שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132

שיעור חופשי | 8 כ בר מזמן אין זכר לגבעה הצופייה למרחוק שהעניקה לבית הספר ה" ֶ פ ְ צ ִ היסודי הוותיק את שמו, "מ (מבטאים במלעיל), ושעל מורדותיה . הבניינים 60- נבנה בשנות ה העגמומיים משהו בשכונה ד' בבאר שבע נראים כסוגרים על בית הספר הקטן ולא מאפשרים מרחב נשימה. אך בית הספר, בניהולה של רינה מדינה, מנסה כל העת להתרומם מעל תחושת חוסר המוצא בשכונה, במיוחד במשבר הנוכחי, ולראות למרחקים. כברת דרך משמעותית עבר מצפה תחת שרביטה של מדינה, כשנהפך מבית ספר השקוע בבעיות היומיום שלו ועם תמהיל אוכלוסייה מאתגר – משפחות עולים מרוסיה ומאתיופיה, משפחות ותיקות במצב סוציואקונומי קשה וילדיהם של מורים ערבים שעקרו מהצפון ובאו ללמד בפזורה הבדואית - לבית ספר מטופח, הזוכה בפרסים על הישגיו ומוביל שינוי. בלב הצבע החום-צהבהב המדברי השולט בסביבות בית הספר, חלקת הדשא ירוקת העד בקדמתו והעצים המלבלבים במרכזה כמו קובעים עובדה בשטח ומסמלים את הפריחה שחווה בית הספר בארבע השנים האחרונות, לפחות עד למשבר הנוכחי. בשנה שעברה קיבלו מדינה וצוותה את "אות הנשיא לשותפות". בטקס התייחס הנשיא ראובן ריבלין בדבריו למהפך שעבר בית הספר: "מצפה הפך את המגוון והפסיפס האנושי של בית הספר לנכס של ממש ובנה סביבו תוכנית חינוכית ייחודית וסדורה, המאפשרת לתלמידים להכיר לעומק את סיפורי המורשת והתרבות שלהם, לצד תרבויות וסיפורים ממגזרים אחרים, בשיתוף כלל התלמידים ואף ההורים", אמר. ,47 , זו משימת הניהול הראשון של מדינה הנשואה ליורם ואם לשלושה ילדים: בר החייל, יובל הממתינה לגיוס וגיא, תלמיד כיתה ז'. לדבריה, היא הגיעה לניהול בשלה. "צמחתי במערכת החינוך", היא אומרת. "התנסיתי כמורה על פני כל הרצף החינוכי, יסודי ותיכון. הייתי רכזת חברתית ושימשתי סגנית מנהלת. כמנהלת באתי מוכנה להנהיג ולשנות. אני מאמינה שדרך החינוך ניתן ליצור חברה טובה יותר מבחינה ערכית ומוסרית". בית הספר נמצא על הגבול בין השכונה הוותיקה ד' שמתאפיינת באוכלוסייה קשת יום לשכונת וילות שהתיישנה. "אוכלוסיית בית הספר נמצאת במעמד בינוני ומטה מבחינה סוציואקונומית", אומרת מדינה. "מי שיכול היה להשתדרג, עזב מזמן את האזור". האתגר המרכזי של בית הספר 30%- הוא האוכלוסייה המגוונת והרב-תרבותית, כש מהילדים הם ערבים. , אז הגיעה מדינה לבית הספר, למדו 2017- ב ילדים והוא קפא על שמריו. כיום לומדים 180 בו מהם לא דוברים עברית 70%- ילדים ש 280 בו כשפת אם. "מיד עם בואי, גיליתי צוות מקסים", היא מספרת. "התחלתי לעבוד ולפעול בשיתוף פעולה. מהיום הראשון היה לי חשוב לקדם את המראה הפיזי של בית הספר. אני מאמינה במקום שנעים לשהות בו. לכן פיתחנו את חצר בית הספר שבה יש שטח גדול של חורשות, הכנסנו צמחייה ודשא, ובתוך בית הספר פיתחנו סביבות למידה חדשות. השינוי לא היה רק קוסמטי. "הפכנו את בית הספר לבית מבחינת האכפתיות, ותחושת הבית היא לא רק אצל התלמידים, אלא גם אצל ההורים, צוות המורים, השומר המנקה והמדריכות שמגיעות לפה", היא אומרת, ונזכרת כי "כמורה צעירה, כשהמנהלת קיבלה אותי ב'בוקר טוב יפה', זה נתן לי כוח. הבטחתי לעצמי שלא אשכח את ההרגשה הזו. כיום, גם אני שואלת מה שלום המורות שלי. וזה באמת חשוב לי איך מרגישה כל מורה או סייעת בבית הספר". מדינה השקיעה בהיכרות עם המורות שלה. "היה חיוני עבורי להכיר את הנפשות הפועלות, קיימתי שיחות אישיות ושאלתי אותן מה החלום שלהן. היה חשוב לי שאנשים יפתחו שייכות לבית הספר ויירתמו לחזון שלי. בעיני, בהוראה, לא באים לעבוד בשביל לקבל משכורת. הצוות אהב את הסגנון, וקיבלתי את תמיכתם המלאה". המשימה הראשונה שלה, בעזרת הצוות, היתה לדאוג לאקלים בית הספר. בעזרת תרומות, הרווחה והעירייה, בית הספר שבו פועל יום חינוך ארוך דואג לספק לילדים אוכל, ספרים ומחשבים, אותם צרכים שלא תמיד מסופקים בבתים, והצוות כל העת עם יד על הדופק בנוגע לפערים הרגשיים והחברתיים. "יש ילדים שבאים בלי כריך או בלי בגדים מתאימים לעונה. אך גם אם ילד מגיע בלי שיעורים, אנחנו לא כועסים. שחררתי. אני מאמינה שילדים צריכים לבוא למקום שבו טוב להם, שבו המורים רוצים בטובתם. חשוב לי להוביל תרבות של מקום שרואה את הילד". מה היה במוקד העשייה בשנה הראשונה? "הדבר שהיה לי הכי חשוב בהתחלה לשפר 70% . היה אוריינות השפה בכלל והקריאה בפרט מהילדים לא היו קוראים מיומנים. איך ילד יכול לשבת בשיעורים רבי מלל כמו מולדת או תנ"ך "כמורה צעירה, כשהמנהלת קיבלה אותי ב'בוקר טוב יפה', זה נתן לי כוח. הבטחתי לעצמי שלא אשכח את ההרגשה הזו. גם אני שואלת מה שלום המורות שלי. וזה באמת חשוב לי איך מרגישה כל מורה או סייעת בבית הספר"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==