שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134
15 | שיעור חופשי >>>> מסמנת את הגורמים שאם יטופלו מלידה ועד גיל , יקדמו את המוביליות החברתית. בעזרת המחקר 35 והמפה הזו, אנחנו יודעים כיום איך לקדם את הילד כך שיהיה סיכוי גדול יותר שהמצב הסוציו-אקונומי שלו ישתפר. כלומר, אנחנו יודעים איך הוא יוכל להשיג מוביליות חברתית. זו התשתית שקרן רש"י קבעה כבסיס להשקעה שלה (ראו מסגרת). "בינתיים, התחדדה עוד יותר העובדה שהמוביליות החברתית היא הבעיה המרכזית של ישראל. אין כמו הקורונה להציף את הבעיות על פני השטח. בקורונה ראינו בצורה ברורה יותר מה קורה כשהסולידריות החברתית והערבות ההדדית נשחקות. ולכן אנחנו פועלים ביתר שאת לקדם את היישום בשטח של היעדים שהצבנו (תוכנית הקפיצה החברתית). בסך תוכניות בקרן רש"י במטה 140- הכל פועלות כיום כ וכן בשמונה העמותות שלה, וכולן מקדמות את הנושא בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל. "בשנת הקורונה נעשה מאמץ להמשיך ולהפעיל את התוכניות במתכונת זו או אחרת גם תחת ההגבלות ורובן אכן פעלו. אחרי הקורונה חידדנו עוד יותר את המרחב שבו אנחנו פועלים ,18 ואם עד כה פעלנו בתחום של לידה עד גיל אחרי הקורונה, מתוך ההבנה שמוביליות חברתית נמדדת לפי היבטים כלכליים השכלתיים ובאופן ספציפי בעולם התעסוקה, הרחבנו את התוכנית וכיום אנחנו מגיעים גם לתעסוקה כמו בתוכנית שפיתחנו עם שירות התעסוקה". איך אתם יודעים שהתוכניות אפקטיביות? "יש ארגונים רבים בחברה האזרחית שעושים טוב ומשקיעים כספים. הייחוד שלנו הוא שבאנו לעשות שינוי בר קיימא. לא ניכנס לתוכנית לפני שנשאל את עצמנו מה יישאר כשנעזוב את הילד, את המשפחה או את היישוב. אנחנו תמיד חושבים על הטווח הרחוק. זו הסיבה שבמוסדות החינוך אנחנו עובדים עם המורים. תמיד ניתן סיוע לבית ספר ולילדים עצמם, אבל המוטיבציה שלנו היא לעשות שינוי דרך המורים והשינוי שאנחנו מכוונים אליו הוא מהותי ויסודי". מדוע חשובה כל כך העבודה עם המורים? "אנחנו מאמינים שדמות המערכת היא כדמות המורים שלה ולכן המורים צריכים להיות טובים יותר. לשם כך פיתחנו יחד עם עמותת 'תפנית ', שבמסגרתו אנחנו + בחינוך' את מיזם 'רבדים נכנסים לבתי ספר 'אדומים', כאלה שהוגדרו על בתי ספר 400 ידי משרד החינוך כתת-משיגים. יש אדומים ובינתיים אנחנו פועלים בעשרה, בין השאר בקריית אתא, קרית ים, טירת כרמל, פתח תקווה, קרית גת, שדרות, אופקים וירוחם. "המטרה שלנו היא לחולל שינוי מהותי בבתי ספר אלה שנמצאים בפריפריה, בתהליך עומק של בניית הכוחות הפנימיים של בית הספר על ידי שיפור תהליכי ההוראה וגיבוש שגרות פדגוגיות, ניהוליות וארגוניות איכותיות. המנהל/ת וצוות המורים נמצאים במוקד העבודה וההשקעה שלנו. הם מקבלים הכשרה והנחייה על ידי מאמנת פדגוגית צמודה. הכלים והיכולות שהם רוכשים משביחים את דפוסי העבודה לאורך זמן, משנים לטובה את אקלים בית הספר ומקדמים את הישגי התלמידים. "קל להגיד 'נשקיע את הכסף במתן שעות תגבור במתמטיקה באנגלית עם מדריכים חיצוניים'. אבל אז, מה יקרה כשנצא מבית הספר? בית ספר שאין לו תשתית שבנויה נכון יקרוס. כל השינוי שהטמענו ייעלם. בלי תוכנית שינוי אמיתית בעבודה עם המורים לא עשינו שינוי בר קיימא. תמיד נכנסנו ליישובים וסייענו לבתי הספר, אבל היום אנחנו רוצים לכוון את ההשקעה והאנרגיה לטווח ארוך של בין חמש לעשר שנים להשקעה בתשתית, כדי לחזק את בית הספר המוחלש. "לא מדובר רק בהשקעה עצמה, אלא גם ברצף, בתקופה הארוכה. אני קוראת לזה חמש שנים אינטנסיביות ואקסטנסיביות. נצא אחרי חמש שנים של השקעה אינטנסיבית, אבל לא ניתן לבית הספר ליפול, נבדוק שהתשתיות הפדגוגיות עומדות, נצפה ונתמוך מבחוץ כדי שהשינוי ייטמע. לתת דגים זה נחמד. אבל ככה אתה לא בונה קהילה". מוביליות חברתית היא ברמת הפרט. איך השינוי הזה בבתי הספר מקדם את הילד הבודד? "אנחנו רוצים לבנות מסוגלות. ילדים קריטי חשוב 1 . כישורים אורייניים 2 . כישורים מתמטיים 3 . שליטה עצמית 4 . כישורים חברתיים 5 . כישורים רכים 6 . שייכות 7 . דפוס חשיבה מתפתח 8 . שאיפות וציפיות תעסוקתיות 9 . השמנה . 1 0 משקל לידה נמוך . 1 1 תחלואה . 1 2 עיכובים התפתחותיים . 1 3 עקה . 1 4 עישון א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב 6 5 4 3 2 1 גיל בית ספר יסודי חטיבת ביניים תיכון התפתחות קוגניטיבית התפתחות חברתית רגשית התפתחות פיזית/ ביולוגית מקור: קרן רש"י , על מה חשוב להשפיע ומתי 18 התמונה הגדולה: מלידה עד גיל
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==