שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131
שיעור חופשי | 56 היכן נמצא כפתור ההפעלה, מי אחראי לאיורים וכו'. גם כשהעבודה עצמאית, ניכר השיפור בכל מה שקשור למודעות פונולוגית והבנת המילה - אבל על אחת וכמה כשיש מבוגר מתווך בסביבה". מחקרים שונים מצביעים על תרומתו הייחודית של תיווך המבוגר בעת קריאת ספר אלקטרוני, בהשוואה להשפעת התיווך שלו בעת קריאת ספר מודפס ובהשוואה לפעילות עצמאית של הילד בספר אלקטרוני, בקידום ניצני קריאה של ילדי גן. ניכר כי התמיכה המשולבת של ספר אלקטרוני-חינוכי ושל תיווך מבוגר הביאו לקידום היעיל ביותר של ניצני הקריאה של הילד. לדברי פרופ' שמיר, במחקר שהשווה בין מודלים של התערבות עם הילדים והספר האלקטרוני לבין קבוצת ילדים שעבדה עצמאית עם ספר מודפס, "נמצא כי במדדים מסוימים כמו אוצר מילים ותפיסת הכתוב, הטקסט האלקטרוני קידם את הילדים יותר". פרופ' עשת מציין כי בספר דיגיטלי, מצטמצמת נוכחותו של המבוגר המתווך לילד את הסיפור. "הספר הדיגיטלי שמוקרא על ידי קריין הוא בעצם מכונת הקראה דיגיטלית, שהקורא יכול לדפדף בה ללא צורך במתווך. יש כאן הפסד של האינטראקציה האנושית וזה חיסרון שמצטרף גם לרעשים והסחות הדעת המאפיינים את הפורמט האלקטרוני, שלא מתאים לכל אחד". עם זאת, הוא מסכים שהספר הדיגיטלי מעורר מוטיבציה בזכות ההנאה שכרוכה במשחקיות שבו. "בגילאים הצעירים, תהליך הלימוד דורש שינון, חיקוי והתבוננות, ויש יתרון גדול ואפקטיביות למערכת המעודדת מוטיבציה. אבל בשונה מהספר הכרוך והמודפס, ברבים מספרי המולטימדיה הדיגיטליים נפתחים בפני הקורא מספר נתיבים. הוא יכול לקפוץ מדבר לדבר, לבחור בנתיבים שונים בעזרת קישורים, לצאת ולחזור חזרה". לצד ההנאה והמוטיבציה המשחקית, ההסחה מהנתיב הראשי, הוא מזהיר, עלולה לפגוע באפקטיביות תהליך הלמידה. במחקרים שהשוו את הבנת הנקרא של טקסט מודפס וטקסט דיגיטלי בקרב ילדים קוראים, הפער היה מובהק ודווקא קוראי הטקסט המודפס הפגינו הבנת קריאה טובה יותר. "זה קשור למאפייניו של המדיום. הספר האלקטרוני מוסיף רובד חזותי וקולי לסיפור. מאידך, יש לזכור כי הייצוג המולטימדיאלי של הטקסט גם מצמצם את הדמיון שמפעיל הקורא. לכן, מצד אחד הוא מעורר מוטיבציה וכיפי לקריאה, אך מצד אחר יש צמצום. כשהופכים סיפור של מילים לסיפור של תמונות וקולות, עלול להיות לזה מחיר" , הוא מזהיר. כברלפנילמעלהמעשורבדקפרופ'עשת במחקריו את הלמידה האקראית באמצעות הספר הדיגיטלי, ). הוא הדגים כיצד Living Book( " או "הספר החי פרופ' יורם עשת, חוקר הבנת הנקרא בטקסטים דיגיטליים: "הספר הדיגיטלי הוא בעצם מכונת הקראה דיגיטלית, שהקורא יכול לדפדף בה ללא צורך במתווך. יש כאן הפסד של האינטראקציה האנושית וזה חיסרון שמצטרף גם לרעשים והסחות הדעת המאפיינים את הפורמט האלקטרוני" iStock : צילום הוספת רובד חזותי וקולי לסיפור.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==