שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132

5 | שיעור חופשי ה "זום" שנראה כאילו הוא מזמזם סביבנו מאז ומתמיד נכנס אל חיינו בסערה גדולה לפני פחות משנה. הקורונה לא ממש השאירה ברירה וחייבה אותנו להיצמד למסכים ולשכלל ככל האפשר את התקשורת בינינו. ההסתגלות לעולם המקוון היתה מורכבת, במיוחד עבור עובדי ההוראה שנאלצו ללמוד שפת הוראה חדשה בתנאים לא פשוטים של אי ודאות והנחיות סותרות, ומול תלמידים שסבלו ממחסור בציוד מתאים, ליווי בלתי מספק ומשמעת רופפת. בעמותת המורים שאני עומדת בראשה, ביקשנו דווקא בתקופה המורכבת הזו להציע לעובדי ההוראה מערך מגוון ומתגמל של פעילויות המכוונות להעשיר את עולמם, להטעים אותם מעולמות התרבות והאמנות ולא פחות חשוב – לתרום לשעה או שתיים של הנאה, אם בשיעור יוגה, קונצרט או הרצאה של סופר אהוב. משבר הקורונה חייב אותנו לאמץ בתוך זמן קצר ביותר את כללי המשחק החדשים וכעת עומד לרשות העמיתים אתר חדש ודינמי המספק מענה מיידי למגוון רחב של טעמים והעדפות. לשמחתנו ההיענות היתה מדהימה. אחרי שנים שבהן התאמצנו להנגיש את הפעילויות שלנו לעובדי ההוראה בפריפריה, אנחנו מצליחים כעת לגשר על המרחק ועל מגבלות נוספות ומאפשרים לעמיתים שלנו בכל מקום ליהנות מכל התוכניות בלחיצת מקש. למעבר לעולם המקוון יש בונוס נוסף - חיסכון משמעותי בהוצאות, אותו מפנה העמותה למטרה ראויה ביותר: מלגות לעובדי ההוראה הלומדים לתואר ראשון ושני. היוזמה הזאת מקדמת את חזון העמותה, המאמינה כי רק מורים משכילים ורחבי דעת, המסופקים בעבודתם וגאים במקצועם, הם אלה שיוכלו להעניק חינוך ראוי לילדינו. עד כה בקשות למלגות והן ייבחנו 3,000- הוגשו יותר מ על ידי ועדת היגוי משותפת של עמותת המורים והסתדרות המורים. עובדי ההוראה הם המשאב החשוב ביותר שלנו, ואף מהפכה טכנולוגית לא תשנה זאת. מאחר שכיום התלמידים כבר יכולים להשיג מידע בקלות רבה, האתגר הוא להציע להם הכוונה המבוססת על אמון באישיותו ורוחב דעתו של המוביל בכיתה. המצב היום לפיו מורה נאלץ ללמד את כל המקצועות לוקה בחסר, ועובדה זו מתבררת ביתר שאת עם התקדמות הטכנולוגיה. התלמידים המיומנים יוכלו לרכוש מידע רב, אבל לא יידעו מה לעשות איתו - כך שיתעורר הצורך במורים שיוכלו לכוון ולהדריך אותם. לצערי, בתי הספר לא מצליחים "ליישר קו" עם המציאות הטכנולוגית מחוצה להם. יש לתעדף את בתי הספר ולצייד אותם במיטב האמצעים הדרושים כדי להעשיר ולהכשיר את הדור הבא. אני מאמינה כי בעתיד, תידרש הוראה דיפרנציאלית המבחינה בחוזקות של כל תלמיד, בנטיות ובהעדפות שלו. מה שיתרום להכנה הנכונה לשנים שיבואו הוא שיתוף פעולה מתוך אמון, הערכה ומטרה משותפת בין הנהלות בתי הספר להורי התלמידים, מהלך שיתרום לרווחתם והישגיהם של התלמידים ושל צוותי החינוך. ובחזרה להווה. הנה כמה דוגמאות לפעילות שמוצעת לעמיתי העמותה לגוף ולנפש, להתחדשות ומילוי מצברים והכל ללא עלות או במחיר מסובסד במיוחד. כך למשל כיתת אמן עם חנן בן ארי עם השירים ועם הסיפורים שמאחוריהם; "החמישיה הפותחת בספרות העברית", מפגשים עם א.ב יהושע, דויד גרוסמן, חיים באר, אורלי קסטל-בלום ואתגר קרת; וגם קורסי יוגה למתחילים שנדמה שאין צורך להסביר את תועלתם ואת הרווחה שמגולמים בהם. ואם אתם רוצים גם לצאת מהסלון - מבחר סיורי בוטיק, בקבוצות קטנות ועם מסכות, בשכונת פלורנטין על אמנות הרחוב שלה או במתחם נגה שביפו שיזמן למשתתפים מפגשים עם אמנים ומעצבים שפועלים בסמטאותיו. קחו אוויר, תנשמו עמוק ותיהנו! שלכם, ג'ינה מרום מנכ״לית עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך "עובדי ההוראה הם המשאב החשוב ביותר שלנו, ואף מהפכה טכנולוגית לא תשנה זאת. התלמידים המיומנים יוכלו לרכוש מידע רב, אבל לא יידעו מה לעשות איתו - כך שיתעורר הצורך במורים שיוכלו לכוון ולהדריך אותם" לא מוותרים על האופטימיות ג'ינה מרום | מכתב מהלב גם בתקופה הנוכחית, שמעמיסה עלינו קשיים ולחצים, מומלץ לפנות שעה-שעתיים לפעילות מהנה ומשמחת

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==