץ. שלל דוגמאות לטקסים שכאלה ניתן לראות ביוטיוב, ומערכי טקס שמורים אצל המורים האחראים כחלק מן המסורת ושימורה ולצד הניסיונות לחדש ולגוון מדי שנה. לרגל עונת מסיבות הסיום ושלל טקסי סוף השנה, יצאנו לחפש כמה מהטקסים הייחודיים והיפים של בתי הספר ברחבי ישראל. מוכנים? הקהל מתבקש לשבת. אפשר גם בזום הטקסים שייכים למערכת החינוך הבלתי- פורמלית בתוך בית הספר. לדברי ד"ר תמי הופמן, ראש תוכנית המצטיינים (רגב) בסמינר הקיבוצים, "הנפח של החינוך הבלתי-פורמלי הנהוג בישראל, הוא מהגדולים בעולם. במערכות חינוך מעבר לים מתקיימים הרבה פחות טקסים". הטקסים, כפי שאנחנו מכירים אותם היום, נולדו במערכת החינוך בשירות הרעיון הציוני. חלק מהם הושאלו מהעולם הדתי והוטענו בתוכן לאומי עברי - כמו חנוכה, המכבים ומצעד הלפידים, ט"ו בשבט והחיבור לקרקע. בראשית ההתיישבות, גם וגם הקרן הקיימת 1903- הסתדרות המורים שקמה ב לישראל בנו מערכי שיעור לציון החגים בטקסי בית הספר. "המרכיבים שנוצקו אז השתמרו עד היום: הזרים על הראש, אלומות השיבולים, הדגל, כל סממני הטקסים שאנחנו מכירים", מסבירה הופמן. מקורו של המושג "טקס" הוא מהמילה היוונית שמשמעותה סדר וארגון. כל מי שהצעיד taxis תלמידים מול קהל יכול להזדהות מיד עם 30 האטימולוגיה. הטקס הוא אירוע סמלי המורכב מרצף פעולות, במחזוריות סדירה. משמעותו בלוח פעילויות השנה בלטה מאוד במהלך שנת הלימודים האחרונה וזו שלפניה. אף שהתקיימה למידה מרחוק, כולם הקפידו לשמור על הסדר ולציין את כל הטקסים באופן מקוון. התלמידים בבית התבקשו לשבת מול הזום בחולצות לבנות, והטקס שהתקיים מדי שנה על הבמה הומר לפורמט מצולם. גילה ערוסי, מנהלת בית הספר "אריאל" ברמלה, מסבירה שאצלם, כמענה לעומס הרגשי שחוו התלמידים בשנה האחרונה, היו אלה המורים והצוות החינוכי שהכינו וקראו טקסטים לטקסי הזיכרון. שירה וייצמן, המורה שאחראית על התנועה בבית הספר "לאה גולדברג" בכפר סבא, מספרת שביקשה מהתלמידים לצלם את עצמם וגם נתנה הנחיות מיוחדות לגבי הזווית של הצילום והחזקת המסך, כדי שתוכל לערוך אחר כך את הקטעים לטקס אחד. אף אחד לא וויתר על ציון הימים החשובים הללו בלוח השנה, וההתגייסות רק הוכיחה שוב את חשיבותם של הטקסים בתפישה החינוכית. הופמן מוסיפה כי "לטקס כאירוע סימבולי יש מטרות חברתיות, והוא רוצה גם להעביר מסר וגם לתרום לתחושת הלכידות. בתקופת הקורונה, מורה שירה וייצמן, לריקוד ב"לאה גולדברג", כפר סבא: "הטקסים והחזרות הם כמו שיעור. צריך להכיר בחשיבות ובתרומה שלהם לסל המיומנויות שהתלמידים רוכשים בבית הספר. מוזיקה וריקוד תורמים ומפתחים את המוח" טקס בבית הספר "ניל"י". ההורים מוזמנים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==