שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

43 | שיעור חופשי וההורים. למידה רגשית-חברתית צריכה להיות חלק מהשפה המשותפת של הקהילה כולה". זו לא תחרות מה אנחנו באמת זוכרים משנות החיים הארוכות שהעברנו בבית הספר? כן, הידע קיים שם, אבל כל אחד מאיתנו אוצר בעיקר זכרונות רגשיים: מילה שנאמרה לא במקום, התאהבות ראשונה, חברות שנדמה שלא תיגמר לעולם. במקרים רבים הרגשות הללו לא עובדו ולא טופלו בידי הצוות החינוכי. יותר מכך, המורים גם לא ראו בהתייחסות להיבטים אלה חלק מתפקידם. אם מורה עשה זאת, זה היה מתוך רגישות ועל דעת עצמו. אלא שהבנה עמוקה של המורה בעולמו הרגשי של הילד מובילה לשיפור הישגיו ועוזרת לו לקבל החלטות באופן מושכל. כיום ידוע כי הגורמים המנבאים הצלחה בחיים הם קודם כל כישורים בינאישיים, אופטימיות, אמפתיה, יכולת קבלת החלטות וראיית האחר. כלים אלה עוזרים לילדים להיות מוכנים יותר לעולם שבו אנו חיים. כאשר מקנים כלים אלה באופן מסודר, יש לכך תוצאות חיוביות במגוון תחומים, ביניהם שיפור בהישגים ושיפור בעמדות כלפי העצמי וכלפי בית הספר, לצד ירידה בהיקף בעיות ההתנהגות ובמספר התלמידים החווים מצוקה. "למעשה אין מתח בין השקעת זמן בתחום החברתי-רגשי לבין הישגים, הם לא נמצאים בתחרות", מדגישה גילי לייבושור, פסיכולוגית קלינית וחברת צוות מו"פ אבני ראשה, שהשתתפה בימי העיון שנערכו במכון מופ"ת. "עיסוק במודעות עצמית וניהול עצמי, למשל, אינו בזבוז זמן, היות שהם תורמים לא רק לשגשוג אישי וחברתי גדול יותר אלא גם לתפקוד לימודי משופר. הטענה היא שלילד שלא יודע לקרוא, לא יהיה קל בחיים; אבל גם לילד שלא יודע לקרוא את עצמו ואת סביבתו לא יהיה קל - שני התחומים חשובים, הם משלימים, ובעיקר, יש לנו אחריות שווה ללמד את שניהם", היא אומרת. סיבה נוספת למרכזיותה של למידה חברתית- רגשית כיום קשורה לחיים בחברה המערבית המודרנית ולאתגריה. "ילדים נכנסים כיום בשערי בית הספר עם 'תיקים' כבדים יותר", מפרטת לייבושור. "הם כבדים כתוצאה מהדומיננטיות של הרשתות החברתיות והעובדה שאנחנו חיים בחברה קהילתית פחות, שיש בה פחות מנגנוני תמיכה טבעיים עבור הילדים. זאת, לצד עוני וגורמי דחק נוספים, ועם כל אלה הילדים צריכים המחקר המתקדם של המוח הביא לתובנות מרתקות על האופן שבו מתקיימת למידה. אחת מהן היא העובדה שלמידה מתרחשת על בסיס יצירת קשרים במוח, וככל שנוצרים יותר קשרים סביב למידה, כך היא זמינה יותר ללומד. אם מחברים ללמידה קוגניטיבית היבטים רגשיים וחברתיים, נוצרים קשרים חדשים רבים iStock : צילום בעבר, התייחסות להיבטים רגשיים לא היתה חלק מתפקידו של המורה. >>>>

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==