שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128
ביירון קייטי: למה אנחנו סובלים ביירון קייטי, מייסדת שיטת "העבודה", חוותה הארה שהובילה אותה לפתח הסתכלות מקורית על החיים, שהשפיעה על מיליוני איש בעולם. יום אחד, בזמן אשפוז בשל התמכרות לאלכוהול ודיכאון, הבינה את מקור הסבל בעולם. אדם סובל כשהוא מאמין למחשבות שלו, היא טוענת. אם נחקור את המחשבות שלנו נבין שמה שאנחנו רואים כאמת אינו נכון בוודאות. אם נאהב את מה שיש ולא נשקע במחשבות כמו "למה זה קרה?", "לא אוהבים אותי", "אני לא מספיק עשיר/חכם/ מוכשר" וכו', נשתחרר מהסבל. בסרטונים של השיטה אפשר לראות כיצד היא פועלת ולנסות ליישם אותה על כל בעיה בחיים. שיטת העבודה מיושמת כיום לא רק על ידי אנשים פרטיים אלא גם על ידי מוסדות, בתי חולים, בתי כלא ועוד. ציטוטים של ביירון קייטי: - אם אני אומלל, זו לא יכולה להיות אשמתך - החיים לא קשים. המחשבות שלי על החיים הן קשות - אף אחד לא יכול לאכזב אותך. רק המחשבות שלך על אחרים יכולות לאכזב אותך thework.com ה אתר של ביירון קייטי - Byron Katie ביוטיוב: מישל גריפו: בין הוראה לאופנה ערוץ היוטיוב של המורה מישל גריפו מוקדש להוראה, לייף סטייל ואופנה. הערוץ עוסק בנושאי הוראה מגוונים, כותבת גריפו, וגם ב"מצוד אחר סוגי ליפסטיק שווים". אפשר למצוא בערוץ Self care tips סרטונים מעניינים, למשל . גריפו, בעלת עיניים ירוקות for teachers מהפנטות, מדגישה למשל כמה חשוב לשמור על גבולות. "קחו לעצמכם יום בשבוע שבו כל ענייני העבודה נכנסים להקפאה, ואתם לא מתעסקים בהם", היא מציעה. בסרטון נוסף, היא מדברת על : דברים שהיא מחזיקה Teacher's survival kit תמיד בכיתה. בין הדברים ברשימה: נעליים נוחות שהיא נועלת בסיום יום העבודה או אם היא נשארת עד מאוחר, מטען לטלפון, כדורים נגד כאב, קרם ידיים, כסף מזומן, משקפי שמש, חטיף בריאות ושפתון נגד יובש. Michelle Griffo : ביוטיוב סי.ג'יי ריינולדס: המורה שתמיד רציתם להיות מטרת הערוץ של סי.ג'יי ריינולדס, מורה לספרות, היא לעורר השראה ומוטיבציה בקרב מורים כדי שיוכלו להיות המורה שהם תמיד רצו להיות. מטרתו של ריינולדס, בעל מראה של שחקן קולנוע, היא לשתף טיפים ואסטרטגיות וכן בחייו כמורה. בסרטון הכולל עצות למורה המתחיל, למשל, ריינולדס מציע להתחבר לחברי הצוות ולא להתבודד, להכיר בכך שלוקח זמן להכיר את התלמידים ולהתמקצע, להבין שזה בסדר להתקרב לתלמידים ולא צריך לחשוש מאיבוד סמכות ועוד. בסרטון מרגש על בריונות בכיתה מספר ריינולדס על ילדה עם עודף משקל שסבלה מהצקות. בוקר אחד הוא שלח אותה למשימה ודיבר עליה עם חבריה לכיתה. "האם שמתם לב כמה ג'יל נחמדה ונדיבה?", הוא שאל. "שמתם לב שמעולם היא לא פגעה באף אחד? לא העליבה אף ילד בכיתה? אתם חושבים שהעובדה שהיא בעלת עודף משקל מציקה לה? שהיא לא מרגישה שונה וחריגה? יש לכם את הכוח