שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128

"מורה לחינוך גופני הוא דמות דומיננטית בעלת יכולת השפעה גדולה מאוד על התלמידים", אומר גיא דגן, מפמ"ר וממונה על החינוך הגופני במשרד החינוך. “בעבר החינוך הגופני עסק בעיקר במיומנויות בענפי ספורט, היום, גם בהכשרה של המורים וגם בהנחיה מהפיקוח, אנחנו מדברים על ערכים מעבר לספורט עצמו. מורה לחינוך גופני הוא דמות משמעותית, ומילה ממורה לחינוך גופני יכולה לחזק או להחליש ילד. המורים הללו פוגשים את התלמידים בהרבה מצבים שונים מהמצב הרגיל בכיתת הלימוד. "בנוסף, התלמידים יכולים לבטא את עצמם בצורה שונה, וילדים שקשה להם בתחום הלימודי יכולים לחוות הצלחות, לחזק את הביטחון והדימוי העצמי ולפתח את האישיות דווקא בשיעורי החינוך הגופני. למורים לחינוך גופני יש כלי משמעותי ביד, מפני שילדים היום חיים בתוך הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, ושיעורי חינוך גופני הם מקום שבו הם חווים דינמיקה חברתית ישירה ואפשר לדבר איתם על ערכים כמו שיתוף פעולה, עזרה הדדית, כיבוד היריב ותקשורת מילולית”. בעיני ישמרני, לימוד ערכים הוא חשוב הרבה יותר מקליעה לסל או הבקעת גול. "מכיתה א’ אני מדברת עם הילדים על ערכים", היא אומרת. "על החשיבות של משחק בכבוד, על קבלה של הפסד וניצחון, על פרגון לחברים, על ניסיון ולאו דווקא על הצלחה. בכיתות שלנו, הילדים עצמם אומרים לילד שלא מצליח במשהו משפטים כמו 'לא נורא', 'תנסה שוב', 'בפעם הבאה תצליח'. הם מבינים כמה חשוב לעודד את החברים, לפרגן להם. אני מסבירה להם שאם ילד לא תופס את הכדור למשל, הוא לא ישתפר אם לא ימסרו לו ויתנו לו הזדמנות להתנסות. והם מפנימים את זה. הם יודעים שצריך להתמודד עם כישלון וקושי ולא לוותר, ושהתמדה שווה הצלחה”. עוזרי הוראה מכיתה ד' בשנים האחרונות פותחה בכוכב הצפון תוכנית "האקדמיה לספורט", שקיבלה תמיכה מהקרן לעידוד יוזמות חינוכיות. במסגרת האקדמיה, שמתקיימת במהלך ארבע שעות שבועיות שבהן ילדים לומדים תחומי עניין שבחרו, תלמידים מכיתות ד’-ו’ מוכשרים להיות מעין עוזרי הוראה. במסגרת ההכשרה הם לומדים מגוון מיומנויות כמו מתודיקה של לימוד חינוך גופני, עמידה מול קהל, הפקת אירועי ספורט, כתיבת מערך שיעור ועוד. לאחר כארבעה חודשים הם מתחילים ליישם את מה שלמדו. כל זוג מורים צעירים מלמד 15- אחת לשבוע קבוצת חניכים קבועה של כ תלמידים מכיתות א'-ב'. “המורים הצעירים, שאינם בהכרח הספורטאים המצטיינים", אומרת ישמרני, “מועצמים בזכות מעמדם כעוזרי הוראה ומשפרים מיומנויות אישיות. החניכים זוכים לשעת חינוך גופני נוספת בשבוע, בקבוצה קטנה. הקשר בין ילדים משכבות שונות משפר את האקלים בבית הספר, יוצר חברויות חדשות ותורם לגיבוש". "יש לנו עוד מגוון פרויקטים בבית הספר, אבל גם בשעות הרגילות, אני חושבת שהמורה לחינוך גופני הוא אחת הדמויות החשובות ביותר", מוסיפה ישמרני. “זה שיעור שבו המורה יכול לראות את הילד בכל הרבדים - ההתנהגותי, החברתי והרגשי, ואם מאמינים בו, אפשר לדחוף אותו להצלחות ולהתקדמות ביחס לעצמו”. ומה לגבי הניצחון? המטרה של כל ספורטאי בסופו של דבר? "אני מלמדת את הילדים שהדרך היא הדבר החשוב", אומרת ישמרני. במקום נבחרות בענפי הספורט השונים, שאוספות את הטובים ביותר, ישמרני יצרה בבית הספר ליגה של ענפי ספורט שונים, ובהם גם