שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128

// מקומי אקטואליה אמנות בבוקר, וגם אחרי הצהרים רמלה, בית הספר בן צבי בבית הספר "בן צבי" ברמלה, בהנהלת אביבית אלקיים זיו, אפשר למצוא תלמידים עד שעות הערב. בית הספר מיתג את עצמו בתחום האמנויות שנים, וחלק מהפעילויות שמוצעות 12- לפני כ לתלמידים אחרי שעות הלימודים עוסקות בתחום מזוויות שונות. בכל יום ראשון, במסגרת פרויקט "העצמה", נשארים ילדי כיתות ה' בסיום יום הלימודים לשעתיים נוספות על פי בחירתם: אמנות המחול עם המורה נטלי קקון עתיק ואמנות פלסטית עם המורה קרן בינר. גם הפעילות הגופנית מתחברת לתחום האמנות, והשעתיים הנוספות בתחום נקראות "אמנות משחקי הכדור", עם המורה לחינוך גופני עמית לוי. "הילדים מאושרים להישאר בבית הספר ביום הזה", אומרת אלקיים זיו, “אף שמדובר בשעות שאחרי הלימודים". "אנחנו פועלים באחת השכונות הוותיקות ברמלה, שיש בה אוכלוסייה ותיקה לצד לא מעט עולים חדשים מאתיופיה, חבר העמים ודרום אמריקה", מספרת ענבל משיח, יועצת בית הספר. “התלמידים מגיעים ממשפחות חמות ואוהבות, אך גם כאלה שמתמודדות עם קשיים כלכליים רבים. החלטנו לקדם את תחום האמנות גם מאחר שאמנות היא כר לצמיחה והתפתחות, וגם כי רצינו להעצים תלמידים שקשה להם יותר בתחומים הלימודיים הרגילים”. במשך השנים, העיסוק בתחום האמנות בבית הספר עבר גלגולים שונים, ולפני שנתיים עבר כוונון מחודש בהובלת מנהלת בית הספר, אביבית אלקיים זיו, ובשיתוף צוות הניהול ומליאת המורים. כיום, התלמידים זוכים להעשרה ונחשפים למגוון רחב של אמנויות, כמו פיסול, ציור, ריקוד ותיאטרון, גם בשיעורים בבית הספר וגם בביקורים במוזיאונים. בנוסף, פרויקט "חדרי שלווה" שפועל בבית הספר כבר שבע שנים, מתחבר לתחום, והילדים מקבלים טיפול רגשי בתחומי אמנות שונים. במהלך השבוע כל ילדי בית הספר מקבלים הזדמנות ליצור, וחלק מהעבודות שלהם נבחרו על ידי מפקחת תחום האמנות במשרד החינוך, ונתלו במשרדה. גם המורים עצמם מוזמנים ליצור, בפעילות "מורה מעשיר", המתקיימת אחת לחודשיים-שלושה. במפגש זה המורים מתחלקים לקבוצות ועוברים הדרכה על ידי חבר צוות, בהתאם לתחביביו וכשרונותיו. בין הסדנאות האמנותיות שהתקיימו השנה: ציור על קנבס ואיפור. הראה 2011- * מחקר שערך מוזיאון גוגנהיים ב כי ילדים שלומדים אמנות משפרים את הישגיהם האקדמיים גם בתחומים אחרים. הנשים יוצאות מהקופסה שהם, חטיבת ביניים יהלו"ם גל גדות, לאה גולדברג, רונה רמון, חנה סנש, עדינה בר שלום – נשים אלה ואחרות כיכבו לאחרונה זו לצד זו בשלל משחקי קופסה צבעוניים שהכינו תלמידי כיתות ז’ בחטיבת הביניים יהלו"ם בשוהם, בהנהלת אביבית קליין. המשחקים הוכנו במסגרת משימת הערכה חלופית בשיעור תרבות יהודית ישראלית, לאחר עבודת חקר מעמיקה. במהלך השנה עסקו התלמידים בשאלה מהי דמות מופת ומה הופך אותה לכזאת, ולמדו על דמויות מופת כמו רחל המשוררת ורבי עקיבא. בסיום הלמידה בחרו המורות אתי אופיר וכוכבית בירזון להתמקד בדמויות מופת נשיות. התלמידים התבקשו לבחור דמות נשית פורצת דרך, שלא למדו עליה בכיתה, ללמוד עליה ולהכין משחק שעוסק בה. "מגוון הדמויות שנבחרו היה רחב", מספרת אופיר. “הן מבחינת העיסוק, והן מבחינת התקופה שבה חיו ופעלו. התלמידים תכננו והכינו משחקי זיכרון, רביעיות, סולמות