שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132
שלום למסדרון גם המסדרון הנצחי המשמש כמקום מעבר לכיתות ופעיל בעיקר בהפסקות, ייהפך למרחב ורסטילי. "המסדרון ישנה צורתו למרחב דינמי- חינוכי לא פורמלי, ש'ילבש' צורות שונות. המרחב הציבורי הגמיש יכלול מפלסים שונים, במות ייחודיות וחללי שהייה בלתי פורמליים שיאפשרו צורות לימוד מגוונות במטרה להעשיר את עולמו של הלומד", אומר שורץ. הוא מסביר כי לעיתים, המרחב הציבורי הגמיש יתחבר לכיתה, לשתי כיתות או אף יתמזג עם המרחב שבחוץ. כך למשל, נראה חללי למידה כשבתווך ימצא המרחב הציבורי. "במרחב ציבורי זה, שמטבעו הוא אזור רועש והמולתי, אותם חללים סגורים יאפשרו התכנסות שקטה. "לדוגמה, 'קופסאות' זכוכית בהן יתאפשר לימוד יחידני, לצד מבנים שקופים המיועדים לקבוצות קטנות של תלמידים שייצרו גם אינטראקציה חיצונית, כך שגם תלמידים העוברים בסמוך יוכלו לצפות בפעילות המתרחשת. אולי נראה גם חללי פעילות 'צפים' - חללי ביניים בין המפלסים וגרמי מדרגות המשמשים כאזורי שהייה ולימוד". האדריכל דוד נופר מוסיף כי אותם מבנים שונים במרחב הציבורי הוורסטילי יהוו מעין תחנות חופשיות עבור הלומד, שיתוודע להפעלות ולפעילויות השונות ויחליט באיזה חלל ברצונו לשהות. במקום כיתה, חלל משתנה נופר מסביר כי גם כיתות הלימוד המתוחמות והסגורות, בהן מתקיימת למידה פרונטלית מסורתית, יוחלפו בחללים משתנים במטרה לייצר מצבים רב-חווייתיים, כמו שתי כיתות שמחוברות יחדיו, כיתה שמתחברת לכיתה המצויה במפלס אחר ועוד. בתוך כך, השיעורים הפרונטליים יתקיימו בכל מקום ובכל מרחב. "באותם חללים נראה שימוש רב באמצעים טכנולוגיים שייצרו אווירה מתאימה לנושא, שימוש באנימציה, הדמיה וירטואלית, אמצעים גרפיים משתנים, שימוש בטאבלטים ועוד", מסביר נופר. כדוגמה מביא נופר את בית הספר הפתוח באשדוד הנבנה בימים אלה כמתחם הכולל חללים פתוחים וללא מחיצות, שמסגרתו תהיה מעטפת במבוק. בדומה למבנה זה, מרחיב נופר, גם קריית החינוך שתוקם בכפר גנים בפתח תקווה, "קמפוס רב גווני משולב בחינוך מיוחד ואוטיסטי", תהיה מבוססת על מרחבים מפולשים ללא מחיצות וללא גדרות ובדגש על קבוצות ופינות למידה משתנות. שורץ מוסיף כי נראה גם כיתות בגדלים שונים, למידה על טריבונות, למידה עם מחשב נייד בפינות צדדיות ומגוון סגנונות למידה, במטרה לשנות את הלמידה המתקיימת רק מול שולחן בכיתות. בית ספר וקניון בכפיפה אחת כיום, המבנה הבית-ספרי עומד בפני עצמו - אך בעתיד הוא יהווה חלק ממבנה ציבורי משולב. Stand "המבנים הבית-ספריים הנוכחים הם , כלומר: מצויים זה ליד זה, אך לא מתקשרים. Alone בעתיד, הם יהיו חלק ממבנה ציבורי או עסקי ויכללו, לדוגמה, מעבר ציבורי חיצוני בתוך המבנה, ואף ישולבו בתוך מבנה עם שטחי מסחר", מדגיש נופר. "כיום, כתוצאה מהציפוף העירוני ניתן לראות עירוב שימושים. בצמוד לבית ספר הייטק הי בהרצליה, למשל, אנו מקימים בימים אלה בניין לשימוש קהילתי שיהווה מעין קומפלקס ובו מרכז קיימות קהילתי, בית ספר למחוננים, מרכז מדעי לגיל הרך, מרכז שחמט ופונקציות נוספות שישרתו את חברי הקהילה", מרחיב נופר. הגודל קובע גם המיקום והגודל עתידים לעבור שינוי במרחב הבית-ספרי החדש. "בית הספר האידיאלי לא ימוקם בקצה השכונה אלא במרכזה. מאחר שהוא יהיה המבנה המשמעותי ביותר לקהילה, בדומה למכללות שהוקמו בערים, הוא יהיה גדול מאוד, מרכזי ומזמין, וישרת את כלל תלמידי העיר שיגיעו אליו בהסעות מכל רחבי העיר. הוא יכלול פונקציות רבות ויהווה מרכז קהילתי בשעות היום וגם בשעות אחר הצהרים", מסביר נופר. מסביב לשעון מקסום השטח הקיים יתבטא בעתיד בשימוש במבני בתי ספר ובגני ילדים גם מעבר לשעות הלימודים. "בתי הספר והגנים, במתכונתם הנוכחית, נעולים לאחר שעות הלימודים ובממוצע נעשה במבנים אלו שימוש כשמונה חודשים בשנה. כתוצאה מכך, המרחב הבית- ספרי הוא משאב לא מנוצל, אף שביכולתו לשמש את הקהילה לצרכים נוספים", מסביר שורץ. לכן, בעתיד המרחב הבית-ספרי ישמש את הקהילה גם בשעות אחר הצהרים ובמשך כל ימות השנה, עם חוגים, ספרייה פעילה גם בשעות הערב, קורסים שונים למבוגרים ופעילויות שונות. חצר לכל שכבה לדברי נופר ושורץ, כיום אנו מורגלים לראות בהפסקות את תלמידי השכבות השונות מתאספים במגרשי הספורט המרכזיים הגדולים. בעתיד, אותן חצרות שבלוניות כבר לא יהיו ליבו של המרחב הבית-ספרי, אלא ימוקמו בפינות מרוחקות יותר. "במקומן, יתוכננו מקבצי חצרות קטנים יותר המותאמים לשכבות שונות. אותן חצרות ישמרו על קשר פנים וחוץ וישמשו כמקומות להתרגעות והתרעננות", אומר שורץ. נופר מוסיף כי אותן חצרות יהיו אזורי ביניים פעילים, מוצלים ונפרדים גן ילדים ומרכז קהילתי, כפר המשתלמים ע"ש זילוני, הטכניון בחיפה. תכנון - אדריכל גבי שורץ, שורץ בסנוסוף אדריכלים, בשיתוף בר אוריין אדריכלים. צילום: ניר עובדיה שיעור חופשי | 54
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==