הישרדות, לילדים שפחות אוהבים משחקי כדור; והניצחון נקבע לא רק לפי התוצאות, אלא גם לפי הדרך. קבוצה שמתנהלת לפי ערכי הספורט כמו הגינות, שיתוף פעולה ופרגון, מקבלת כוכב זהב. “הילדים מבינים שהמוקד הוא איך אנחנו מתנהלים כקבוצה ואיך כל אחד מנצח את עצמו ומתקדם ביחס לעצמו”, היא מסבירה. כוכב החינוך הגופני גם מיכל שיינוביץ, מורה לחינוך גופני בבית הספר "רחל המשוררת" בכפר סבא ומדריכה בפיקוח הארצי על החינוך הגופני ועל הבריאות, רואה בחינוך הגופני את המקצוע החשוב ביותר בבית הספר. “כמורה לחינוך גופני אני מצליחה לזהות קשיים במצבים חברתיים וקשיים רגשיים, להנחיל ערכים ולהעצים ילדים", היא אומרת. “לאו דווקא בפרויקט זה או אחר, פשוט ביום יום. בשיעור, לפני השיעור, אחרי השיעור, בהפסקות. התפקיד שלנו שזור לאורך כל יום הלימודים”. לדברי שיינוביץ, קשר רציף עם מחנכת הכיתה מאפשר היכרות מעמיקה יותר עם הילדים. "יש בבית הספר ילדים עם צרכים שונים: רגשיים, לימודיים, חברתיים. לי כמורה לחינוך גופני יש משמעות במקום הזה. אם אני אוכל להעצים אותם, זה יכול לתת להם אפשרות לפתוח את היום בצורה אחרת לגמרי”. שיינוביץ פיתחה מיזם לקידום התנהגויות חיוביות - כתב הוקרה על התנהגות הניתן פעמיים או שלוש בשנה לילד מכל כיתה. למיזם ) יש מחוון P.E.Star( " "כוכב החינוך הגופני שהילדים מכירים, והוא מתייחס לערכים כמו כוח רצון, מוטיבציה, מאמץ, התנהגות חברית, הגינות, תלבושת והגעה בזמן. כתב ההוקרה מוענק בטקס בית ספרי במעמד מנהלת בית הספר והורי התלמידים. ילדים יכולים לקבל את התעודה רק אם גם בהפסקות ההתנהגות שלהם טובה והם משמשים דוגמה לאחרים. ילדים בכיתה ו’ שקיבלו תעודות במהלך השנים יכולים לקבל תעודה P.E Star של "כוכב חינוך גופני מתמיד". “התעודה נחשקת מאוד בעיני הילדים והם עושים מאמץ גדול לזכות בה", אומרת שיינוביץ. מנהלת בית הספר, מיכל עזרא, מכירה בחשיבות המורים לחינוך גופני, והם נמצאים גם בישיבות מורחבות, כדי לספק תמונה נוספת על הילד. “אנחנו רואות את הילדים באספקטים חברתיים אחרים, ולא פעם יכולות להאיר נקודות חוזק או נקודות לחיזוק אצל ילדים שקשה להם בשיעורים בתוך הכיתה, ולהציע מענה נוסף באמצעות החינוך הגופני", אומרת שיינוביץ. שיינוביץ שמה לב לכל פרט בהתנהלות במהלך השיעור, מתוך מחשבה על ההיבטים הרגשיים והחברתיים. בשיעורים שלה, למשל, יש טורים קבועים. "בחלוקה לקבוצות ילדים לא בוחרים ילדים, כך שלא יהיו ילדים שיישארו אחרונים ויקבלו תחושה שהם לא מספיק טובים”, היא אומרת. “במקום זאת, יש טורים קבועים, וכל חודש מתחלף ראש הטור. לראש הטור יש תפקיד ואחריות. ראש הטור אחראי למשל לכך שהילדים ילחצו ידיים בתחילת משחק. "השיעור הוא פלטפורמה להתנסות גופנית עם ערכים חברתיים של מסוגלות, ותחושת ביטחון שמשדרת שמותר לטעות או להיכשל. חשוב לי שכל ילד יחוש אנ"י – אהוב נחוץ ויכול, יחווה חוויית הצלחה ויידע שהעשייה והמאמץ הם החשובים. חשוב לי שהילדים ייהנו וישמחו, וייקחו איתם את האהבה לפעילות הגופנית גם בשעות הפנאי”. בבית הספר משתמשים בפעילות הגופנית גם ככלי ליצירת אקלים מיטבי, באמצעות חונכות. ילדים מהשכבות הגבוהות עוברים הכשרה שבה הם לומדים להיות חונכים של ילדים בשכבות הנמוכות, ומעבירים שיעורי חינוך גופני לילדים בכיתות ב’. "החונכות מעצימה את שני הצדדים", אומרת שיינוביץ. "כשילדים