שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

שיעור חופשי | 66 ה למידה הדיגיטלית הולכת ונהפכת לחלק בלתי נפרד מסדר היום של בתי הספר, כאשר עוד ועוד פתרונות טכנולוגיים מאפשרים לתלמידים ללמוד ביחד או לבד, מקרוב או מרחוק, ויוצרים סביבה חינוכית גמישה יותר מאי פעם. ״מחקרים מראים שהלמידה האינטראקטיבית בכל שכבות הגיל, מהגן ועד האוניברסיטה, הופכת את התלמידים לשותפים פעילים בתהליך הלימוד , מפיצה CMS עצמו״, אומר רונן שהרבני מחברת לתחום Maxell- ו Hitachi בלעדית של פתרונות החינוך בישראל. ״במה שנראה כמו קסם, אנו מסוגלים היום להפוך כל פינה במוסד החינוך למוקד חינוכי ולשיעור אינטראקטיבי – באמצעות מסכי מגע חכמים, טאבלטים ומחשבים וכן באמצעות מקרנים אינטראקטיביים שהופכים לוח כתיבה מחיק למשטח עם תכונות מגע. "בעידן הדיגיטלי, לימוד פרונטלי באמצעות לוח וטוש, באקט חד-כיווני, לא מצליח לענות על הצרכים והציפיות של תלמידים שרגילים לחוויות מהירות, דינמיות ורב-כיווניות", מוסיף שהרבני. "יתרה מזו, הלימוד הפרונטלי כבר לא תמיד עונה על הצרכים והציפיות של מספר הולך וגדל של מורים ואנשי חינוך, שאמורים להעביר את מערכי השיעור באופן מסורתי לתלמידים". "למידה אינטראקטיבית לא באה להחליף שיטות למידה קונבנציונליות, אלא מהווה כלי עוצמתי וחשוב נוסף בידי מחנכים ותלמידים כדי לשפר למידה ולספק חוויות חינוכיות מהנות ומוצלחות יותר לכולם", מחדדת נעה ניצן, מרפאה בעיסוק ומנהלת המרכז הטכנולוגי בבית איזי שפירא. "בבית איזי שפירא אנו מנצלים מגוון שיטות למידה עבור אוכלוסיות מגוונות מבחינת יכולות וגילאים. להבדיל מלמידה קונבנציונלית שמכתיבה שימוש בשיטה אחידה עבור קבוצה הטרוגנית של תלמידים, למידה אינטראקטיבית מאפשרת להגמיש את המסגרות כדי לבנות תמהיל אישי עבור כל תלמיד הזקוק לכך. "אנחנו רואים בכך משימה שחשיבותה גדולה מאוד ולכן מעוניינים לשתף פעולה, ידע ומידע עם מוסדות, צוותי ואנשי חינוך באשר הם. במסגרת זו אנו אף מציעים קורסים ייעודיים בשיטות חינוך ושימוש באמצעים טכנולוגיים עבור מורים וצוותי חינוך". בית איזי שפירא הוא בית חינוך מיוחד מבחינת הרכב התלמידים, כך שהצטבר בו ניסיון רחב בשיטות חינוך שונות, וביניהן הלמידה האינטראקטיבית. לדברי ניצן, "השימוש במסכי מגע אינטראקטיביים ענקיים מגביר את יכולות הלמידה של התלמידים ואף מחזק את המוטיבציה שלהם ללמוד. עצם הגודל, הצבעוניות, החיות והעובדה שהם מקלים על הבנת החומר, מושכים את תשומת ליבם של התלמידים וממקדים אותם בחומר הנלמד למשך זמן ארוך בהרבה לעומת למידה באמצעים קונבנציונליים או בעזרת מסכים קטנים יותר. "כאשר עלה הצורך להעביר שיעורים מרחוק, המסכים הוכיחו את חשיבותם כאשר הם שימשו כרקע (לוח) לצילום שיעורים בעוד שהתלמידים שהצליחו להשתתף בזמן אמת בשיעור (דרך זום) הופיעו בגודל משמעותי על המסך, וכך הרגישו שהם חלק מהשיעור, אף שלא נכחו במקום פיזית. "מעבר לשיפור והעשרה של לימודים במסגרת של תוכניות הלימודים של משרד החינוך, אנחנו משתמשים בלמידה אינטראקטיבית כדי ליצור עבור התלמידים מודלים שמלמדים אותם להפעיל אמצעים אלקטרוניים כמו מחשב, אפליקציות ועוד. כך, אנו חושפים אותם לעולם הדיגיטלי שמסביבנו בעצימות גבוהה ובכל תחומי החיים, כדי להפוך  אותם לעצמאים בעולם זה". MentalUp : צילום להפוך כל פינה בבית הספר למוקד חינוכי. פתרונות טכנולוגיים המאפשרים למידה אינטראקטיבית הופכים את התלמידים לשותפים פעילים בשיעור, מגדילים את המוטיבציה - ראובן שבת | ומאפשרים למורים לעקוב מקרוב אחרי הישגי הילדים זמן מסך למידה דיגיטלית | למידה אחרת

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==