שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132
שיעור חופשי | 56 הכל חוץ מ”רגיל” | למידה אחרת במחוז צפון שאימץ מודל של פדגוגיה מוטת עתיד, נהפכו החדשנות והיצירתיות לדרך חיים. "זו תפישת עולם, לא רק הצהרה" לימור דומב כל מה שחדשתחת השמש ב נפתח בבית הספר אלבשאאר 2019 אוקטובר שבסכנין בית ספר וירטואלי שמתבסס על זום, ובו תלמידים מלמדים תלמידים אחרים בשיעורים מצולמים שמועלים ליוטיוב. כך קרה שכשפרצה מגפת הקורונה, "התלמידים שלנו כבר היו מומחים בתוכנה”, כדברי מנהל התיכון, אמיר חאג'. "הם העבירו השתלמות לצוות המורים, שנאלץ להסתגל לזום במהירות". לפני כשנתיים אימץ מחוז צפון של משרד החינוך, בהובלת מנהלת המחוז אורנה שמחון, את מודל "פדגוגיה מוטת עתיד" לעיצוב עתיד חינוכי במציאות משתנה. המודל, שמקדמת יחידה באגף מו"פ, ניסויים ויזמות במינהל הפדגוגי של משרד החינוך, מייצג תפישה שלמה, מתקדמת ופתוחה לעיצוב עתיד חינוכי רצוי, שמאפשרת לבתי ספר ליישמו במגוון דרכים (ראו מסגרת). לפני כשנה הוחלט במחוז להוסיף לתוכנית נדבך נוסף, ולפתח "מצפן עתיד" מחוזי ל"חשיבת עתיד", שמטרתו ליצור "תרבות ארגונית חושבת עתיד". בין השאר, גויסו צוות היגוי להובלת המהלך וצוות הדרכה לליווי מוסדות החינוך במחוז; הוקם מרכז מיינדסט ביקנעם התומך בפיתוח יוזמות טכנולוגיות של עובדי הוראה; הונגשו חומרים מקוונים ללמידה עצמית של עובדי הוראה; הפסג"ות הוכשרו לתת מענה לצרכים שיעלו מהשטח; והוקצה תקצוב 20 לפיתוח תשתיות וביצוע יוזמות. בנוסף, מדי שנה נבחרים ") שמקבלים ליווי והדרכה להטמעת 20 בתי ספר במחוז ("כוח חשיבת עתיד ומשמשים כוח חלוץ בתחום. "הצורך באוטונומיה ושאלת רלוונטיות ההוראה והלמידה עולים מהשטח בשנים האחרונות”, אומרת ד"ר עדה גרינברג, מנהלת היחידה לתכנון ואסטרטגיה במחוז. "אך כשהגיעה הקורונה, הבנו שהעתיד כבר כאן. כדי להיערך נכון, המודל חשיבת עתיד בנוי על סריקה של העתיד, זיהוי מגמות, חילוץ אתגרים ואיתור הזדמנויות ליישום בהווה. הקורונה הזכירה לנו עד כמה ההנחות לגבי העתיד עשויות להשתנות ברגע. זיהוי הזדמנויות ואתגרים פוטנציאליים יסייע לנו להתכונן ולפעול טוב יותר בהווה, כדי להיות מוכנים ליום המחר", היא אומרת ומסבירה שכחלק מהמוכנות, חשוב למחוז לתת מענה לכל מוסדות , "ולכן 'חשיבת עתיד' הוגדרה 20 החינוך שבתחומו, בנוסף לכוח כיעד מחוזי, וכל בתי הספר במחוז נדרשים לפתח רעיון, יוזמה או מודל שיענו על צורך בהווה שנובע ממגמת עתיד". כדי ללוות את מוסדות החינוך, הוקם השנה במחוז "מרחב חדשנות וירטואלי", המספק מענה לצורכי פיתוח של מוסדות החינוך בכמה מסלולים: מסלול "שיחת דשא" מסייע בחילוץ רעיון שיתאים לבית הספר; מסלול "שיחת סלון" שעוזר לבתי ספר שמצאו רעיון ומחפשים דרך להטמיע אותו; מסלול "קפה על הבר" מיועד לבתי ספר יזמים שכבר יישמו יוזמה מקומית ומעוניינים להפיץ אותה; ומפגשי "רוח ומעשה" מזמינים אנשי חינוך שרוצים להיות שותפים בפיתוח ברמה מחוזית. הנה כמה יישומים מסקרנים של בתי ספר בצפון, במודלים של חשיבת עתיד.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==