ונחשים, מונופול ועוד, והביאו אותם לשיעור המסכם. בתחילת השיעור כל קבוצה סיפרה על הדמות שבחרה בכיתה, הסבירה מה הופך אותה לדמות מופת והציגה את המשחק שיצרה. לאחר מכן הקבוצות שיחקו במשחקים, וכתבו משוב על המשחק שבו שיחקו. “זו הייתה חגיגה", מספרת אופיר. “הם לא רצו להפסיק גם כשהשיעור הסתיים". ללמוד בתוך הטבע "חוות הנוי" מועצה אזורית עמק חפר אחת לשבוע, מתנתקים ילדים מאזור עמק חפר מהטלפונים ומכלי הכתיבה, ומגיעים ל"חוות הנוי" החקלאית שנפתחה השנה. בחווה הם מקבלים הזדמנות לחוות את הטבע, לשתול, לעדור, להכיר מקרוב עבודה חקלאית וללמוד על קיימות. הילדים לומדים בלמידה חוץ-כיתתית, על מחצלות ובצל עצים קסומים מכל העולם. החווה הוקמה השנה בתוך גן בוטני ותיק, בשיתוף פעולה של המועצה האזורית עמק חפר, משרד החינוך ופעילים בחווה. החווה מהווה מרחב לימודי עשיר להוראה פעילה ויצירתית במרחב הפתוח ולעבודה בענפים שונים. צוות החווה רואה בה מקום למידה אידיאלי, בלמידה חוץ-כיתתית, בעבודה עמלנית ובחקר. תהליכי הלימוד בחווה פעילים, מהנים ומלאי חיים, ומחברים את התלמידים לעבודה מעשית הקשורה לחיים האמיתיים ולרכישת יכולות באמצעות מגע עם אדמה, צפייה, חקר ואתגרים פיזיים. “מגיעים אלינו ילדים מערים וגם מיישובים כפריים", אומר רז אליה, מנהל החווה, “ואני יכול להעיד שלכולם יש צורך וכמיהה להתקרב לטבע, לחוות את השינויים החלים בו ולהוקירו. ערך הכבוד וההערכה לטבע הוא אחד החשובים שאנחנו מנסים להנחיל להם כאן. ערכים נוספים הם תקשורת בין-אישית ועבודת צוות. אנו מקפידים על שיעורים ללא טלפונים ניידים: כך אנו שמים את הדגש על התקשורת שביניהם”. תלמידים מהאזור מגיעים אל החווה בהסעות, ולומדים מתוך חוויה, בדרך שונה מהדרך שהם רגילים לה, נושאים כמו עונות השנה, ריבוי והפצה, אקולוגיה ועוד. "הם עובדים עם הידיים ונוגעים באדמה", מספר אליה. "חקלאות וטבע הם נושאים שיש לחשוף בפני הילדים של היום, זו אינה סביבתם הטבעית. בחווה הם עוברים חוויה חושית שלמה, מתנתקים מהקידמה ולומדים על חקלאות, אבל לומדים גם לכבד את הטבע והשטחים הפתוחים. הם מבינים שיש חשיבות לעץ, לפרח, לציפור ולשטחים פתוחים, לא רק כחומר גלם למוצרים ולנדל"ן, אלא גם כערכים בפני עצמם”. * החווה הוקמה בתוך גן בוטני ותיק וייחודי לאקלום .1949- והדגמה של צמחי נוי מכל העולם, שפעל מ כיום הוא גן עשיר ומטופח עם אוסף צמחים ייחודי. משפט בבית הספר ראשון לציון, בית הספר לחינוך מיוחד בני ארזים אל בית המשפט בבית הספר בני ארזים מגיעים תלמידים שקנו שובר מיוחד שנמכר בבית הספר, ויתרו על האפשרות לקנות בשובר הזה פחית שתייה, אוזניות או כדור, והחליטו לקבול על אי צדק שנגרם להם, לדעתם. “כל ילד שמגיע לבית הספר מקבל רשימת כללים בית-ספריים, כמו איסור על שימוש באלימות, וכללים אישיים בהתאם למצבו האישי", מסבירה מנהלת בית הספר, רחלי ואתורי. “כך למשל, ילדים עם בעיות אכילה צריכים לאכול, וילדים שמסתובבים בשיעור צריכים להגביל את מספר הפעמים שהם קמים. בכל סוף שבוע הילדים מקבלים שוברים לפי העמידה שלהם בכללים, והם יכולים לקנות בשוברים צ’ופרים בחנות מתנות או ללכת לבית המשפט”. בית המשפט מתנהל על ידי רכז המשמעת, קלינאית תקשורת ומטפלת בדרמה. ילד שקיבל עונש כלשהו יכול לקנות כניסה לבית המשפט. הוא ממנה עורך דין