שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

שיעור חופשי | 60 בשלו ממדי מדים מסע בין מבצרים גם דור האינסטגרם, מתברר, יכול לגלות עניין בשיעורי היסטוריה, ובפרט בתקופת הצלבנים הקדומה ובשרידיהם של מבצרים מרשימים מהעבר. בחטיבת הביניים ב' בקריית החינוך "דה שליט" ברחובות, תלמידי כיתה ז' הקימו לתחייה את ימי הצלבנים, באמצעות פעילות חקר סביב שרידי מבצרים צלבניים בישראל, מהמונפורט ועד מבצר עכו. במסגרת הפעילות, כל קבוצת תלמידים בחרה מבצר והחלה לחקור אותו. בהמשך, התלמידים עיצבו יחד את המבצר הנבחר על ידי בניית גופים גיאומטריים ושילוב או החסרה של גופים הנדסיים. בשלב הבא, לאחר שהמורה זיהה את המבצר, התלמידים מידלו אותו בתוכנה מתאימה, עד לקבלת התוצר המוגמר: מבצרי צלבנים שהודפסו בתלת-ממד. עניין של פרספקטיבה גם שיעורי אמנות בבית הספר יכולים לפתוח צוהר לעולם הטכנולוגי ולהכרת התהליך הנדרש לצורך העברת ציור לתלת-ממד. תלמידי כיתות ה'-ו' בבית הספר "תלמים" בבאר יעקב התוודעו בשיעורי אמנות לנושא הפרספקטיבה ולמדו כיצד יוצרים בציור דו-ממדי אשליה של מרחק ועומק. התהליך החל בציור שדרה של רחוב ובו בניינים, כביש, עצים, על דף דו-ממדי, תוךשימושבמושג הפרספקטיבה. בהמשך, התלמידיםלמדו כיצד להפוך את היצירה הדו-ממדית לתלת-ממדית, בעזרת מדפסתתלת-ממד. מיומנויות רבות נלמדו ותורגלו בפרויקט זה: הכרת המושג פרספקטיבה, התנסות בטכניקות שונות של פרספקטיבה, הבנה של מושג התכנון ושל שלבי התכנון הנדרשים לצורך העברת ציור למיצג תלת-ממדי בעזרת תוכנות מתאימות ולבסוף, הצגת הדגם התלת-ממדי לצד הציור הפרספקטיבי בתערוכה כיתתית. אשדוד בזעיר אנפין כבר בהצצה חטופה, נוכל לזהות כי המבנים במרחב סביבנו בנויים מצורות גיאומטריות שונות: מלבניות, ריבועיות ועוד. זוהי ההתחלה של מערך השיעור הגיאומטרי בנושא גופים וקנה מידה, שבסיומו תלמידי כיתה ו' בבית הספר הממלכתי-דתי "אריאל" באשדוד בנו בהדפסת תלת-ממד את העיר אשדוד בזעיר אנפין. התהליך המרתק בפרויקט, שזכה לשם "האם אשדוד עיר גאומטרית?" כלל צילום של מבנים גיאומטריים מעניינים בעיר, עם אלמנטים של גופים הנדסיים, לצד חקר פארקי המיניאטורות בעולם. התלמידים למדו לזהות את הגופים הנמצאים במרחב ולשיים אותם, ובחנו את היחסים ביניהם. בשלב הבא, הם למדו כיצד לחשב שטחי פנים וגדלים ולבצע מדידות, תוך הבנת המשמעות של קנה המידה והמעבר ממידות מציאותיות של מבנים בשטח למידות מוקטנות. כדי להגיע לתוצר המוגמר, רכשו התלמידים גם מיומנויות טכנולוגיות ולמדו לשרטט את המבנים בקנה מידה מתאים, תוך שימוש בתוכנות אדריכלות אליהן התוודעו. התוצר הסופי הוא קבוצת גופים הנדסיים תלת-ממדיים שיצרו התלמידים, והוצגו בתערוכת "מיני אשדוד" בבית הספר. צילום: אינה מלכין צילום: יעקב משיח

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==