שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

שיעור חופשי | 16 ב מערכון של "זהו זה" מהחודשים האחרונים נראה אבי קושניר מחופש למורה מול מסך המחשב, עם עגילים ואיפור כבד, לבוש בחולצה ורודה שמתוחה על חזה נשי. בגלל זווית הצילום, הצופים מרגישים לרגע כמו תלמידים זום. ה"מורה" משתדלת לשמור על איפוק כשהיא מספרת על המטלה נושאת הציון וברקע קולות ילדיה הפרטיים רבים וצועקים. היא נאלצת להפסיק בכל פעם את ההסברים ואז מנסה לשחד את ילדיה במתנות אם רק "תתנו לאמא ללמד בזום". קל לנחש כיצד מסתיים השיעור. הלימודים אונליין הולידו מערכונים רבים שעסקו בנימה מחויכת באתגרי המורים בלימוד מרחוק. אבל מי שנאלץ ללהטט כל בוקר כשהגבולות בין הכיתה למטבח הפרטי היטשטשו, יודע שזה לא תמיד מצחיק. המורה למדעים הסביר לילדי כיתה ה' שהבת שלו, בחדר השני, עושה מבחן ולכן הוא מדבר בשקט כדי לא להפריע. מורה אחרת ניצלה את ההזדמנות שהכלב נבח כדי להכיר אותו לכיתה ולמקד את תשומת ליבם. מורה שלישית הזמינה את צעיר הבית הפרטי לשבת לידה בשעה שהיא מקנה חומר לימוד בחיבור שברים פשוטים. ומי שלא קרה לו משהו דומה מוזמן להצביע עכשיו או לדפדף הלאה. משיחות שערכתי עם מורים בעת האחרונה נראה כי הם הסתגלו במהירות למצב. אני שואלת אותם על חדירה לפרטיות וטשטוש הגבולות בין הכיתה והבית והם מתעקשים שאלה מחירים קטנים מול היעדר המגע הישיר והבלתי-אמצעי עם התלמידים. "אני תמיד פתוחה וגלויה עם תלמידי", מספרת בכנות מירי כשדן מחטיבת "פסגות" ביהוד, ולכן לדבריה, "בכלל לא מפריע לי שהם רואים את המטבח שלי. אנחנו מאוד פתוחים עם הילדים וגם לפני הקורונה נהגתי להזמין את ילדי הכיתה שאני מחנכת אלי הביתה". לדבריה החוויות שלה כמורה בזום הפוכות ממש "מהמהות שלי כמורה; אני אוהבת לראות מחברות, לעבור בין הטורים. חווית הזום היא מאוד שונה". לימור גדעוני מבית הספר "בן גוריון" באופקים מסכימה: "העברתי כל התקופה את שיעורי האנגלית ממרכז הבית שלי. יש לי שלושה ילדים שהצעיר ביניהם הוא תלמיד כיתה ד'. הם ידעו שהם אמורים ללמוד בחדריהם ולנהל בעצמם את כל הארוחות עד שאני מסיימת ללמד, אבל לקולגות עם ילדים קטנים זו תקופה מאוד לא פשוטה". מורים רבים דיווחו בשיחות שלא לציטוט שרמת הלחץ עלתה. כהורים בעצמם, הם נדרשו להעסיק את ילדיהם הפרטיים, לסייע להם בלימודי הזום ובמקביל להיענות באופן מלא לצרכי הכיתה שלהם. ילדי הכיתה נחשפו לעתים לסיטואציות ביתיות של המורה, אבל רבים מהמורים מעידים כי הם קיבלו זאת בטבעיות. פתחו מצלמות במרץ שעבר, רגע לפני שפרצה הקורונה לחיינו, נחתם דו"ח מומחים בראשות פרופסור רמי בנבנישתי וד"ר טלי פרידמן שחובר במרכז "יוזמה", מרכז לידע ולמחקר בחינוך של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הדו"ח עסק בטיפוח למידה רגשית־חברתית במערכת החינוך והתייחס לגורמים המשפיעים על רווחת המורים. "נקודת המוצא שלנו היתה הסכמה גורפת בנוגע לחשיבות הרבה של התנהגויות מורה לטיפוח והקניית למידה רגשית־חברתית, לא רק בשיעורים יעודיים או בתוכניות התערבות אלא כעניין שבשגרה", מסבירה ד"ר פרידמן. "יש לימור גדעוני, מורה: "העברתי כל התקופה את שיעורי האנגלית ממרכז הבית שלי. יש לי שלושה ילדים שהצעיר ביניהם הוא תלמיד כיתה ד'. הם ידעו שהם אמורים ללמוד בחדריהם ולנהל בעצמם את כל הארוחות עד שאני מסיימת ללמד, אבל לקולגות עם ילדים קטנים זו תקופה מאוד לא פשוטה" רחוק מלהשביע רצון הורים שדיווחו שילדיהם כמעט לא השתתפו או לא השתתפו כלל בלמידה מרחוק כיתות א'-ו' כיתות ז'-י"ב בבית הספר לא התקיימה למידה מרחוק 2020 מקור: סקר הורים שביצע משרד החינוך במהלך אוגוסט בתי ספר דוברי עברית בתי ספר דוברי ערבית 37% 22% 27% 15% 15% 4%

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==