שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

61 | שיעור חופשי D ה ולחץ אוויר בדקתם?! לפעמים, צעצוע הוא לא רק משחק, אלא גם דגם מדעי שבאים בו לידי ביטוי עקרונות פיזיקליים שונים. בבית הספר "בכור לוי" ברחובות למדו תלמידי כיתה ה' על תופעות פיזיקליות שונות באמצעות יצירת מכונית, במסגרת פרויקט אמירים. כחלק מהגישה המעשית, התוודעו התלמידים לתופעת כוח הסיבוב, תוך שהם מעצבים ומדפיסים סביבונים ומתבוננים בהם. בהמשך הם למדו מהו לחץ אוויר, עיצבו והדפיסו מכונית הפועלת על ידי לחץ אוויר, ותוך כדי התנסות הבינו היטב את המושג לחץ ולחץ אוויר בפרט. במקביל, התלמידים למדו מהי הדפסה בתלת-ממד וכיצד לעצב דגמים ולהדפיסם. בפרויקט זה, לאורך שלביו השונים, הושם דגש על שלבי הניסוי והטעייה בתהליך, תוך תהליך חקר התופעה הפיזיקלית. במקרים בהם חוו התלמידים חוסר הצלחה, הם הסיקו מסקנות ולאחר מכן תכננו מחדש את הדגם, כחלק אינטגרלי מתהליך הלמידה. לבסוף, הצגת כלי הרכב בכיתה לוותה בדיון רפלקטיבי על התכנון ועל התוצר שהתקבל בפועל, על השינויים שניתן לערוך במודל כדי לשפרו ועל המסקנות מהתהליך. סימטריה סיבובית עם מנדלות המושג הגיאומטרי "סימטריה סיבובית" מתייחס למספר הפעמים שהצורה מכסה עצמה במהלך סיבוב. כדי להמחיש נושא זה ותכונות נוספות של המעגל, התנסו תלמידי כיתות ד' וה' בבתי ספר שונים בארץ ביצירת מנדלות אישיות. אך עוד לפני שלב הטמעת המושגים הגיאומטריים, היוותה יצירת המנדלה הזדמנות מרתקת להציג בפני התלמידים את תרבות המנדלות, ההיסטוריה שלה, משמעות סמל המנדלה, הקשר בינה לבין מדיטציה ועוד. בהמשך, התלמידים למדו לזהות לפי הדוגמאות שהוצגו בפניהם את מאפייני המנדלה: מעגלית, בעלת מרכז ואוסף של צורות החוזר על עצמו סביב המרכז. בשלב המעשי, כל תלמיד התנסה ביצירת מנדלה אישית סימטרית בתוכנת תלת ממד - טינקרקד, תוך התייחסות למספר הפעמים שהצורה חוזרת על מעלות במעגל. כל אלה 360 עצמה, לקשר בין זווית הסיבוב ולסכום של הובילו להטמעת המושג סימטריה סיבובית ושאר תכונות המעגל. התוצר הסופי היה מנדלות מודפסות בתלת-ממד. זאת, לאחר שכל תלמיד בחר את המנדלה המועדפת עליו בתוכנה, המיר את המידות של התוכנה ממ"מ לס"מ לצורך ההדפסה ולבסוף, הדפיס מנדלה אישית. שיעור מולדת איך עוזרים לתלמידים להכיר את נופי המולדת, וכיצד משלבים טכנולוגיה עם ידיעת הארץ? את התשובות אפשר למצוא בשיעורי "ידיעתהארץ" שלתלמידי כיתהט' בחטיבתהביניים ב' "קציר" ברחובות, שעוברים הכשרה המייעדת אותם להיות מטיילים עצמאיים ואחראיים. כחלק מלימוד מיומנויות הניווט, הם מתוודעים לטופוגרפיית שטח ולצורות נוף בסיסיות, עורכים היכרות עם מפה דו-ממדית ורשת הקואורדינטות, לומדים להשתמש במפה ולאתר צורות ועוד, במסגרת פרויקט של הדפסה בתלת-ממד בסיום התהליך, התלמידים ממחישים בתכנון עצמאי מושגים טופוגרפיים וממירים מפה טופוגרפית לדגם תלת-ממד, תוך לימוד עקרונות ההדפסה התלת-ממדית.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==