שיעור חופשי | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 134

שיעור חופשי | 14 הלמידה המשמעותית שמזוהה עמו. דווקא בקדנציה של נפתלי בנט שהיה זר לתחום החינוך, ואף שלא היתה הבחירה הטבעית שלו, נראה היה שכהן יוצאת אל האור וסגולותיה, אותן יכולות ביצוע, מהירות מחשבה ורצון כן לשינוי, התבלטו. והחלה לעבוד 2017- למרות זאת, היא פרשה ב בקרן רש"י. בשנתיים הראשונות למינויה כהן לא שקטה על שמריה. היא פעלה לגיבוש תוכנית שאפתנית במיוחד המתמקדת בנושא שרש"י מזוהה עמו מאז ומעולם, צמצום פערים. ביוזמה זו, המכונה "הקפיצה החברתית", בחרה הקרן להציב את המושג "מוביליות חברתית" בחזית עבודתה, ואף הציגה אותו כהן הכריזה שהקרן 2019- כיעד לאומי, לא פחות. ב תקדם את הנושא בזירות פעולה שונות ובראשן תפעל להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות והקצאת תקציבים. בד בבד תורגמה הכותרת "מוביליות חברתית" לתוכניות ארוכות טווח במקומות שבהם הקרן פועלת מאז ומתמיד, כלומר בצפון ובדרום הארץ וכן בשכונות מצוקה במרכז. דיברתם על המחויבות שלכם לשינוי 2019- ב חברתי. נראה שאחרי שנת הקורונה ומשבר בחינוך, שינוי כזה דרוש מאוד. איפה התוכנית עומדת כיום? כהן: "זו תוכנית ארוכת טווח שאינה מיועדת ליישום מהיום למחר. כשהגעתי לקרן לפני שלוש שנים וחצי, חשבתי שאנחנו צריכים למקד מאוד את העשייה שלנו בצמצום פערים מחד, ומאידך בנושא של מוביליות חברתית. הנושא הזה היה בנפשי. אנחנו יכולים לדבר על מצוינות, על אומת ההייטק ועל שוק חופשי וזה בסדר. אבל אי אפשר לדבר על החוזקה של החברה בלי לדאוג לאחרון הרכיבים, לרכיב החלש בשרשרת. מהיכרותי את השטח ידעתי שאי אפשר להניע שינוי בלי נתונים, ולכן יצאנו לדרך, ערכנו מחקר וגיבשנו תוכנית. היומרה הייתה לגבש כמה המלצות שמהן אפשר להתחיל להציג את הנושא". מהי לתפישתך מוביליות חברתית? "קודם כל, מוביליות חברתית היא לא רעיון שנה גרס גוסטב לוון, מייסד קרן 36 חדש. כבר לפני רש"י, שיש לתת הזדמנות שווה לכל ילד ולאפשר לתת לו למצות את הפוטנציאל. בין השאר זו הסיבה שבגללה באתי לקרן, בגלל ההזדמנות השווה. אבל אנחנו חידדנו את הנושא והצבנו את המוביליות החברתית כמשימה המרכזית שלנו. "בישראל, ההזדמנויות של הפרט וסיכויי הצלחתו בחייו הבוגרים תלויים במידה רבה מדי במקום בו הוא נולד ובמצבם החברתי-כלכלי של הוריו. מוביליות היא היכולת לשבור תקרת זכוכית ולשנות את הקשר בין נתוני הפתיחה של הפרט למיקומו בסולם הכלכלי-חברתי. מוביליות חברתית אין פירושה לקטום את הראש למצוינים ולהרים את זה של החלשים. הרעיון הוא להעניק הזדמנויות שוות ותמיכה תקציבית ואחרת לחלשים בסביבות שבהן אין נגישות להזדמנויות. צריך להבין שהסיפור של המוביליות הוא חמקמק. בוחנים מוביליות על בסיס תעסוקה ומצב כלכלי, ויש לבחון אותה ביחס להורים. כלומר, אם למדתי כך וכך שנים ואני משתכרת יותר מההורים שלי הרי שהתקדמתי, שברתי