שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

45 | שיעור חופשי במכון מופ"ת מתקיים תהליך של צוות חשיבה אנשים מובילים מתחום החינוך, 100 בהשתתפות נשיאי מכללות, חוקרים, אנשי עמותות ואנשי שדה, שפועלים בהתנדבות במטרה לקדם שינוי משמעותי בתחום. זהו אחד משורה של ארגונים העוסקים בחשיבה על דרכים איכותיות להטמיע במערכת החינוך למידה חברתית-רגשית. אחד הגופים המובילים בעולם בתחום אינדיקטורים 10 , ניסח CASEL , זה לבית ספר המיישם גישה חברתית- רגשית כתפישה מערכתית, ובהם מתן מקום משמעותי לקולם ומעורבותם של התלמידים, פרקטיקות משמעת תומכות כרצף של תמיכות SEL , ומאחות ומענים, פרקטיקות הוראה ותוכניות , אקלים SEL לימודים מבוססות בית-ספרי וכיתתי תומך, שותפות אותנטית עם המשפחה ומערכות .SEL לשיפור מתמיד של הטמעת הפסיכולוגית הקלינית גילי לייבושור SEL אומרת כי השלב הראשון בהטמעת צריך לעסוק בפיתוח מודעות, מחויבות ובעלות של צוותי החינוך על תחום הלמידה החברתית-רגשית. "לא מספיק שצוותי חינוך יכירו ויידעו למה זה חשוב. גם אין די בכך SEL את תוכנית שהם יהיו מחויבים לתהליכים. חיוני שתהיה להם בעלות על ההטמעה, שזה 'יהיה שלהם'", היא אומרת. "לשם כך יש צורך בשיח ובפיתוח מקצועי שמוביל למקומות הללו, שמחבר לעמדות של אנשי החינוך וליתרונות עבורם". כך למשל, אחד האינדיקטורים שנוגעים ללמידה חברתית-רגשית הוא שקולם של התלמידים יהיה משמעותי בבית הספר. לייבושור אומרת שזה יכול, למשל, לבוא לידי ביטוי בעיטור קירות בית הספר בציורים שתלמידים מרקעים שונים ציירו, כך שהם נכנסים ורואים את התרבות שלהם על הקיר ונחשפים לתרבויות שונות. "זו דרך לחנך לראיית האחר, לקבלת האחר, לרגישות תרבותית". בכל מקרה יש חשיבות רבה לאופן שבו מורים משמשים כמודל. "ילדים לומדים הכי טוב כשהם צופים במודל שמדגים להם את המיומנות. כשמורים משתפים באיך הם מרגישים, מרשים לעצמם להפגין פגיעות באופן שמזמן פיתוח אמפתיה בקרב התלמידים, מדגימים תוך כדי תמלול כיצד הם מצליחים לווסת את עצמם ברגע של פגיעות או כעס – תלמידים לומדים לעשות זאת בעצמם", היא אומרת.  השלב השני עוסק בפיתוח למידה חברתית-רגשית של המבוגרים שלהם, well-being- בבית הספר – גם על מנת לטפח את ה וגם מאחר שאם רוצים שמורים ילמדו ילדים מיומנויות חברתיות- רגשיות, חשוב ראשית לטפח את המיומנויות הללו עבורם. במקביל ניתן גם להתחיל לטפח את המיומנויות הללו בקרב התלמידים. לבסוף, לאורך כל תהליך ההטמעה חשוב לעצור ולבדוק מה עובד ומה לא, לתקן ולהמשיך. בלמידה חברתית-רגשית לא מפחדים להיכשל. לומדים להראות פגיעות, טעויות וכישלונות, ללמוד מהם, לתקן ולהמשיך בהטמעה.  המורים הם המודל הטוב ביותר לא עושים את זה לבד SEL המודל של מודעות עצמית קבלת החלטות מושכלת ניהול מערכות יחסים ניהול עצמי מודעות חברתית

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==