שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133

שיעור חופשי | 12 כמורה אתה ברצפת הייצור. אחד מעשרות מורים. מה שהיית, או העובדה שיש לך קשרים והיה לך כוח, כל זה לא רלוונטי. אתה נבחן ביכולת שלך להצמיח את הילדים, לשמור על קשר טוב עם ההורים. "חוץ מזה, מנהלים לא אוהבים שיש להם אדם עם יכולות מתחתם. זה דרש מהמנהלת שלי אומץ וגם ממני זה דרש לשים את האגו בצד. כולם אמרו לי 'אתה הולך הפוך מבחינת יחסי הכוח' והכנתי את עצמי לכך. אני אדם נחוש ויודע לכוון את עצמי מבחינה רגשית או מוטיבציונית. ראיתי את המטרה מול העיניים. רציתי לנהל בית ספר וידעתי שזה יכול להיות מדהים. אז ידעתי לשים את המקום של היוקרה והכבוד בצד. אחרי הכל, ידעתי שאעבור לתפקיד בעל ערך שיפתח אותי אישיותית ומנהיגותית". מצאת את מה שחיפשת? לא התאכזבת? "אני עדיין חושב, וביתר שאת, שאנשי החינוך עוסקים באחת המלאכות המורכבות ביותר, אם לא המורכבת מכולן. מורים עוסקים בהתפתחות של בני אדם. כל בן אנוש הוא יצור מורכב, מלא ביכולות, כישורים וכוחות רגשיים שפועלים בתוכו. איש חינוך טוב יודע איך לגעת בילדים ולתת להם את המרחב שהם צריכים כדי להתפתח ולהיות מאושרים. הוא צריך גם לעשות עבודה פנימה כדי להיות מורה טוב. צריך להכיר את הילד מתוך ההתנסות האישית שלו. "גם בבית הספר 'יעקב כהן' ואחר כך ביסודי 'משגב' פגשתי מורים טובים, מורים שהיו מקצועיים מאוד. אני לא יודע עד כמה אנשים מודעים לעובדה שמורים עובדים המון, בוקר, ערב ולילה ולא בגלל השכר. יש משהו בהוראה מאוד בלתי אמצעי. ברוב המקרים יש למורה חיבור רגשי עם הילדים. המורה פוגש אותם יום אחרי יום ומשקיע שעות על גבי שעות, כדי שהדבר הזה שנקרא חינוך יעבוד. "יש לי לפעמים ביקורת ספציפית על מורה כזה או אחר. אבל הייתי שם ואני יודע מה זה דורש להיות יצירתי ומגוון ולעשות דברים אחרת ועד כמה התפקיד עמוס. אני יודע שגם אני טעיתי. אתה לא יכול להיות מורה ולא לטעות". מה היה תפקידך בבית הספר? "בהתחלה הייתי מורה מקצועי ובהמשך מחנך של כיתות ה'-ו'. בשנה הראשונה העברתי קורס יזמות חברתית. המנהלת שהיתה מתקדמת מאוד בגישתה שאלה אותי מה בא לי ללמד. חשבנו על יזמות חברתית, לתת לילדים לפגוש מורכבויות חברתיות וגם להתנסות בעשייה חברתית. אני הייתי מנטור, חונך. הבניתי תהליך של למידה. הילדים זיהו בעיה חברתית, בחנו וחקרו מה המקור שלה ובשלב הבא חשבו על חלופות. מה יכול לפתור אותה. כתוצאה מתהליך זה הם חשבו על יוזמה והפעילו אותה בבית הספר. זו היתה התנסות מאוד אקטיבית ומשמעותית מבחינתם. "כמחנך לימדתי הרבה מקצועות, מתמטיקה, שפה, אבל הסיפור החברתי הוא בדמי. תמיד לקחתי נושאים חברתיים וריכזתי אותם, כמו מועצת תלמידים, מפגשים עם בתי ספר אחרים". אלו עקרונות גיבשת כמנהל בית ספר מתוך הניסיון המקצועי שלך? "לאור הפרספקטיבה הרחבה שלי, כאדם שהתחנך בחינוך פלורליסטי ובעקבות הדרך המקצועית שלי, גיבשתי תפישה מורכבת של החינוך שעוסקת בין היתר בחשיבות של טיפוח מכוונות עצמית וניהול עצמי של התלמיד, המורה ושל בית הספר כאחד. ביכולתו של כל ילד, כמו של מבוגר, לבחור ולכוון את עצמו ואת זהותו בתוך ים של אפשרויות. זאת בתנאי שהוא מקבל את ההעצמה והחניכה הנכונה. כשהתמניתי למנהל בית הספר הדמוקרטי-פלורליסטי קשת, שהאג'נדה המרכזית שלו היא טיפוח מכוונות עצמית ומעורבות חברתית, קיבלתי הזדמנות ליישם את הדברים". מהי מכוונות עצמית? "במסלול שלנו בחיים יש כמה צמתי בחירה. כדי לבחור נכון, אנחנו צריכים לדעת לכוון ולהגדיר לעצמנו יעדים. לשם כך עלינו לרכוש מיומנויות לניהול רגשי שיסייעו לנו לגייס את המוטיבציה הפנימית ויעזרו לנו בבחירה. זה אחד הדברים שלא מלמדים בבית ספר היום. בבתי ספר לא עוזרים לילדים להתפתח ולדעת לנווט את עצמם. המציאות של בית ספר מנותקת מהחיים האמיתיים. "אחד הדברים שאהבתי ב'קשת' הוא שאף פעם לא טענו שצריך להכין את הילדים לחייהם כבוגרים. בית הספר היווה את המציאות שבה הילדים מתנסים ללא הרף באפשרויות שונות והדבר מאפשר להם להתאמן במיומנות הבחירה. בקשת ילד בוחר שיעורים וועדות שדרכם הוא לומד להשפיע על הנעשה בבית הספר וגם בוחר חברים, כי הלמידה היא רב-גילאית. תוך כדי ההתנסות הזו הילדים לומדים לנהל את עצמם במרחב הבית-ספרי. במקום מודל שבו הכל מוכתב, הפרדיגמה הסמכותנית, הניהול עובר לילדים (ניהול עצמי), בעזרת המורה שמסייע לסמן ולהתוות מטרות ולבדוק את יישומן". למה נושא הבחירה כל כך חשוב? "בעולם העבודה, אנשים יצטרכו לעשות בחירות ולנווט את עצמם. זה קשור ביכולת להסתכל פנימה ולכן כבר מגיל קטן, ילדים צריכים לדעת איפה "הצלחה בתחום כלשהו מגבירה מוטיבציה ומרחיבה את מעגלי ההצלחה. את הגישה הזו החלתי על כל באי בית הספר. זה חייב אותי לספק את התנאים לכך שגם הצוות יחווה הצלחות באופן אישי. אם המורות יצליחו, הן יוכלו להנחיל את התפישה הזו לתלמידים ולהוריהם" צילום: רמי שלוש שאולי כהן. "ילדים צריכים לדעת איפה החוזקות שלהם"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==