להיות נחמדים אליה, או פשוט לעזוב אותה לנפשה". ריינולדס ממשיך ואומר שייתכן שתחשבו שלדבר כך מול הכיתה יהיה לכם קשה מדי, וזה בסדר. אתם יכולים לקחת את המציק הראשי ולדבר איתו בנפרד. שינוי קטן אצלו יכול להשפיע על הכיתה כולה ולשנות את כל עולמה של ילדה כזאת. Real Rap With Reynolds : ביוטיוב לורה לנדזו: למנוע שחיקה של מורים "מורה הוא לא אי", מסבירה המורה לורה לנדזו בערוץ היוטיוב שלה. "אנחנו זקוקים אחד לשני כשאנחנו מנווטים את דרכנו בהוראה". ערוץ היוטיוב שלה מציע טיפים, פטנטים וטונות של עידוד. "בין אם אתה מורה מתחיל ובין אם אתה ותיק, כולנו זקוקים לעזרה כדי ליצור כיתה מהנה ופרודוקטיבית", היא מסבירה. בערוץ שלה אפשר לקבל עצות שיעזרו למורים לסחוף בני נוער לקרוא, לגרום לילדים להפסיק לדבר, ולהשתלט על הכיתה באמצעות משחקים. Laura Randazzo : ביוטיוב לחנך את ילדי ישראל גם בעברית אפשר למצוא כמה מורים שמנסים לשתף מניסיונם ולעזור לאחיהם למקצוע. בערוץ של שני בר ביוטיוב אפשר למצוא סרטונים שיעזרו לכם לגרום לתלמידים לעבוד מיד בתחילת השיעור, להיות מרוכזים ורגועים יותר ולהשתתף יותר בשיעור. בערוץ של חני יעקב מופיעה עצה מועילה להרגעת הכיתה: בקשו מהילדים להחזיק עיפרון בפה בלי שהוא ייגע בשפתיים. מעבר לעובדה שהם לא יוכלו לדבר, החזקת העיפרון בדרך זו גורמת לחיוך, וחיוך הוא דבר מרגיע. העצמה – יעקב חני ,Shani Bar : ביוטיוב חינוכי ואימון // עשה זאת בעצמך תרבות דיגיטלית ללמוד מהניסיון - של אחרים סרטוני העזרה העצמית תופסים מקום נכבד ביוטיוב, ומעניקים השראה לאנשים בכל העולם. איך לפתח ביטחון עצמי? איך לעמוד על שלך? איך להתמודד עם פרידה כואבת או לב שבור ומה עושים כשלא מוצאים עבודה? תמיד אפשר למצוא מישהו בעולם שעבר את החוויה שאתה עובר כרגע, ולראות לימור דומב איך הוא התמודד איתה ב עולם הדיגיטלי והטכנולוגי של ימינו, לא נדיר למצוא פעוטות השולטים ברזי הסלולרי והטאבלט עוד לפני שלמדו לקרוא ולכתוב. אבל לאנושות לא מומלץ למהר ולוותר על הכתיבה הידנית, גם אם רוב הילדים יראו בה שריד מעולם אנכרוניסטי. הכתיבה הידנית נחשבת הפעילות האנושית המורכבת והגבוהה ביותר, המשלבת מרכיבים קוגניטיביים כמו שפה, ארגון וקשב, לצד מרכיבים תחושתיים, מוטוריים, חברתיים ורגשיים. לא פחות ואף יותר מכל פעילות גופנית, כתיבה ביד יוצרת ומבססת קישוריות במוח ובכך היא משפיעה על פעילותו, על גמישותו וגם על מבנהו, אך היא ייחודית בכך שהיא מייצרת רשת שמשתרעת על פני אזורים נרחבים במוח ומקרינה על תחומים רבים. היקף השפעתה המלא אינו ידוע עדיין. דפנה ילון, מומחית בדיסגרפיה ומחברת הספר "הילד בקצה העיפרון – הכתיבה הידנית כאתגר רב-תחומי", בהוצאת מכון מופ"ת, מסבירה כי תרגול בכתיבה הידנית מקדם מיומנויות מוטוריות עדינות לטווח הרחוק, ואלה מנבאות ציונים גבוהים יותר בכתיבת טקסטים וגם