שיעור חופשי / טבת תשפ"א / ינואר 2021 / גליון 132

17 | שיעור חופשי כשמדברים על עתיד החינוך, גם להורים צריכה להיות זכות דיבור. הם יודעים משהו על העתיד שהם רוצים עבור ילדיהם ועל הסקרנות הטבעית שלהם. בתחילת הסגר השני התארגנה בקיבוץ מעלה גלבוע קבוצה של הורים המפעילה את ילדי הקיבוץ, יחד עם בני הנוער ובני הגיל השלישי במקום. הרעיון היה של חפצי 14,17 גולן רנד, אם לשלושה בנים בגילאי , עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית 10- ו העובדת ב"עלם" עם נוער בסיכון. כך היא כתבה על היוזמה בפייסבוק: "עם אור ראשון יצאו ילדינו לעבוד בשדה, כי הבנו שאם נמשיך לחכות הם עלולים לשקוע, כי הבנו שאין מנהיגות למשבר הזה ובעיקר כי אנחנו גרים במקום מדהים שבו הורים (וסבים) החליטו לקחת לידיהם את הדאגה לבריאותם הנפשית וההתפתחותית של ילדיהם וליצור עבורם מסגרת שתחזיר לעיניהם את הניצוץ והסקרנות. קבוצות, קבוצות יוצאים ילדינו לטבע, מתנסים, חווים ולומדים בצורה יצירתית בקבוצות קטנות. ילדים מכתות א'-י"ב מקבלים עזרה במשימות לימודיות, מוזיקה, אומנות, תנועה, מיינדפולנס, עזרה ראשונה, גינון, חקלאות, סיירות, חינוך פיננסי, הכנה לצה"ל. והכל, ה כ ל על ידי הורים, נוער ומתנדבים מהקהילה. רצינו להוציא אותם מבדידות המסכים והתמלאנו בכל השפע הזה. משרד החינוך, יש לכם הרבה מה ללמוד!!!!!!!". בשיחה אתה, גולן רנד מספרת על החששות הכמוסים שלה כתוצאה מאי התפקוד של מסגרות החינוך, שגרמו לה להגות את היוזמה. זו כוללת שלוש מסגרות גילאיות - גילאי יסודי (מסגרת הפועלת כיום אחר הצהריים), חטיבה ותיכון, במערכת מסועפת של מפגשים לימודיים וחווייתיים, בעיקר בחוץ או במבני ציבור, לפי ההתוויה של משרד הבריאות. "יותר ויותר הם גלשו למסכים. הפחד הבסיסי שלי היה שייווצר פער לימודי גדול שאי אפשר יהיה לגשר עליו, שהבנים שלי יישארו מאחור. במובן מסוים, החופש הגדול נמשך, הילדים הולכים לישון מאוחר, סדר היום הופר. החשש העמוק שלי היה שהסדר הפנימי, המחויבות והמשמעת הפנימית לא יתפתחו כראוי. התחלתי את המסע הזה בחיפוש פתרון טכני ונוכחתי לדעת שהם חוזרים עם אור בעיניים משיעורי אנגלית או מתמטיקה. לאט לאט שיחררתי את המשימות של בית הספר. "זו הפעם הראשונה שהבנתי מה ההיגיון בפעולת אחוזים במתמטיקה", אמר לה בנה שחזר משיעור עם המנחה שלו. "זה מרגש לראות את הילדים מחדשים את הסקרנות הבסיסית שלהם ומגיעים עם כל כך הרבה מידע הביתה. אני יודעת שכולנו נחזור לשגרה אבל אני מקווה שנצליח לשמר משהו מהדבר הזה. לא הייתי רוצה לאבד את הנגשת הידע". גולן רנד אומרת שהתאכזבה שבמשבר לא היתה מספיק חשיבה מערכתית מחוץ לקופסה. "יש הרבה דרכים יצירתיות להגיע לילדים. ועובדה, אנחנו הצלחנו".  דבר ההורים: המקרה של יוזמת קיבוץ מעלה גלבוע

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==