ושני שופטים מבין חבריו, שיחליטו על פסק הדין ביחד עם רכז המשמעת. הילד וחבריו עוברים הכנה אצל קלינאית התקשורת, בתהליך של עבודה על סינגור עצמי ויכולת הביטוי. במהלך המשפט רכז המשמעת מציג את המצב ומנתב את השיח, הקלינאית קוראת את ההצהרה של נותן העונש והמטפלת יוצרת ומנחה את סצינת בית המשפט. בהמשך השופטים מתדיינים עם רכז המשמעת שמכוון וחושב יחד איתם על ההחלטה הסופית. “בדרך כלל, העונש לא משתנה בתום התהליך", אומרת ואתורי. "מה זה עונש? הוא תוצאה של דבר שנעשה. לא הכנת שיעורים? תישאר בהפסקה להשלים. קיללת מורה? תכין סיכום על כבוד האדם. מה שכן קורה לרוב בסיום השעה הזאת הוא שמתרחש תהליך של הפקת לקחים, והילד מבין ומקבל אחריות”. אחד הילדים, למשל, הגיע לבית המשפט לאחר שנאמר לו לכתוב סיכום על נושא מסוים. “לא אכפת לי לנקות שירותים, רק לא לכתוב סיכום", הוא אמר בהתרגשות בבית המשפט. ובאמת, לאחר המשפט, הקושי התהומי שלו הובן, ומטלת הכתיבה הומרה בעזרה לאב הבית. לבית הספר מגיעים בני נוער החל מכיתה ז’, עם בעיות נפשיות. זהו נוער קצה שנפלט כבר ממספר רב של מסגרות חינוכיות, חלקם עם עבר של ניסיונות אובדניים ובתי כלא לנוער. "הילדים מגיעים אלינו כבויים, לא מאמינים בעצמם”, מספרת ואתורי. “הם לומדים להשתנות, לנתב כעסים נכון. אנחנו קולטים אותם בלי תנאים, מאפשרים להם לתפקד כתלמידים לכל דבר, לחוות הצלחה, לעמוד בציפיות”. בית הספר מעודד את התלמידים לפעילות התנדבות בקהילה, מכשיר את המורים להיות קואוצ’רים ומוציא אותם לפעילות שטח מחשלת, להעצמה אישית ועוד. "הנקודה החשובה היא שאנחנו פורצים את גבולות בית הספר כצעד לפני החזרה לקהילה”, אומרת ואתורי. “אנחנו חולמים עבורם בזמן שלהם עוד אין את היכולת לחלום, וצועדים איתם לעבר הגשמת החלומות”. * בית הספר מציע מסלולי לימוד מקצועיים מגוונים. במספרה לומדים התלמידים לקראת בגרות בעיצוב שיער ובאיפור ביוטי ופנטזיה. תלמידי מגמת עיצוב שיער ואיפור ביוטי ופנטזיה מספרים בהתנדבות ניצולי שואה ומשוקמים ב"יד שרה" במסגרת המיזם החברתי "כשיופי וסטיילינג נפגשים – ע"ש חנית קיקוס ז"ל". אמה של חנית, דולי קיקוס, היא רכזת מגמת טיפוח החן והיופי בבית הספר, ומקדישה את חייה לעבודה ולהצלה של נוער בסיכון. סבים, נכדים ומספרים גני תקווה, ממ"ד אריאל לפני חג הפסח האחרון, יזם צוות המתמטיקה בבית הספר הממ"ד אריאל בגני תקווה, בניהולו של הרב יאיר מילוא, פעילות מתמטית משותפת של התלמידים עם סבים וסבתות. יום הפעילות נקרא "וספרת לבנך", כפרפראזה לפסוק "והגדת לבנך". "אחד היעדים שלנו הוא הנאה מהלמידה", אומרת מירב עמרם, רכזת המתמטיקה בבית הספר. "נוכחנו שלהנאה ולחדוות הלמידה השפעה רבה על הישגי התלמידים, והיא יוצרת מחויבות משותפת להצלחה. שילוב למידה חווייתית נעשית בבית הספר דרך שגרה, ויום הסבב"א שתכננו נערך בהתאם לעיקרון זה". היום נפתח בכינוס משותף, בשירים ששרה מקהלת בית הספר בהנחיית המורה רוני ברק. לאחר מכן הוצגה הצגה משעשעת שהכינה המורה לדרמה סמדר שלום, על סבא וסבתא אשר מתבלבלים בין המספרים השונים שמופיעים בהגדה. לקראת הפעילות הוקמו בבית הספר תחנות ובהן פעילויות מותאמות לשכבות השונות, ולאחר הכינוס עברו הילדים בין התחנות. אחת הכיתות, למשל, נהפכה ללוח משחק ענק. על הרצפה צוירו מלבנים והמשתתפים