שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

שיעור חופשי | 28 אין תחליף למפגש פנים אל פנים "בואו נשים את זה על השולחן: למידה מרחוק היא לא מפגש פנים אל פנים ויש לכך גם חסרונות", אומרת פרופ' קורץ. "בגילאים הצעירים, תמיכה רגשית וחברתית בתלמידים היא חלק ממשי מתפקיד המורה, מעבר להעברת הידע, וחלק גדול מהמורים לא יודעים איך לספק את התמיכה הזו ואיך לשמור על המעורבות של תלמיד מרחוק. יש להכשיר אותם לכך ולתת להם כלים כדי שיתמודדו גם עם הצדדים הללו בהוראה מרחוק". רותי סלומון, מומחית לפדגוגיה של למידה מרחוק (עד לא מזמן בערוץ המו"פ לטכנולוגיה וחדשנות במכון מופ"ת), מדריכה מורים כיצד לגשר על הריחוק וליצור "אינטראקציה איכותית", כדבריה, בכל פלטפורמה, בין אם זו זום הפופולרית או 'כיתת גוגל' בה משתמשים חלק מבתי הספר. לדבריה, מורים צריכים ללמוד איך יוצרים מוטיבציה ללמידה מרחוק. "המפגש מרחוק הוא לא טבעי", היא אומרת. "כשהמורה עובר לזום הוא מאבד את האינטואיציות שלו, אבל אפשר להיות מודעים לכך וליצור אינטראקציה שתגרום לחוויה לימודית". סלומון, שבתפקידה החדש היא מנהלת חדשנות , נוהגת WebAcademix במגזר האקדמי בחברת להציג למורים את "מודל גריסון", המבוסס על שלושה מעגלים: אקלים לימודי, נוכחות רגשית וחברתית, שיח ותוכן. רכיבים אלה יוצרים לדבריה את האינטראקציה הדרושה למפגש לימודי פורה. "כדי ליצור אקלים לימודי, על המורה להיות ברורה מאוד בתחילת המפגש בקשר למה שיתרחש בו. עליה ליצור כללים, להסביר מה יהיה תוכן השיעור ולפרט כיצד הוא יתנהל. אפשר לומר, למשל, 'תלמידים יקרים, היום נלמד על פוטוסינתזה. אני אדבר במשך עשר דקות, לאחר מכן נסגור את המצלמות ואתם תעשו עבודת חקר קצרה. אם יש לכם שאלות, כתבו אותן ואענה לכם'". הממד הרגשי-חברתי נוצר כשהמורים מתעניינים בשלומם של התלמידים, טוענת סלומון. "אף שהיא נמצאת במרחב אחר, המורה צריכה להפגין נוכחות רגשית. עליה לתת ביטחון לתלמידים, להעניק להם תחושה שהם חלק מקבוצה ושמישהו רואה אותם", היא מדגישה. "הם ירגישו שיש נוכחות מרגיעה ודמות של מנהיגה בעבר השני. אם מורה מדבר חצי שעה ולא מביע אכפתיות ומברר מה קורה בצד השני, זה יוצר ניכור". "ללמד בזום זה דבר מאתגר מאוד", ממשיכה סולומון. "זה מאמץ גדול. השיעור צריך להיות מהנה ומעניין במיוחד וכדי שזה יקרה, חומר הלימוד חייב להיות רלוונטי, לא מנותק מהחיים, ומלווה בהדגמות והמחשות מעוררת עניין. אני ממליצה לשלב פעילות הקשורה לבית ולסביבה. למשל, אפשר לשאול 'מי רוצה לספר לי על חוויה מעניינת שקשורה לחיים שלו כעת?'. כשיש אינטראקציה חווייתית, התלמיד יפתח מוטיבציה ללמידה וירגיש את החיבור למורה, לקבוצה ולשיעור. זה ילד שיעבור חוויה של הצלחה". אי אפשר להספיק את החומר בלמידה מרחוק "צריך לקעקע את התפישה הקשורה בהספקים", אומרת פרופ' קורץ. "בואו נוציא אותה מהלקסיקון ונשתחרר מזה. ראש מדבר של מורה זה הדבר הכי משעמם שיכול להיות. הלמידה מרחוק צריכה להיעשות בדרך אחרת, כדאי להעשיר בדימויים חזותיים ולדאוג לזמן למידה קצר. החומר נמצא רותי סלומון, העוסקת בפדגוגיה של למידה "החששות שלי מרחוק: שמורים לא יצליחו לעבור שלב בדיגיטל התבדו, ולעומת זאת, חשבתי שלתלמידים, דור הטיקטוק, זה יהיה פשוט יותר. מה שקרה הוא ההפך מכך: למורים לא היתה ברירה והם כבשו במהירות את ההר הזה של שימוש בכלים דיגיטליים. מה שחסר להם זה הפדגוגיה" 2 3 צילום: תומר אפלבאום הלמידה בזום מאתגרת במיוחד. למצולמים אין קשר לנושא הכתבה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==