שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132

59 | שיעור חופשי הרעיון של תיכון אלבשאאר למדעים לכיתות ט’ עד י”ב הוא פיתוח “בית ספר בענן”, שהתלמידים מנהלים באופן עצמאי, הן בפן הארגוני והן בפן הפדגוגי. בבית הספר הווירטואלי התלמידים מעבירים שיעורים מתוקשבים בכל המקצועות בשעות אחר הצהריים, לטובת חבריהם הזקוקים לסיוע. “התוכנית התחילה לפעול בתחילת השנה שעברה, וכך, בלי להתכוון, הכנו את עצמנו לקורונה”, מחייך מנהל בית הספר, אמיר חאג’. “הרעיון שעמד בבסיס בית הספר הווירטואלי היה “לא משאירים אף אחד מאחור”. חשבנו שבמקביל להוראה הרגילה, תלמידים עשויים לעזור לחברים שלהם ולפשט עבורם את החומר. המטרה שלנו היתה גם לחסוך להורים הוצאות על שיעורים פרטיים ולחזק את הקשר בין המורים לתלמידים, כשהם עובדים יחד על הכנת השיעורים”. התלמידים נחלקו לצוותים, ובהם צוות פדגוגי שעבד עם המורים, צוות שיווקי, צוות עריכה וצוות טכני. הם נכנסו לכיתות, הזמינו תלמידים לצפות בשיעורים, בנו מערכת ופרסמו אותה. המשובים לשיעורים היו חיוביים. צפו בהם עשרות תלמידים, באותו זמן, וכיום הם זמינים 100- לעתים יותר מ לצפייה ביוטיוב. “המטרה היא להרחיב את הפרויקט ולשדר גם בעברית ובאנגלית. כיום תלמידי ט’ נעזרים בשיעורים שמעבירים תלמידי י”ב, וכעת המטרה היא שגם הם יעבירו שיעורים לתלמידי היסודי והחטיבה”, אומר עמר בדארנה, סגן המנהל. “בנוסף, הכנסנו לפרויקט גם את מעגל ההורים. בימי חמישי בערב התלמידים מעבירים בזום הרצאות של מומחים שהם מזמינים”. איךהפרויקטמתחברלמודלפדגוגיהמוטתעתיד? “אפשר לראות בפרויקט את עיקרון השיתופיות. התלמידים משתפים פעולה עם תלמידים בני גילם, עם תלמידים משכבות אחרות, עם המורים ועם ההורים. גם עיקרון הא-פורמליות בא כאן לידי ביטוי - לימודים מחוץ לקופסה ומחוץ לכיתה, וקשר  חדש ושונה שנוצר בין התלמידים למורים”. לחזק את הקשר בין המורים לתלמידים מנהל אמיר חאג', "אלבשאאר", סכנין: "כשהקורונה הגיעה ובתי ספר רק נחשפו לזום, התלמידים שלנו כבר היו מומחים. הם העבירו השתלמות למורים, שנאלצו להסתגל במהירות כדי ללמד מרחוק" מערכת החינוך נדרשת להתמודד עם האתגרים ולנצל את ההזדמנויות הנגזרות מהמציאות המשתנה של ימינו, בכל חינוך רלוונטי כדי לספק ללומדים עת. במטרה להתמודד עם האתגר, אגף מחקר ופיתוח במשרד החינוך החל ליישם את מודל פדגוגיה מוטת 2016- ב עתיד לעיצוב עתיד חינוכי במציאות משתנה, המיועד ליישום בכל רובדי מערכת החינוך. מטרת החינוך, על פי מודל פדגוגיה מוטת עתיד, אינה רק הכנת הלומדים לשלבים הבאים של למידה באקדמיה או לכניסה לשוק התעסוקה, אלא פיתוח Well Being- יכולתם לנהל את ה שלהם בכל ממדי החיים. כדי להשיג זאת, על כלל הגורמים במערכת, בדגש על הלומדים, המורים והמנהלים, להפוך בהתנהלותם בכלל ובלמידתם פעלנים ל בפרט. הם יגדירו בעצמם את מטרותיהם, ייזמו פעולות להשגתן ויבצעו אותן בנחישות כדי לעצב את העתיד הרצוי להם ולחברה. מודל פדגוגיה מוטת עתיד מציע תמהיל של סוגי ידע, מיומנויות, ערכים וגישות, ומתבסס על שישה עקרונות פעולה: פרסונליות - קידום חינוך מותאם .1 אישית שיתופיות - יצירת שיתופיות בין .2 הגורמים השונים במערכת אי-פורמליות - העצמת הלמידה .3 הא-פורמלית של הלומדים במרחבי החיים גלוקליות - למידה גלוקלית המשלבת .4 באופן הרמוני תכנים גלובליים ומקומיים תמורתיות - יכולת תגובה זריזה .5 וגמישה למציאות המשתנה ויכולת לעצב עתיד רצוי תכלול - הגדרה עצמית של זהות .6 וייעוד אישי של הלומד המשמשים לו כעוגן ומצפן אישיים במציאות המשתנה. המודל נבחן ונוסה במגוון מסלולי יישום. 150- האגף הטמיע את המודל בכ מוסדות חינוך במסגרת מגוון מסלולי ניסוי והטמעה. התפישה יושמה באופן רחב במחוז צפון של משרד החינוך, במינהל החינוך הממלכתי-דתי ובאגף הקדם-יסודי.  מודל פדגוגיה מוטת עתיד תיכון "אלבשאאר". קשר חדש בין תלמידים למורים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==