קפצו ביניהם בהתאם לתשובות ולחידות שקיבלו. בכיתות אחרות קיבלו המשתתפים משימות מתמטיות שהובילו אותם לבניית פירמידה בעלת הערך המספרי הגדול ביותר, בנו מחלקי הטנגרם אביזרים הקשורים לפסח או קיבלו ברקוד שקישר לחידות, לסרטונים ולמצגת מספרים. צלם מגנטים עבר בין התחנות וצילם את הילדים עם הסבים והסבתות, תמונה למזכרת. "היום הזה היה חגיגה מתמטית בלתי רגילה", אומרת עמרם. "מפגש בין-דורי מלמד, מאתגר ומהנה". הטורניר הבית-ספרי בית שמש, בית הספר המשלב (דתיים וחילונים) ז’בוטינסקי, בליווי רשת מיתרים לאחר משחק כדורגל סוער, שבסיומו התפתחו עימותים בין הילדים, החליט עילאי פרץ, תלמיד מכיתה ו’ בבית הספר ז’בוטינסקי בבית שמש, שצריך לעשות מעשה. בפגישה של מועצת התלמידים הוא העלה את הרעיון להפיק טורניר, כדי לשנות את האווירה סביב משחקי הספורט בהפסקה. התלמידים העבירו שאלונים בכיתות לגבי תחום הספורט שבו מעוניינים הילדים, וכך נבחר הכדורגל. חברי המועצה ניסו לגייס משאבים ממקורות שונים, והצליחו להשיג חולצות וגביעים. בנוסף הם השתמשו בצמידים שבית הספר קיבל דרך מיזם "לשון הרע לא מדבר אליי". לקראת הטורניר, שנקרא "כן לספורט לא לאלימות", נקבעו כללים להתנהלות (למשל, משחק נפתח ומסתיים בלחיצות ידיים). ילדי המועצה עברו בכיתות ודיברו על סובלנות, הכינו שלטים ועיצבו מדליות ותעודות הערכה. הם עצמם גייסו שופט למשחק ורכשו גביעים מכספים שאספו, והיו גאים כשהרעיון שלהם התממש. “המודעות לנושא אכן עלתה", אומרת ברכה גדנקן ביטון, מנהלת בית הספר, “ואנחנו חושבים להרחיב אותו בשנה הבאה לבתי ספר נוספים". "כל ילד יכול להגשים רעיונות ולמצות את הכישורים שלו", מוסיפה גדנקן ביטון, שקיבלה לפני כמה שנים פרס חינוך ארצי על הכלה ושילוב, “וקידום יוזמות שמעלים ילדים הוא דוגמה לכך. אורח החיים אצלנו שם דגש על מתן הזדמנויות למיצוי היכולת של כל ילד ועל שוויון. אנחנו משלבים על פי ההגדרה שלנו חילונים ודתיים, אך יש כאן מגוון רחב של ילדים מעבר לכך - יוצאי אתיופיה, יוצאי חבר העמים, ותיקים וחדשים, ילדי עובדים זרים, ילדי עיר וילדי מושב, ילדים עם לקויות. אנחנו מקבלים במהלך השנה ילדים שנושרים מבתי ספר אחרים, ילדים שישבו בבית חודשים, ועוזרים להם להתקדם”. בית הספר משקיע מחשבה רבה ביצירת אפשרויות להצלחה בדרכים מגוונות, ולכן מקדם לימוד ), משלב אמנות pbl( באמצעות פרויקטים בתחומי הדעת, מפעיל תוכנית חונכות לימודית וחברתית ועוד. "אם הצוות מאמין ביכולות של הילד והעבודה היא מערכתית – יש הישגים. אנחנו בית ספר שכולו לב”, אומרת גדנקן ביטון. * מיתרים היא רשת לחינוך יהודי משלב, שקמה . מטרת הרשת לאפשר למגוון רחב של 2002- ב אוכלוסיות על הרצף היהודי-ישראלי ללמוד בצוותא באקלים חינוכי מיטבי, המאפשר לכל אחד ואחת לעצב את זהותם ולתרום את חלקם לעולם טוב יותר. לימור דומב . תלמידות "בן צבי" ברמלה. כל אחד מקבל הזדמנות ליצור 1 . תלמידים בחוות הנוי בעמק חפר. בלי טלפונים ניידים 2 . תלמידי "אריאל" בגני תקווה. מתמטיקה עם סבא וסבתא 3 . תלמידי "ז'בוטינסקי", בית שמש. שומרים על רוח ספורטיבית 4 . תלמידי "יהלום", שוהם. משחקי קלפים על דמויות מופת נשיות 5 1 2 3 4 5 25 שיעור חופשי > 2019 יוני 2019 יוני < שיעור חופשי 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==