שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132
9 | שיעור חופשי אם הוא מתקשה בקריאה? לכן החלטנו על האטה בקריאה ומעבר ללמידה בקצב האמיתי של הילדים. במשך שעתיים הילדים למדו בכיתה את התוכנית הרגילה והשעות השלישית והרביעית הוקדשו לשעות תגבור בקריאה בקבוצות קטנות". פעולות רבות נעשו לעידוד הקריאה. "בסיוע תרומה, הקמנו ספרייה חדשה, שהילדים אוהבים לשהות וללמוד בה. אנחנו מעודדים ילדים להציג ספרים ולהמליץ עליהם, והדבר החשוב ביותר הוא שכל בוקר נפתח בקריאה". החזון של מדינה, לדבריה, הוא "לפרוץ את תקרת הזכוכית של הילדים בבית הספר. תפישת העולם שמנחה אותי היא 'כל אחד יכול' והנחת היסוד היא ש'הצלחה גוררת הצלחה'. הנחיתי את המורים לזהות נקודות חוזק אישיות כנקודת מוצא לטיפוח והעצמה, חיזוק הביטחון האישי, יצירת חוויות הצלחה ובניית תחושת מסוגלות. הצלחה בתחום כלשהו מגבירה מוטיבציה ומרחיבה את מעגלי ההצלחה. את הגישה הזו החלתי על כל באי בית הספר. זה חייב אותי לספק את התנאים לכך שגם הצוות יחווה הצלחות באופן אישי. אם המורות יצליחו, הן יוכלו להנחיל את התפישה הזו לתלמידים ולהוריהם". מיפוי הצרכים של התלמידים, בעזרת הצוות, הביא את מדינה להכרה שהתנאים שיביאו אותם להשתלב בעתיד בחברה מנקודת זינוק גבוהה הם שוויון הזדמנויות, קידום והעצמה, וזאת על ידי רכישת מיומנויות וכלים מעשיים. תובנות אלה הובילו לתהליך של הוראה דיפרנציאלית בכיתות. "הצוות למד את המודל של שיעור דינמי, בו לומדים ופועלים בקבוצות ובסבבים - כל לומד וההתקדמות שלו. כשהמורה נמצאת בהקנייה עם קבוצת לומדים, יתר הקבוצות מתנסות בתרגול, משחק, עבודה על טאבלט או למידת המיומנות הנרכשת בסביבת למידה חוץ- כיתתית. ואז הקבוצות מתחלפות". לדברי מדינה, מודל כזה מקדם ומפתח מיומנויות של לומד עצמאי. יתרה מזו, השיעור מאפשר תנועה, למידה דרך משחק וגיוון במשימות. "הילדים מתרגלים את החומר ומשחקים משחק שבו הם לא סטטיים. הם קמים והולכים בכיתה. זה בלגן מתוכנן מראש לפרטים". לדברי מדינה, התנועה הזו מחבבת את השיעור על הילדים, ומספקת למורה מרחב ליצירתיות. חלק מההקניות המתמטיות נעשות לדוגמה במרחב חוץ-כיתתי דמוי חנות שבו יש עגלות עם חפצים המדמים ירקות ופירות, חלב וביצים, וילדים מוכרים וקונים בהתאם לפעולות החשבוניות שנלמדו. במרחב סמוך, בשולחנות בית הקפה, הילדים מזמינים ומשלמים ל"מלצר", שהוא אחד הילדים ששמח לקבל את המשימה. "בבית ספר כמו שלנו למידה תוך התנסות פירושה מתן הזדמנות שווה, וכך ילדים גם חלשים שותפים לפעילות", מדגישה מדינה. למרות פערי השפה של התלמידים, מדינה לא ויתרה על השאיפה להפוך את בית הספר שלה למוביל תקשוב ולשלב פדגוגיה חדשנית הכוללת יישומי מחשב, תכנות ורובוטיקה. תלמידיה אף ניגשים לתחרויות רובוטיקה ותכנות. האם יש כאן מודל מוצלח - תכנות כגשר על הפערים התרבותיים והלימודיים של תלמידים מתרבויות שונות? "יש לנו תלמידים לקויי למידה וכאלה שקשה להם ללמוד ושאוצר המילים שלהם דל יותר. הם בכיתה ג' עם ידע של סוף א'. אם אנסה להשלים את הפער לא אצליח, לכן אני מחפשת גשרים כדי לעקוף אותו. אחד הפתרונות הוא ספרייה וירטואלית בה הם יכולים להקשיב להקלטות של ספרים. תכנות זה פתרון נוסף", מסבירה מדינה. בבית הספר נבנה מרכז חדשנות. "ידע טכנולוגי ותכנות זה המחר", מרחיבה מדינה. "ההכרה שאנחנו חיים בחברה שבה הטכנולוגיה מתפתחת כל הזמן, ושתחום הידע הזה עשוי להפוך לחוזקה אצל תלמידים מתקשים, גרמה לנו לאמץ את התחומים האלה כייחודיות של בית הספר. "ילד שגדל בבית שבו ההורים לא יכולים לסייע לו, יכול לקבל את המוטיבציה ואת חווית ההצלחות בבית הספר וכך לבנות את החוסן הנפשי שלו. זה קריטי שהוא יקבל חיזוקים ויתקדם. אני לא אומרת יחידות, אבל בעזרת 5 שהוא חייב לעבור בגרות של . הידע והמיומנויות הללו הוא יוכל להצליח בעולם" גם תכנות לומדים בקבוצות קטנות. "אני קוראת לזה למידה התנסותית. הם בעיקר רוכשים הרגלים של לומד עצמאי. כשהם עובדים על הטאבלט הם מקבלים משוב מיידי. התרגולים הם דרך משחקים. אני רוכשת הרבה פלטפורמות משחקיות, ובמקביל יש גם משחקים מוחשיים שהמורות מפתחות". רינה מדינה, תלמידים ומורים ב"מצפה". מובילים שינוי בקהילה >>>>
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==