במתמטיקה. "שורת מחקרים הראתה שלילדים הכותבים בעזרת נייר ועיפרון יש יתרונות לימודיים על פני המקלידים בזכירת אותיות חדשות והפנמת הכיווניות שלהן, ובזכירת כתיב של מילים", היא אומרת, ומציינת כי בבית הספר היסודי, התלמידים כותבים בכתב יד מהר יותר, משפטיהם שלמים יותר וחיבוריהם ארוכים לעומת טקסטים הנכתבים בהקלדה. יתרה מזאת, מדגישה ילון, כתב היד הוא "עבודת יד" שמכילה את טביעת האצבע הייחודית של הכותב ומאפשרת מבע ייחודי ואישי. לדבריה, "עבור מאבחנים מתחומי דעת שונים, כמו מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים חינוכיים, קלינאיות תקשורת, גרפולוגים חינוכיים ואחרים, כתב היד הוא מקור מידע זמין, רציף וארוך- טווח שיכול לשקף מגוון של קשיים התפתחותיים בתפקודים קוגניטיביים (כהפרעות זיכרון וקשב וליקויי למידה) ובמיומנויות סנסו-מוטוריות, כמו גם הופעה הדרגתית של הפרעות גופניות ורגשיות או שינוי פתאומי עקב טראומה; וכן לשמש במעקב אחר הטבה כתוצאה מטיפול. כתב היד הוא אמצעי האבחון היחיד שמאפשר גם מבט רטרוספקטיבי", היא אומרת. מדוע מיומנות הקלדה לא משיגה תוצאות קוגניטיביות דומות? ילון: "הכתיבה הידנית וההקלדה דומות בהיותן טכנולוגיות היוצרות שפה באמצעות קוד משותף של כתיב, אך הן שונות בתהליכיהן הסנסו- מוטוריים והקוגניטיביים. בכתיבה הממוחשבת יש ויתור על מיומנויות גרפומוטוריות ומרחביות עיליות, שממשיכות לפתח את הקישוריות במוח. מי שיודע להקליד בשיטה עיוורת מפתח תוכניות מוטוריות אוטומטיות, אך אלה פשוטות בהרבה מהתוכניות המפעילות את היד הכותבת. כתוצאה מהבדלים אלה, רק האות הכתובה ביד היא הטבעה של פעולה שתביא לפיתוחם של תפקודי כתיבת תוכן גבוהים יותר. "נקודה נוספת היא שבכתיבת טקסט ידני ארוך מתקבלת תחושה חזותית של ההתקדמות מדף לדף, בעוד שעל המסך לא נוצרת יכולת סקירה של המיקום ושל ההתקדמות, והדבר פוגע בקריאה מרפרפת ובזיכרון חזותי של מידע ומבנה מטקסטים". כיצד תיראה הוראת הכתיבה בעתיד, לפי החזון שלך? "ככל שמצטבר ידע מדיסציפלינות החוקרות את ההתפתחות המוחית, המוטורית והארגונית – מתחייב לפתח תוכנית לימודים ושיטות לימוד המותאמות להתפתחות הילד בהתאם לידע זה. תוכנית זו חייבת להפגיש בין הכתיבה הידנית להקלדה כטכנולוגיות שוות ערך ומשלימות המתקיימות במציאות. "בנוסף, נדרש שינוי בתפישה המוטעית הגורסת שבתחילה יש ללמד לכתוב באותיות דפוס לשם תמיכה בלימוד הקריאה; עדיף להישען על יכולת קריאה כבסיס להוראה מאוחרת יותר של כתיבה באותיות כתב בלבד, שכן הכתיבה היא תהליך מורכב וקשה יותר ותועלתה בשלב זה פחותה מקשייה. "כתיבה באותיות דפוס המתקיימת לאורך רוב שנת הלימודים בכיתה א' אינה מאפשרת אוטומטיזציה. ריבוי קווי האלכסון, הזוויות ושינויי הכיוון מחייב בקרה חזותית הדוקה ואינו אלא ציור אותיות איטי שלעולם לא יתממש לכתיבה מהירה. גם אם כתיבת אותיות