שיעור חופשי | ניסן תשפ"א | מרץ 2021 | גליון 133
שיעור חופשי | 10 (פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה) העברתי סדנאות לבני נוער על יהדות ודמוקרטיה במסגרת 'מליץ', מכונים לחינוך ציוני. בהמשך ריכזתי קומונה של בני נוער בשכונת נווה יעקב, וזאת במסגרת . הקמנו בשכונה תנועת נוער JVP- עמותת אלון ו שהתבססה על מעורבות קהילתית. בתום לימודי התואר השני במדיניות ציבורית הציעו לי להיות רפרנט חינוך במשרד האוצר, ומאחר שהרגשתי שהמקומות שאני חזק בהם הם מדיניות וחברה, התמניתי לרכז 2006- שמחתי על ההזדמנות. וכך ב חינוך במשרד האוצר". לדבר בשפה של אנשי האוצר מה בעצם היתה עבודתך כרפרנט חינוך? "במשרה זו הייתי שותף מרכזי לעיצוב ויישום רפורמת 'אופק חדש' במערכת החינוך והיתה לי השפעה רבה מאוד על התקציבים. כשנכנסתי למשרד האוצר, זה היה אחרי כישלון רפורמת דוברת. הרעיונות היפים של שיפור מעמד המורים והעלאת שכרם תוך שילוב של שעות פרטניות היו באוויר. היה צריך לפתוח את זה עם ארגוני המורים. אלי כהן, שהיה הממונה על השכר, דחף את הנושאים הללו ברצינות. הפעם זה עבד, כי העברנו את הרפורמה דרך ההסכמים הקיבוציים. מיליארד שקלים 5 "כך נוספו לשכר המורים וניתנו טבלאות חדשות שאפשרו למורים להתקדם מבחינת הפיתוח המקצועי בצורה טובה גם בשכר וגם בקורסי ההכשרה. התוצאה היתה רענון משמעתי של המערכת. לשבוע העבודה של המערכת נכנסו שעות פרטניות, שמשמעותן יותר כלים ניהוליים למנהלים. כך התאפשר דיון רחב במה כוללת ההוראה. "כרפרנט וגם לאחר מכן, כשהתקדמתי לרכז חינוך, השקעתי לילות כימים כדי שהרפורמה תצא אל הפועל. הייתי בקשר עם הבכירים של משרד החינוך והסתדרות המורים בנושא היישום של ההסכם". זו עמדה די משמעותית בשביל מישהו שרק לפני שנים ספורות סיים אוניברסיטה. "התמזל מזלי שבמשמרת שלי נטלתי חלק ברפורמה שיצרה שינוי דרמטי במבנה העבודה והתגמול של המורים והעצימה את בתי הספר. הרגשתי שהיה לי תפקיד משמעותי ושעשינו משהו חשוב לטובת המורים. אנשי החינוך לא תמיד מסתדרים עם הנחתות האוצר. כרכז חינוך, האם ייצגת את עמדת מערכת החינוך או את זו של משרד האוצר? "האמת היא שתמיד הייתי קצת גיס חמישי לטובת המורים. מתוך היכרות טובה עם האוצר, אני יכול לומר שיש שם אנשים מצוינים שאכפת להם מהמדינה שלהם; שמנסים להתנהל באחריות ומקצועיות שלא ראיתי במשרדים אחרים. ומצד שני, הפרדיגמה היא של יעילות וחיסכון. אלה אנשים שלא תמיד מכירים את השטח וחלקם גם חבר'ה צעירים שפחות מבינים חינוך. "מאחר שבאתי מבית שנושם חינוך - אבי הוא פרופסור לחינוך באוניברסיטה – וכאמור אני עצמי התנסיתי בחינוך, הרגשתי שמתפקידי לשכנע את הפקידים באוצר בחשיבות השינוי, כשאני משתמש בשפה ובמושגים כלכליים שבהם מדברים באוצר. למה, לדוגמה, נכון כלכלית להעצים את המורים ולשלם להם שכר הולם על עבודתם, ולמה נכון לתת למנהלים שיושבים בצומת המשמעותי ביותר, מול המורים, הילדים וההורים, כלים לנהל. "בזמנו התפרסם דו"ח מקינזי בו נאמר שאיכות מערכת החינוך במדינה לא יכולה לעלות על איכות המורים. בסוף המורה בכיתה הוא זה שמשפיע על איכות המערכת. כדי לאפשר באמת לכוח אדם איכותי להיכנס למערכת, צריך לדאוג לכך שהם שקל לחודש". 6,000 יתחילו להשתכר לפחות מה היה השלב הבא? "התוכנית האסטרטגית שלי היתה להגיע למשרד האוצר כדי להשפיע, אבל מה שעניין אותי היתה מדיניות חינוך. וכך אחרי ארבע שנים, במרץ , עברתי למשרד החינוך. מנכ"ל משרד החינוך, 2011 שמשון שושני, גייס אותי. היתה לי פגישה אתו ובה העליתי את הרצון לעבור למשרד החינוך והוא הציע לי להקים את מנהלת הניהול העצמי. "בדיוק אז עברה החלטת ממשלה והתחיל פיילוט הניהול העצמי. ביחד עם אתי סאסי עיצבנו ויישמנו את מעבר בתי הספר לניהול עצמי ברמה הארצית ), מהלך co- במודל של ניהול משותף (ניהול ב שהרחיב משמעותית את סמכויות בתי הספר
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==