שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

49 | שיעור חופשי אחרי ניפגש באגף ההפסקה מודרנית לאמנות המוזיאונים הגדולים בעולם וגם בישראל מחזיקים מחלקות חינוך והדרכה, המבקשות לחשוף את הדור הצעיר לאמנות קלאסית ועכשווית גם יחד. בסיורים ובסדנאות, מוזמנים המבקרים הצעירים לחלוק חוויות, לצחוק - ואפילו לגעת יעל אפרתי מוזיאון תל אביב. מחוזות הפנטזיה לפעמים, במיוחד כשמדובר בעולמם של ילדים צעירים, כדאי ללכת למחוזות הפנטזיה; והפנטזיה של שני אלמוג- ברויטמן, מנהלת אגף החינוך של מוזיאון תל אביב, היא לאפשר לילדים להגיע בהמוניהם למוזיאון ולשוטט במרחביו באופן עצמאי. זאת, כשהם חופשיים להתבונן במוצגים, להשתהות מול חלקם ולעבור הלאה, והכל בקצב שלהם, בלי שאף מבוגר מחליט בשבילם מה חשוב או מרגש. משהו מהפנטזיה הזאת מבקשת אלמוג-ברויטמן להגשים בפעילות המודרכת במוזיאון. “ילד שמגיע לכאן נחשף בבת אחת להמון דברים בלתי צפויים, לעולם אחר שהכללים והשפה שלו שונים לגמרי מאלה שהוא מכיר”, היא מסבירה. “בהתרגשות הזאת מהחדש ובנסיונות לפענח אותו טמונה התחלת החוויה שלו במרחב המוזיאוני, על יצירות האמנות המוצגות בו”. אלמוג-ברויטמן מספרת כי הפעילות החינוכית במוזיאון, המועברת על ידי מדריכי המוסד (בעלי תארים בתולדות האמנות, חלקם אמנים פעילים וכולם בוגרי הכשרה ממוקדת במוזיאון), מדגישה את האקטיביות של הצופים הצעירים. הם לא באים למוזיאון כדי להקשיב להרצאה, אלא מכוונים בעזרת הנחיה מקצועית לשאול שאלות, להגיב לדברי חבריהם, להביע עמדה או רגש מול היצירה ולעתים גם להביע הסתייגות או למתוח ביקורת. “אחת המטרות המרכזיות שלנו היא ליצור חוויה, לעורר סקרנות ולגרום לילדים לרצות לשוב לבקר במוזיאון”, היא אומרת. כל פעילות כוללת שני חלקים שביניהם מפרידה הפסקה ילדים, וסדנה 20 קלה - סיור בן כשעה שבו משתתפים עד יצירתית המציעה התנסות המותאמת לנושא. במהלך הסיור מתקבצים התלמידים סביב היצירה ומתחילה שיחה המתפתחת בהתאם לשאלות ותגובות הילדים. לרוב, ההתייחסות הראשונית היא לפרטי היצירה הבסיסיים (כמו צבע או צורה). בהמשך, מנחה המדריך את הילדים להתבונן בדמות ראשית, ובהתאם לקשב ולתגובות הוא עשוי להפנות את תשומת הלב להקשר הרחב יותר - למשל, התקופה בה נוצרה היצירה, או עבודות אחרות המוצגות סביבה. כך למשל, מציגה אלמוג- ברויטמן שיחה שמתקיימת סביב הנושא הקרוב ביותר לילדים - המשפחה, כפי שהיא מופיעה בציורו של האמן ההולנדי בן , הנדריק נורדרוויל - 17- המאה ה “דיוקן משפחה עם שישה ילדים”. בהתחלה עשוי המדריך לשאול על חברי המשפחה הנוכחים בציור, ובהתאם לשאלות או לתגובות, הוא מנווט את הדיון לבגדיהם יוצאי הדופן של בני המשפחה, ובכך מעורר עניין סביב מעמדם החברתי-כלכלי. הילדים מנהלת שני אלמוג-ברויטמן, אגף החינוך של מוזיאון תל אביב: “ילד שמגיע לכאן נחשף בבת אחת להמון דברים בלתי צפויים, לעולם אחר שהכללים והשפה שלו שונים לגמרי מאלה שהוא מכיר. בהתרגשות הזאת מהחדש ובניסיונות לפענח אותו טמונה התחלת החוויה שלו במרחב המוזיאוני” חינוך לאמנות | למידה אחרת >>>>

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==