מעבירים תכנים בשפה שלהם, נוצרת דינמיקה אחרת. החניכים זוכים בדמויות משמעותיות נוספות בבית הספר, כמו אחים גדולים, והחונכים זוכים לחיבוק ולהוקרה מצד החניכים". העצמה באמצעות ספורט גיא, ילד נמוך לגילו, שאינו מהמצטיינים בספורט, התרגש מאוד כששמו עלה בהגרלה השבועית של כיתתו בבית הספר "אמנויות” ביבנה, בניהול רונית הראל. הוא רץ לקדמת הכיתה, התיישב ליד המורה לירון גבע-ונה, וחיכה בהתרגשות לשמוע מה יגידו עליו חבריו. "אתה האור בקצה המנהרה!", אמרה אחת הבנות. “אתה תמיד עוזר למי שנופל", אמרה ילדה אחרת. "החיוך שלך מאיר את החדר!", אמר לגיא ילד נוסף. עם כל משפט שנאמר פניו של גיא קרנו יותר ויותר, ובסיום האירוע הוא כאילו גבה בכמה סנטימטרים. בכל שבוע, הטקס הזה מתנהל בשיעורי החינוך הגופני של גבע- ונה, במסגרת פרויקט "אני על הגל" שיזמה. הרעיון פשוט – הילד שעולה בהגרלה מקבל מחמאות מחבריו לכיתה, המחמאות נרשמות על דף, והוא לוקח את הדף איתו הביתה. “בגילאים הצעירים, אם אתה טוב בספורט יש לך סיכוי גדול להיות מקובל ואהוד", אומרת גבע-ונה. “המטרה שלי היא שכולם ירגישו טוב בכיתה. גם תלמידים מאותגרים יותר מקבלים במה וזוכים להרגיש שאוהבים אותם. ילד שמקבל דף כזה, חוזר הביתה בתחושה עילאית. אני מציעה לילדים לתלות את הדף הזה מעל המיטה ולקרוא אותו בכל ערב כדי לזכור כמה אוהבים ומעריכים אותם. דבר קטן כזה משפר מאוד את הדימוי העצמי והביטחון". אחת האמהות שלחה לאחרונה מייל למנהלת בית הספר וסיפרה כמה הבנות שלה הושפעו מהדקות האלה, שבהן קיבלו פרגון. “לאמא הזאת יש שתי בנות, שתיהן שקטות ולא מתבלטות", מספרת גבע- ונה. “פתאום הן הרגישו שרואים אותן, זה נתן להן המון". כשגבע-ונה עצמה חגגה יום הולדת, הילדים החליטו להעלות גם אותה על הגל. “את המורה לספורט הכי טובה בעולם", נכתב בדף שלה. “יש לך לב זהב", "את בעלת רוח ספורטיבית", "את אישה חכמה", “את עוזרת תמיד כשצריך", “אין עליך", "יש לך גוף חזק", “יש לך גוף יפה", "את בעלת חוש הומור", “צריך עוד הרבה כמוך". “בכיתי כששמעתי את כל הדברים האלה", אומרת גבע-ונה. “לדעתי צריך לעשות את זה גם בחדר המורים ובכל מקום עבודה". כדי לקדם יוזמות מסוג זה, קידם השנה מחוז מרכז שיתוף פעולה בין היועצות, המורים לחינוך גופני והמנהלים. “ביחד עם המפקחת על היועצות החינוכיות במחוז, גלית בנימין, כינסנו יחד מורים, מנהלים ויועצים, כדי שיפרו אלה את אלה ויעלו רעיונות. בשנה שעברה בנינו בנק רעיונות, והשנה העמקנו את התהליך ביהוד, וקראנו לו "מישהו לרוץ איתו", מספר המפקח על החינוך הגופני במחוז, שלומי אירים. “למורה לחינוך גופני יש מידע ייחודי, כי הוא פוגש את התלמידים במרחב אחר, לא מאחורי כיסא ושולחן. הוא רואה אינטראקציות אותנטיות ויכול לקלוט אם מישהו מנודה, חסר ביטחון או במשבר". בבית הספר "היובל" ביהוד, בניהול אודליה אלישע, הורים באים בתורנות מדי יום כדי להפעיל את הילדים בהתעמלות בוקר, כחלק מיוזמה לשיפור האקלים בבית ספר. "הם מתאמנים עם הילדים ומפעילים אותם, למשל במשיכת חבל, דלגיות וכדור, וההנאה גדולה משני הצדדים. הפעילות הזאת מקרבת בין ההורים לבית הספר ויוצרת תחושה של קהילה", אומרת אלישע. אחת האמהות כתבה לאחרונה למחנכת אחת הכיתות בבית הספר: "הילד שלי מקפיד להגיע מדי בוקר לפעילות ספורט שפשוט תורמת לו בצורה מדהימה! הילד