שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132

שיעור חופשי | 4 מ שבר הקורונה עדיין עימנו, אך לשמחתנו יש אור בקצה המנהרה וכולנו תקווה שהחיסונים, שכבר החלו להגיע לישראל, ימגרו את המחלה ויחזירו אותנו למסלול של עשייה, צמיחה ושגשוג. יחד עם זאת, נבון ונכון יהיה להפיק מסקנות ולשנות דרכי התנהלות כתוצאה מהמשבר שחווינו כולנו בשנה החולפת, ועל מנת להתכונן לעתיד הקרב אלינו בצעדי ענק, ומביא עמו אתגרים משלו. אין עוררין על חשיבותה העצומה של מערכת החינוך לחברה הישראלית כולה, הן מבחינה רגשית והן עבור החוסן הלאומי, מההיבט החברתי והכלכלי. מי שמצוי במערכת יודע כי חלקים רבים במערכת החינוך הוזנחו במשך שנים רבות. השנה, גם מי שלא מצוי במערכת מבחין בכך. בשונה מנגיף הקורונה, למערכת החינוך אין - ולא יהיה - פתרון קסם בצורה של חיסון. מדובר בתהליכים ארוכי טווח שאת התוצאות שלהם רואים רק כעבור שנים. לכן, יש להשקיע כבר כיום, כדי להגיע לעתיד עם מערכת חינוך בריאה וטובה יותר. שתי נקודות מרכזיות - אם יטופלו כראוי - יכולות לחולל פלאים במערכת השחוקה והחבוטה שלנו. הראשונה נוגעת למספר הילדים בגני הילדים ובכיתות בבתי הספר בישראל, שהוא מהגבוהים ילדים 27 בעולם. משרד החינוך מתהדר בממוצע של בכיתות בתי הספר - אך זהו נתון מטעה מאוד, שכן מדובר בממוצע ארצי בלבד. באזורים מסוימים מספר התלמידים בכיתות היסודי אולי נמוך, אך בערים הגדולות מספר התלמידים גבוה בהרבה ומתקרב לא תלמידים בכיתה. בגני הילדים, המצב 34- פעם ל חמור שבעתיים. מספר הילדים הגבוה בכיתות ובגנים הוא אמנם אחת הסיבות שבעטייה במדינת ישראל בתי הספר והגנים נסגרו לתקופה ארוכה, בעוד במדינות המערב המצב שונה לחלוטין. ואולם, הוא קריטי גם בימי שגרה, שכן הוא בעל השפעה מכרעת על היכולת של הגננת והמורה להנחיל לילד ערכים ותכנים. על מנת להתכונן כראוי לעתיד, אני מאמינה 25 כי בשנים הקרובות, עלינו לשאוף ליעד של ילדים לכל היותר בגן ובכיתה. בהחלט ניתן להגיע ליעד זה, אם נפעל באופן מדורג. ראינו הוכחה לחשיבות הרבה של צעד זה בחודשים האחרונים, כאשר הכיתות חולקו לקפסולות, ומורים וגם תלמידים דיווחו על שביעות רצון רבה מהכיתות המצומצמות, כאשר כל ילד זכה לתשומת לב רבה יותר, ושחיקת המורים היתה נמוכה יותר. נקודה נוספת הקריטית לעתיד ילדינו היא מעמד עובדי ההוראה כולם, ובראשם הגננות, המורות והמנהלות. לצערי הרב, מעמדן הולך ונשחק. הדבר נובע מהיעדר אוטונומיה ניהולית וסמכויות למנהלים ולעובדי הוראה, מהקושי והחופש לאמץ שיטות הוראה חדשניות ויצירתיות יותר, משינוי תרבותי בתפישת המחנך ולא פחות חשוב מכך - מתנאי עבודה ושכר לא הולמים ולא מכבדים. לדור הבא ולמדינת ישראל מגיעה מערכת חינוך טובה יותר. לכן, אני מפצירה ודורשת ממנהיגי העם לכונן תוכנית סדורה שבמרכזה יעמדו הנושאים שציינתי. דווקא היום, ובמיוחד לאור משבר הקורונה, הגיע הזמן להפסיק להשתמש בסיסמאות שחוקות ולהכיר בכך שמערכת החינוך היא התשתית הלאומית להצלחתה של מדינת ישראל, כיום, ובוודאי גם בעשורים שיבואו, עם השינויים שיביא עמו העתיד. כבר כיום, עם כל הקשיים והמגבלות, מהווה מערכת החינוך את ראש החץ בהכנת ילדינו לעתיד. בכתבות המעמיקות והצבעוניות בגיליון זה, ניתן לראות כיצד בכל רחבי הארץ, מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ואנשי הוראה אחרים, מכל זרמי החינוך, מקדישים את מיטב מרצם וזמנם כדי למצוא נתיבים חדשים להוראה ולענות על הצרכים המשתנים של התלמידים והחברה כולה. כמו תמיד, משמח מאוד לראות כיצד יוזמות המגיעות מלמטה, מרמת המורה הבודד או אף מהתלמידים עצמם, מוצאות אוזן קשבת בדרגים הגבוהים יותר, והופכות לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של המוסד החינוכי; לעתים, הן אף מקבלות ביטוי ברמת המחוז כולו. ישראל התברכה בעובדי הוראה יצירתיים, היודעים לחשוב מחוץ לקופסה ולהעמיד בראש סדר העדיפויות את רווחתם וטובתם של הילדים, אותם הילדים שהם המפתח לעתיד שלנו. שלכם, יפה בן דויד מנכ"לית הסתדרות המורים דווקא היום, ובמיוחד לאור משבר הקורונה, הגיע הזמן להפסיק להשתמש בסיסמאות שחוקות ולהכיר בכך שמערכת החינוך היא התשתית הלאומית להצלחתה של מדינת ישראל, כיום, ובוודאי גם בעשורים שיבואו להשקיע היום, כדי לקצור פירות בעתיד יפה בן דויד | עובדי הוראה יקרים לדור הבא ולמדינת ישראל מגיעה מערכת חינוך טובה יותר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==