שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

שיעור חופשי | 36 תיקון בעזרת הספרים חלוץ הקומיקס העברי ויוצר חבורת "זבנג", הקומיקסאי אורי פינק, לא מבין על מה המהומה: "הקומיקס בעברית פשוט משלים פערים מול מה שקרה מאז ומתמיד בעולם", הוא אומר. "זו התפתחות טבעית, והשאלה היא למה זה קורה רק עכשיו. גם אני למדתי על האימפריה הרומית כשקראתי לראשונה את 'אסטריקס'. קומיקס הוא מדיום קומוניקטיבי". פינק עצמו רתם את כישוריו כקומיקסאי כשפרסם במגזין "אותיות" את הסדרה "שרברב הזמן", שעסקה במפגשים עם דמויות מפתח בציונות. כיום הוא מוציא לאור את סדרת הספרים "האקדמיה המצוירת" של דניאל ליכטר, שעוסק בנושאים כלליים כמו וירוסים או אמנים משפיעים דוגמת שייקספיר. אחת מסדרות הקומיקס המצליחות ביותר בשנים האחרונות היא כאמור "קפטן תחתונים" של דאב פילקי, שמהווה דוגמה מובהקת לנונסנס סלפסטיקי. האגדה מספרת שפילקי כתב את הסדרה כי סבל בעצמו מבעיות קשב וריכוז כילד, ובביקוריו בספריה תמיד חש מתוסכל מספרים עם אותיות קטנות ומעט איורים. בבגרותו הוא ביקש לעשות תיקון בעזרת סדרת ספרים שתאפשר לילדים להרגיש שיש להם כוח. בין היתר, פילקי תכנן את הספרים בסדרה כך עמודים - דרישת המינימום 140 שבכל אחד מהם יש עבור יומני הקריאה בבתי הספר האמריקאיים. כך, מורים ומנהלים - כמו מנהל בית הספר שעומד במרכז העלילה ומתואר כמי ששונא קומיקס - לא יוכלו לטעון שהספרים קצרים מכדי לכתוב עליהם יומן קריאה. פז קלפ מציינת יתרון ברור של ספרי הקומיקס - המעורבות של הקורא. "קוראי קומיקס לוקחים חלק אקטיבי בקריאה; מנחשים מה קורה בין פריים לפריים, מדמיינים את הקולות המסומנים בעזרת סימנים גרפיים ומחליטים באיזה קצב לעבור מתמונה לתמונה. קריאה בקומיקס משלבת כמה חושים. במובן הזה, ספרי קומיקס הם הדבר הקרוב ביותר לחוויה אינטראקטיבית שמעצבת למידה חוויתית. הקומיקס קרוב מאוד לקולנוע", אומרת פז קלפ. מסרים קצרים ומהירים גם במוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון מסכימים שהמדיום הזה מתאים לדור שרגיל לצרוך תכנים באמצעים ויזואליים ולקבל מסרים קצרים ומהירים. מיכל קורמן, ראש תחום התוכן החינוכי במוזיאון, מתייחסת לקומיקס כאל מדיום אסתטי שמעודד אצל הקוראים את ההנאה הוויזואלית ומעורר יצירתיות, בצד החשיפה למידע; ואילו אמנון זילבר, מנהל אגף החינוך במוזיאון, מציע למורות ולמורים לבקר בארכיון המוזיאון כדי לאתר חומרים שעשויים להתאים לתכנים הלימודיים. בגל הראשון של הקורונה, פעילות המוזיאון הושבתה, אך בקיץ כבר נפתחו סדנאות אונליין ושיעורים מצולמים, שיכולים לשמש בעתיד גם את הלומדים מרחוק. "יש כמות אדירה של יוצרים חדשים בעברית, ויש פריחה גדולה שיוצרת היצע מגוון", אומר זילבר. "אם מורה רוצה לחקור תחום מסוים דרך קומיקס, אנחנו נפתח בפניו את כל החומרים שברשותנו". פז קלפ מציעה לתת לתלמידים משימות קומיקס כדי להטמיע תכנים. "בדיוק כמו שאפשר לספר בקומיקס על מלחמות העולם או את סיפורי בראשית, גם התלמידים יכולים לאייר סיפור בקומיקס תוך הקפדה על העובדות והחלקים המדעיים בצד האיורים, הצבעוניות ואפילו ההומור". צילום: יוסי אלוני מיכל פז קלפ, עורכת "בדיוק כמו ב"כתר: שאפשר לספר בקומיקס על מלחמות העולם או את סיפורי בראשית, גם התלמידים יכולים לאייר סיפור בקומיקס תוך הקפדה על העובדות והחלקים המדעיים בצד האיורים, הצבעוניות ואפילו ההומור"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==