הדפוס מחזקת את הזיכרון ומזרזת את זיהויין, זהו אפקט זניח וקצר-מועד לעומת ההשקעה הנחוצה בלימוד של מערכת אותיות שאין לה כל שימוש בהמשך. "מצער שההתלהבות של הילדים עם כניסתם לכיתה א' ופוטנציאל הלמידה האדיר שלהם מנותבים ללמידה ממושכת, תובענית ולעתים מתסכלת, שאין לה כל רלוונטיות לחייהם העתידיים. לכן חשוב לוותר על טכנולוגיה מיושנת ומסורבלת זו". ילון מציינת כי בעקבות המחקרים המצביעים על יתרון ארוך טווח להוראת הכתיבה הידנית בהשוואה להקלדה, התקבלה המסקנה כי לצורך פיתוח גרפומוטורי וקוגניטיבי יש להעדיף משימות המפתחות כישורים בסיסיים, כמו קשב ומוטוריקה עדינה, על פני הוראה ישירה של קרוא וכתוב וחשבון. לשם כך הוצעה במחקרים אלטרנטיבה של תגבור מקצועות כמו אמנות, מוסיקה, מחול, התעמלות ואף משחק חופשי בזמן שיתפנה. מה נדרש מבתי הספר כדי לקדם את הכתיבה הידנית? "בשלב הראשון, כאמור, יש לוותר על לימוד הכתיבה באותיות דפוס, כפי שכבר נעשה בחלק מבתי הספר. לימוד כתיבה יכול להתבצע בעזרת הלוח החכם ואותיות מן המוכן. בכיתה א' רצוי להרבות בפעילויות גרפומוטוריות, מלאכות כפיים ותנועה. יש לשים את הדגש על המטרות התקשורתיות החברתיות, הרגשיות והיצירתיות שמאפשרת הכתיבה (כתיבת יומן, מסרונים, עיתון) במקום לעסוק בכתב כמטרה בפני עצמה. "במקביל, נדרשת רפורמה בהכשרת המורים. לצורך הוראת הכתיבה הידנית בכיתה ב' יש ללמד מורים להתמקד בתנועות הכתיבה במקום בצורת האות, כמו בשיטת 'נעים לכתוב' של חיה קושניר. יש צורך לפתח תוכניות לימודים ואפליקציות, ונחוצה הצטיידות בלוחות חכמים, במחשבי-לוח ומחשבים שולחניים עבור התלמידים. "בספרי, ביקשתי להציע בסיס של גוף ידע רב-תחומי עבור מורים ואנשי חינוך על אודות הכתיבה הידנית, התפתחותה, הפרעות וליקויים בה. היישום המעשי של רעיונותיו, כולם או חלקם, חייב להיעשות בשיתוף פעולה עם מומחי כתיבה מתחום מדעי המוח, הריפוי בעיסוק, החינוך המיוחד, הפסיכולוגיה החינוכית, הטכנולוגיה ובהתבסס על המחקר בתחומים אלה". ללמוד לכתוב בעידן המחשב פרט לתלמידי הכיתות הנמוכות, כולם מקלידים במקום לכתוב - אך דפנה ילון, מומחית לדיסגרפיה, מסבירה כי לימוד כתיבה ידנית הוא קריטי לפיתוח מיומנויות רווית שרף אחרות // כתיבה ידנית ארגז כלים לימוד כתיבה בעזרת אותיות מן המוכן ושימוש בטאבלט או בטלפון עם אפליקציות של לימוד כתי ־ בה כמשחק. ציור ופעילויות גרפומוטוריות. כתיבה ידנית, באותיות "כתב" בלבד. לימוד בשיטה תנועתית קינסתטית, בשי ־ . לוב חושי חזותי ושמיעתי הקלדה יעילה במחשב ושימוש בתוכנת עיבוד תמלילים לפי דפנה ילון ארגז כלים לכתיבה ידנית בכיתות א'-ג', כיתה א' כיתה ב' כיתה ג' איור: דורון פלם המורה מישל גריפו המורה לורה לנדזו ביירון קייטי 29 שיעור חופשי > 2019 יוני 2019 יוני < שיעור חופשי 28
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==