שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133
שיעור חופשי | 6 ההוראה שלנו התברר, לפני כמעט חודשיים, שרק מהם הודיעו שאין בכוונתם להתחסן. הנתונים 5.2% שפירסם משרד הבריאות היו שגויים כי הם נסמכו על כלל עובדי ההוראה, כולל אלה של הזרם העצמאי, החרדי והסייעות, וכך יצא שאחוזי ההתחסנות היו 120- נמוכים. לעומת זאת, הסקרים שלנו התייחסו ל אלף עובדי ההוראה שחברים בהסתדרות המורים. אני חושבת שהדברים שיצאו ממשרד הבריאות בעניין הזה עשו לנו עוול גדול. האם מישהו מהם דיבר על אחוזי ההתחסנות בסקטורים אחרים? מדוע קל כל כך להתנפל על המורים והגננות?". הם גם צריכים להתמודד עם הורי התלמידים. לאחרונה נדחתה עתירה שלהם לחייב את עובדי ההוראה לצלם אותם ללא הסכמתם בעת ההוראה מרחוק. "היה ברור שלא אתן יד למהלך הזה. זוהי פגיעה בפרטיות והיא עלולה לגרום שיימינג קשה למורה. הנה רק דוגמה אחת מהשטח, מורה טובה שטעתה טעות קטנה שעוררה עליה את כולם עד שזו הניחה מכתב התפטרות, ולקח זמן עד שחזרה בה. אני חושבת שתפקידנו כאיגוד להשמיע את קולם של עובדי ההוראה כאשר נגרם להם עוול. ברור לי שיש מורות ומורים שבמקרים כאלה חושבים על הזמן, הטרחה והכסף הנדרשים להליך המשפטי כדי להחזיר לעצמם את שמם הטוב והם פשוט מוותרים. את זה אנחנו מבקשים למנוע. יש לנו עורך דין מומחה לתביעות לשון הרע ואני אומרת למורות - אנחנו מציגים בפניו את המקרה שלכן ואם מתברר שיש קייס אנחנו תובעים בשמכן וכמובן גם מממנים את ההליך". איך לדעתך השפיע משבר הקורונה על מעמדם של עובדי ההוראה? "אני חושבת שהמשבר הזה חיזק אותם. קודם כל, ההורים שראו בבית איך זה להתנהל עם ילד אחד, שניים או שלושה והבינו את המשמעות של ניהול כיתה של עשרות תלמידים. מעבר לכך התברר שעובדי ההוראה נתנו את הלב והנשמה, עבדו פי שלושה ושמרו על קשר רציף עם התלמידים ועל המסגרת שכל כך חשובה, תוך הפגנת יצירתיות ראויה לציון. הם טיפלו לא רק בחומר הלימודי אלא גם בפן הרגשי והראו כמה הם מחויבים. נראה לי שהיום, בתקווה שרוב תקופת המשבר כבר מאחורינו, יכול עובד ההוראה לזקוף את קומתו. "מה שעוד צריך ללמוד מימי המשבר הללו הוא חשיבותן של כיתות קטנות. אין ספק שהצפיפות בכיתות היא אחד הנושאים המרכזיים שעליהם נצטרך לדון בעתיד. במקביל אנחנו צריכים לעבוד ביחד לטובת הקטנת מספר השעות הפרונטליות והגדלת השעות הפרטניות ושעות השהייה. בכל מדינות העולם המתוקנות מוקצים לעובד ההוראה זמן ומקום להכין את החומרים לשיעוריו. במציאות שלנו המורות לוקחות חלק מהעבודה הביתה ונאלצות ללהטט בין מחויבותן המקצועית לבין הזמן שהן מבקשות להקדיש למשפחתן". מה את מתכננת לקראת הסכם השכר החדש שייחתם עם עובדי ההוראה בסתיו הקרוב? "אנחנו מתכוננים לכך כבר זמן רב. נפגשנו עם נציגים של כל הסקטורים הרלוונטיים - מורים, מנהלים, גננות וכן הלאה, ושמענו מהם באופן מפורט מהם הצרכים והדרישות שלהם. את אלה נביא לשולחן המשא ומתן. ברור לי שבהסכם השכר הקרוב ניאלץ להיאבק בנחישות כדי לשפר את שכרם של עובדי ההוראה. אני לא חוששת מכך כי אני דבקה במטרה להביא למקצוע ההוראה את הכוחות הטובים בשוק, ושכר ראוי הוא התנאי הראשון הנדרש לכך". ומה עוד נחוץ? "גיבוי ואמון של המערכת בעובדי ההוראה שלה. משבר הקורונה לימד שמדובר בעובדים מסורים ומוכשרים. תנו בהם אמון. הדבר השלישי שקשור לכך הוא האוטונומיה. מידת האוטונומיה המוענקת לצוותי החינוך לא מספקת. יש להרחיבה ולאפשר לגורמים בשטח להפעיל את שיקול דעתם. בתוך כך, משרד החינוך חייב למתוח קווים אדומים בכל הנוגע להתערבות בוטה של ההורים בנעשה בכיתות ובבית הספר. זה לא רק בלתי מקצועי. המחקרים מלמדים שסיבה מרכזית לנטישת מורים את המערכת היא התערבות הורים שמשפיעה כמובן גם על יחסם של התלמידים למערכת ולעובדי ההוראה. את זה צריך להפסיק. מאידך אנחנו תומכים במעורבותם של הורים כי ברור ששיתוף פעולה מכבד של הצוותים החינוכיים וההורים הוא לטובתם של התלמידים, וזה הרי האינטרס של כולנו". "מידת האוטונומיה המוענקת לצוותי החינוך לא מספקת. יש להרחיבה ולאפשר לגורמים בשטח להפעיל את שיקול דעתם. בתוך כך, משרד החינוך חייב למתוח קווים אדומים בכל הנוגע להתערבות בוטה של ההורים בנעשה בכיתות ובבית הספר" אמיל סלמן/הארץ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==