שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

שיעור חופשי | 8 לייצר את כיפת ברזל וטיל החץ הבאים. חינוך טוב יאפשר לנו לפתח את הדור הבא של הסטארטאפ ניישן. חינוך הוא גם הדרך היעילה ביותר לחלץ ילד מהפער הסוציו-אקונומי המתמשך. כשאתה נותן מענק להורים - ואני לא מזלזל בזה, אולי סיפקת הקלה לטווח קצר - אתה לא פותר את הבעיה. אבל אם אתה מקדם את הילד לתעודת בגרות שתאפשר לו להשתלב במשרות מתגמלות, זה יוציא אותו ממעגל העוני". ,2012- אדן נרתם לראשונה למעורבות חברתית ב אז חזר לישראל עם משפחתו אחרי שהות ארוכה בארה"ב, שבה כיהן כסגן נשיא אינטל העולמית. 2008 "כשחזרתי לארץ הזדעזעתי לראות שבין ירד מספר בוגרי חמש יחידות מתמטיקה 2021- ל , עובדה שאף שר חינוך ואף 8,600- ל 12,000- מ חבר כנסת לא ראה לנכון להזדעק בגינה ולפעול לשנות את המצב. אמרתי 'רבותי, אם הירידה הזו ממשיכה תגידו שלום לסטארטאפ ניישן'. זה אמנם ייקח זמן עד שנגלה שאין לנו מי שימשיך לטכניון ולמוסדות אקדמיים אחרים, אבל יום אחד זה יקרה. ואז יזמתי תוכנית שהתחילה בהייטק ואחר כך הצטרפו אליה עוד שותפים, כמו הקרנות טראמפ ורשי"י ושרי החינוך שי פירון ונפתלי בנט". מה החשש הגדול מפני העתיד? מדוע צריך להתכונן אליו? "יש כמה מגמות המתרחשות עכשיו בו-זמנית. ראשית, חל גידול משמעותי בכוח החישוב העומד לרשותנו. שנית, נוצרה היכולת לאסוף כמויות אדירות של נתונים על כל דבר ופרט בחיינו, מה שנקרא ביג דאטה. באמצעות בינה מלאכותית אפשר לנתח את המידע הזה ולגזור ממנו תובנות, באופן שהוא מעל לכוחו של האדם. כל אלה, יחד עם רובוטים מתקדמים שישתלבו בכל היבט בחיים, יהפכו חלק נרחב מהמקצועות של ימינו למיותרים, בדגש על המקצועות הפשוטים, המלוכלכים והמשעממים. והם זולים יותר, לא 24/7 "הרובוטים עובדים עושים טעויות והם לא מתלוננים. ברור שהם יחליפו עובדים אנושיים. זו החשיבות של החינוך כיום, להכין את התלמידים לאתגרי המחר וכך לצמצם את הבעיה הסוציו-אקונומית. זה בדמנו. להבין שחלק מהמיומנויות שאותם מלמדים כיום כלל לא יצטרכו בעתיד". מתי זה עומד לקרות? "בתוך חמש עד עשר שנים. לכן אני קורא לזה צונאמי. בהשוואה, המהפכה החקלאית ארכה אלפי שנה. הקורונה סיפקה 100- שנים והתעשייתית כ לנו הצצה לעתיד. היא אומרת לנו 'בואו, תסתכלו על הבעיה הזו כי עוד חמש שנים תהיה לכם בעיה גדולה עוד יותר". מה אם כן צריך לעשות אחרת בחינוך? "לנוכח קצב ההתפתחות המטורפת של הטכנולוגיה בעולם, קשה לנבא כיום מה התלמידים שנה, 20 או 15 של היום יצטרכו לדעת בעוד כשייצאו לשוק העבודה. מה שאני כן יודע הוא שחלק נרחב ממה שמלמדים אותם היום לא יהיה רלוונטי. "באחת ההרצאות שלי, כשאמרתי את הדברים האלה, ניגש אלי מורה ואמר לי 'זה נורא יפה שאתה עומד על הבמה ומפזר בשורות אימה. בסופו של יום, אני צריך ללמד את הילדים, אז אל תגיד לי מה לא, תגיד לי מה כן'. הביקורת היתה במקומה. חשבתי על זה הרבה זמן. אחרי חצי שנה, בכנס אחר, אמרתי אותו דבר אבל הצגתי שקף שעליו היתה כתובת אחרת. וכך אמרתי: "'חבר'ה, אני לא יודע מה התלמידים יצטרכו בעוד כמה שנים, אבל אתם צריכים להכין אותם לעבוד בג'ובים שעדיין לא קיימים, כדי לפתור בעיות שעדיין לא נוצרו, תוך שימוש בטכנולוגיות שעדיין לא הומצאו'. ואז קם מישהו מהקהל ואמר: 'רגע, בעצם לא אמרת כלום. עניתי לו, 'תקרא את זה שוב ותראה שאמרתי הכל'". ומה היתה כוונתך? "אם אין ביכולתנו לחזות את צרכי העתיד, אנחנו צריכים ללמד את הילדים ללמוד, כדי שבעוד שנה, כשיעמדו בפני אתגרים חדשים, הם יוכלו 20 להתמודד אתם לבד. אם נצליח בזה, נכין את הילדים . אם ניכשל, זה אומר שהכנו את הילדים 21- למאה ה להיות מובטלים. "מרבית הלימודים מתבססים כיום על שינון וזה לא רחוק ממה שהיה בזמני. לא לימדו אותי לחשוב, להסיק מסקנות, להשליך על מצבים קיימים. הסופר והעתידן אלווין טופלר אמר משפט יפה: 'הבור ועם לא יהיה זה שלא יידע קרוא 21- הארץ של המאה ה וכתוב, אלא זה שלא יידע ללמוד לשכוח את מה שלמד וללמוד מחדש'". אז מה אתה מציע לעשות היום באופן מעשי? "ברמה הלאומית, צריך לדאוג לתשתית ולהביא לכך שלכל תלמיד תהיה גישה למחשב ולאינטרנט מהיר. ניתן לעשות זאת, אבל אם לא נפעל בהקדם המשבר הנוכחי יביא להרחבת הפערים בין אלה צילום: עמוד הפייסבוק . מולי אדן בהרצאה. 1 של אדן סוללת כיפת ברזל. לחנך את מהנדסי . 2 ל ״ צילום: דובר צה העתיד. אדן בתקופת פיתוח האנטי מחיקון. . 3 צילום: מור ברנשטיין חשיבה יצירתית. “חינוך יביא לכך שיהיו לנו מהנדסים טובים הרבה יותר, שיוכלו לייצר את כיפת ברזל וטיל החץ הבאים. חינוך טוב יאפשר לנו לפתח את הדור הבא של הסטארטאפ ניישן. חינוך הוא גם הדרך היעילה ביותר לחלץ ילד מהפער הסוציו-אקונומי המתמשך. אם אתה מקדם את הילד לתעודת בגרות שתאפשר לו להשתלב במשרות מתגמלות, זה יוציא אותו ממעגל העוני” 1

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==