את תקרת הזכוכית. במילים אחרות, בוחנים את המוביליות תמיד במבט לאחור. זה לא מדיד בהווה". מה מצב המוביליות החברתית בישראל? כיום 40- "כשבוחנים את מצבם של בני ה בישראל ביחס להוריהם, רואים שהמוביליות שלהם לא כזו גרועה. הם הצליחו במידה רבה. אבל הסיבה לכך היא שהוריהם היו דור קום המדינה. היה אמנם קיפוח של עדות המזרח אבל היו יותר הזדמנויות שוות מהיום. הילדים של העולים ושל המשכילים נכנסו לאותו ואקום שהיה בשנים הראשונות של המדינה. לעומת זאת, כשבוחנים את הסוגייה הזו לעומק, אפשר לראות שהמצב גרוע הרבה יותר. אחד הפרמטרים למוביליות הוא שוויון הזדמנויות, ואילו אנחנו מתאפיינים כיום בקוטביות גדולה. יש לנו הכבוד המפוקפק להיות מובילים בין המדינות המצטיינות באי השוויון ואחרי הקורונה צפויה רגרסיה גדולה מאוד". במה תלוי השיקום? איך אפשר להשיג שוויון הזדמנויות? "למוביליות חברתית יש היבטים רבים. מוביליות חברתית כרוכה קודם כל בתקציב, ואנחנו מדברים על תקציב דיפרנציאלי. כמו כן אנחנו מדברים על מתן הזדמנויות שוות בתעסוקה, דאגה לבריאות איכותית, לחינוך איכותי, הקצאה של דיור לצעירים, השכלה גבוהה ועוד. זה מסע ארוך והבעיה היא שכיום הפוליטיקה מנהלת כל דבר. כי למה הכוונה בתקצוב דיפרנציאלי? כדי ליישם את התוכנית ברמה לאומית צריך להחליט שנותנים תקציב למי שצריך, בהתאם לצורך. "שוויון זה לא לתת לכולם אותו דבר. זה שוויון כוזב. הרי ילד בתל אביב מקבל פי שלושה מילד בפריפריה, לכן תל אביב צריכה לקבל פחות מהמדינה. לעומת זאת, המדינה צריכה לתת ליישוב כמו רהט פי שלושה. אבל זה כלל לא פשוט, כי משרד החינוך מתקשה להתמודד עם שונות, וכאשר מדובר בתקציבי חינוך נכנסים היבטים פוליטיים. השאלה היא למי אתה דואג, למי לתת ואיך לצאת מהטענה הכוזבת שאם אתה מקבל גם ההוא מקבל". מה אם כן נעשה בפועל בקרן בשנתיים האלה כדי לקדם את הפרמטרים הללו של שוויון ומוביליות חברתית? "מה שקרה הוא שלפני שנתיים חשבנו שאוטוטו יש בחירות. פרסמנו את המתווה לתוכנית המוביליות החברתית ואף החתמנו את כל ראשי הסיעות על אמנה של מוביליות חברתית. בינתיים נכנסנו לסחרור של בחירות בלי שתהיה ממשלה נורמלית עם יעדים ותקציב. כשתקום הממשלה (הראיון נערך טרם הקמת הממשלה, ת"ר) אנחנו מצפים שהיא תגדיר את המוביליות כיעד. אנחנו שואפים להקים רשות או משרד שיוקדש לנושא". ובינתיים? "העשייה שלנו כולה היא סביב מוביליות חברתית. ראשית, ערכנו מחקר פורץ דרך שהגדיר קריטריונים וגיבשנו את מה שאנחנו מכנים 'מפת הידע לקידום מוביליות חברתית'. מפת הידע "יש ארגונים רבים בחברה האזרחית שעושים טוב ומשקיעים כספים. הייחוד שלנו הוא שלא ניכנס לתוכנית לפני שנשאל את עצמנו מה יישאר כשנעזוב את הילד, את המשפחה או את היישוב. אנחנו תמיד חושבים על הטווח הרחוק. זו הסיבה שבמוסדות החינוך אנחנו עובדים עם המורים"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==