שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

שיעור חופשי | 18 הלילה המאוחרות. "נדרשתי ללמידת כלים טכנולוגיים בזמן לא נוח ובלחץ… האתגר היה ללמד מהבית כשהילדים הפרטיים שלי סביבי. ואני מנסה לתמרן כל הזמן", כתבה מורה אנונימית. "זה באמת משתנה בין מורה למורה", מסבירה כשדן. "אצלי, למשל, התלמידים יודעים שלפני מבחן הם יכולים לכתוב לי גם בשבת. בסופו של דבר כל מורה משרטטת את הגבולות המתאימים לה ובמובן הזה הזום לא משנה דבר". רבקה אלקובי, דוקטורנטית לחינוך מיוחד באוניברסיטת בן גוריון, יזמית ומייצגת "דיפרנס" תוכנית לקידום שיח רגשי, מעבירה סדנאות וכלים הנוגעים ללמידה חברתית ורגשית בימים אלה ובמסגרת עבודתה במשרד החינוך פוגשת מורים מכל הארץ. "אני מרגישה שיש למורים הרבה כעס על התקופה והמציאות: הם צריכים לרצות את ההורים, את התלמידים ואת ההנהלה וכל דרכי העבודה הרגילות שלהם השתנו בן לילה". אלקובי מספרת שפגשה מורים שאיבדו את חדוות הלמידה כי הם לא רואים את העיניים של התלמידים במסכים השחורים: "הם רגילים לקשר אישי בלתי-אמצעי והם צריכים למצוא את עצמם מחדש". לחשב מסלול מחדש אף שהעבודה פלשה להם הביתה, המורים, כך נראה, התאימו עצמם לסיטואציה החדשה. כבעלי משלח היד שנאלצו לעבור את השינוי הגדול ביותר בתקופה הנוכחית, הם מהווים כר פורה לעשרות מחקרים שמתנהלים ברגעים אלה במקביל ועוקבים אחרי למידה בעת משבר. מאחר שמדובר במחקרים שנמצאים בשלב הניתוח, מוקדם לפרסם את הממצאים, אבל סנונית ראשונה הוצגה בפברואר, בכנס "האדם הלומד בעידן הדיגיטלי". זהו מחקר ראשוני המבוסס על מדגם ארצי מורים, מחנכים, מורים מקצועיים 133 של ואנשי הנהלה. אלה התבקשו במאי האחרון למלא שאלון עם שאלות פתוחות ומתוכו נאספו היגדים שמויינו על פי אופים כ"אתגרים" 1,800 או "הזדמנויות". "מורים דיברו על הרבה יותר הזדמנויות שנולדו מהתקופה", מספרת פרופ' אינה בלאו מהאוניברסיטה הפתוחה שניתחה את השאלונים וחילצה את ההיגדים. לדבריה, "למרבה ההפתעה מרבית הדיווחים דווקא לא עסקו באתגרים הטכנולוגיים, אך מורים דיווחו על אתגרים שקשורים למערך כולו: חוסר תמיכה ברמה הלאומית וחוסר מוכנות ללמידה מרחוק של המערכת כולה; מורים הרגישו שהם לא הוכשרו מבעוד מועד ללמידה מרחוק ומיד אחרי הסגר הראשון קיבלו מענה גם לקשיים הטכנולוגיים שצצו". פרופ' בלאו מציינת עוד נתון מעניין במיוחד: מורים שיתפו בכך שהזום אפשר להם להכיר צדדים נוספים בחיי תלמידיהם, "לא רק לגבי חיית המחמד או איך נראה החדר שלהם בבית, אלא שבזכות הדרישה של משרד החינוך לקיים שיעורים חברתיים בתדירות גבוהה התאפשר להם לשוחח עם התלמידים באופן קרוב ואינטימי יותר מאשר מבעת שגרה". מספרת פרופ' אינה בלאו כי מורים שיתפו בכך שהזום אפשר להם להכיר צדדים נוספים בחיי תלמידיהם. "בזכות הדרישה של משרד החינוך לקיים שיעורים חברתיים בתדירות גבוהה התאפשר להם לשוחח עם התלמידים באופן ״ קרוב ואינטימי יותר >>>> ד"ר טלי פרידמן: "יש עדויות רבות לכך שמורים חווים רמות גבוהות של דחק הפוגעות בבריאותם הנפשית, מגבירות שחיקה ונשירה ופוגעות ביחסיהם עם תלמידיהם"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==