שיעור חופשי / תשרי תשפ"א / אוקטובר 2020 / גליון 131

שיעור חופשי | 10 בבית ספר היסודי. בתיכון למד בתיכון המקצועי בסמ"ת במגמת אלקטרוניקה, כי "אבי החליט שגבר צריך מקצוע". את האחות שלחו ללמוד בתיכון עיוני, כי בת כמובן לא חייבת מקצוע. שלא כמוהו, היא הצטיינה בלימודים. אבל אדן התעשת ובתיכון הוא זכה להישגים בתחומים שעניינו אותו. תלמידים, המשיכו יחד 20- הוא וחבריו לכיתה, כ לעתודה אקדמית בטכניון בלימודי הנדסת חשמל. מה הסוד? מה הפך אותך ליצירתי? "אותו הדבר שעזר למדינת ישראל להיות אומת סטארטאפ: אנחנו קוראים תיגר על הסטטוס קוו. מה שאצל כולם מובן מאליו, אצלנו מעלה תמיהה. אנחנו מאד לא ממושמעים. בארה"ב לא זה לא. בישראל לא זה אולי, או למה. לא מקבלים שום דבר כמובן מאליו. מותר לאתגר את הכל. חוסר משמעת וחוסר קבלת מרות הם מוטיבים חוזרים אצלי. לא הלכתי בתלם וכמעט תמיד קראתי תיגר על המערכות. הייתי נון-קונפורמיסט. שלא יבינו אותי לא נכון, אני לא בעד חוסר משמעת. כשמורה נכנס לכיתה והילדים משתוללים או כשילד יכול להכות מורה, זה כאוס". אמירה אחת שצוטטה מפיו בספר "מדינת הסטארטאפ", שכתבו דן סינור ושאול זינגר, סיבכה אותו קצת כששהה בשליחות בסיליקון וואלי: אמריקאים מאשר 50 "אמרתי שם שיותר קל לנהל חמישה ישראלים. אני עומד מאחורי האמירה הזו. הישראלים לפעמים יקיזו את דמך אבל כשאתה נכנס איתם לסיעור מוחות ונותן להם להתפרע בחשיבה, זה פנטסטי. "בארה"ב, העובדים שלי היו מאתגרים אותי לעתים רחוקות, כי הייתי מנהל בכיר. באחת מפגישות הצוות הראשונות אמרתי להם שמי שעזר לי להתקדם לא היו אלה שהסכימו אתי, אלא מי שאתגרו אותי כשחשבו שאני טועה. בישראל אתה לא צריך להגיד למישהו לאתגר אותך. הוא יאתגר אותך גם כשאתה לא רוצה. "השאלה היא איך לגרום לאופי הישראלי הזה ללבלב. ואני אומר למערכת החינוך: יש לכם חומר אנושי נהדר. בואו תשחררו את הדברים שאנחנו טובים בהם. את הסקרנות, החופש לשאול, היעדר הפחד מהמבוגרים, חוסר הנכונות ללכת בתלם, ותנתבו אותם לאפיקים יצירתיים. אתה רואה איך אנשים בארץ מנסים כל הזמן לתחמן. אז קחו את המוח התחמני הזה ותנסו כבר בגילאים הקטנים לנתב אותו לאפיקים קונסטרוקטיביים. כך תוכלו להגיע לתוצאות פנטסטיות. "בזמנו נשאלתי בארה"ב איך ידענו באינטל ישראל שהעולם ירצה לעבור למחשבים ניידים, . באחת WiFi- או שאנשים ירצו להשתמש ב מפגישותינו שאלתי את אלן קיי (מדען מחשוב, ת"ר) שעבד בזירוקס פארק, שם המציאו את העכבר והחלונות האייקונים, איך ידעתם שהעולם ירצה להשתמש בעכבר. הוא חשב רגע וענה לי, 'הדרך היחידה לחזות את העתיד היא להמציא אותו'. ואלן היה באמת אחד מהאנשים הכי יצירתיים שאני מכיר. "בעולם המשתנה בקצב מהיר, זה המסר שצריך להגיע לאוזניים של הממשלה המסוכסכת שלנו, של הפוליטיקאים המשסים שלנו ובעיקר לאוזניים של האזרחים והמורים שלנו: בואו ניצור ביחד עתיד שיוביל את הילדים שלנו לעולם טוב יותר מבחינה כלכלית, מבחינת הידע, שוויון ההזדמנויות השוויון האזרחי, האזרחות והערכים. כן, ערכים זו לא מילה גסה. בשנים האחרונות, כחברה הציון שלנו הוא נכשל. עכשיו האתגר של כולנו, ימין שמאל, חרדים, דתיים, ערבים ויהודים, אנשי הייטק ומורים, הוא בחינוך. בואו נשתף פעולה, נעבוד ביחד, כדי שנה יהיה לילדים שלנו עולם יפה 30 שבעוד יותר. נזכור שהדרך היחידה לחזות את העתיד היא  להמציא אותו". youtube צילום מסך: מתוך הרובוטית סופיה. להתייחס לפן האתי של הטכנולוגיה. "באחת ההרצאות שלי, אמרתי למורים: 'חבר'ה, אני לא יודע מה התלמידים יצטרכו בעוד כמה שנים, אבל אתם צריכים להכין אותם לעבוד בג'ובים שעדיין לא קיימים, כדי לפתור בעיות שעדיין לא נוצרו, תוך שימוש בטכנולוגיות שעדיין לא הומצאו'"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==