השתפר בצורה מדהימה בתחום הלימודי ובתחום המשמעת". אלישע, שצמחה מתחום הייעוץ, שמה דגש מיוחד על שילוב בין הייעוץ לחינוך הגופני. במסגרת למידה בקהילות מקצועיות לומדות בתחומים שונים, שהובילה המפקחת הכוללת גבי יחזקאל, יש קהילה שמורכבת מיועצות ומורים לחינוך גופני. הקהילה נפגשה כמה פעמים בבית הספר כדי להעמיק בנושא ולפתח יוזמות. אחת היוזמות היא קבוצות העצמה, שמועברות על ידי היועצות החינוכיות בשיתוף המורים לחינוך גופני. הקבוצה יכולה להתמקד במשחק כדורגל, למשל, אך הדגש יהיה רגשי. “אפילו כשהילדים עסקו בבחירת שם לקבוצה, עלה אחר כך לדיון תהליך הבחירה והרגשות של הילדים שהשם שהציעו לא נבחר”, אומרת אלישע. “אחת הבנות בקבוצה, שמתאמנת אחר הצהריים באמנות לחימה, הציפה בקבוצה את החרדה שהיא חשה לפני תחרויות, ויכלה לעבד אותה איתנו. מצב של ילד בודד או דחוי ישכפל את עצמו לרוב בקבוצה, וכך מתאפשר לנו לעבוד איתו בתוך קבוצה מצומצמת יותר. הקבוצה היא כמו מיקרוקוסמוס, והפעילות מזמנת לנו אפשרות לטפל ולהתערב בבעיה". לימור דומב בין הגלים, לומדים להרגיע את הסערה הפנימית באמצע שבוע לימודים רגיל, מאות תלמידים מבתי הספר באילת מגיעים לבית הספר הימי בעיר, ולומדים לשוט בכלי שיט שונים. שבירת השגרה הזאת היא דבר שהילדים מחכים לו מאוד, אך הם לא באים רק ליהנות ולתפוס שמש. בים, מי שעושה טעות - עלול להירטב, במים קרים מאוד. תוך כדי ההנאה מהים והגלים הילדים לומדים משמעת עצמית, עבודת צוות, שיתוף פעולה ועוד. חלק מהתלמידים מגיעים יחד עם כיתות האם, ואחרים מגיעים במסגרת כיתות העצמה. אורלית אפניאר זיקרי, מנהלת בית הספר "גלים" בעיר, החליטה השנה לשלוח לבית הספר הימי קבוצת העצמה. לאחר ערב חשיפה מול ההורים, הקבוצה, תלמידים, יצאה לדרך. המורים בבית הספר, שהם 18 שמונה מורים לחינוך גופני עם התמחות ימית, עובדים עם התלמידים על מיומנויות כמו שליטה עצמית, דחיית סיפוקים, שיח ועבודה בשיתוף פעולה. "ההתמודדות מול הים, עם תקלות וקשיים, ותחושת הסיפוק מההצלחה - כל אלה מחזקים מאוד את הילדים", אומרת אפניאר זיקרי. “אנחנו רואים שהסביבה החברתית של הילדים האלה התרחבה, הם שקולים יותר בהתמודדות עם בעיות ביום יום, יוצאים פחות מהכיתה, חזקים יותר ומאושרים יותר". הלימודים בבית הספר הימי נמשכים לרוב כחצי שנה. התלמידים לומדים לשוט על כלי שיט שונים, כמו קייאקים, סאפים, אופטימיסטים, גלשני רוח, סירות מפרש וסירות חתירה. “הדגש הוא על פיתוח יכולות אישיות, פיתוח מנהיגות ועזרה הדדית", אומר רפא בלילוס, מנהל בית הספר. “גם בכדורסל או כדורגל חייבים לשתף פעולה, אבל בים, אם אתה לא משתף פעולה ולא עומד בכללים - למשל, נמנע מלחגור חגורה, או נעמד בסירה, אתה עלול למצוא את עצמך במים, ולגרום גם לחברים שלך להיות במים, וזה לא תמיד נעים. בים חייבים משמעת גבוהה, והילדים מבינים זאת. כבר בהסעה הם חוגרים את החגורות בלי שום ויכוח, באים תמיד עם הציוד, מגיעים עם מוטיבציה גבוהה”. בכל קבוצה יש ילד שזקוק יותר לעזרה, ילד חזק שקשה לו יותר לשלוט בעצמו, ילד חסר משמעת עצמית, ילד שמחפש למתוח את הגבולות, ילד עם דימוי עצמי נמוך. הפעילות בים יכולה לחזק כל אחד בדרך שהוא זקוק לה. הרעיון הוא שהדימוי העצמי והביטחון של הילד הם גורם חשוב בהתנהלות שלו ובהצלחה שלו בכל תחום. הפעילות בים מחזקת ומעצימה את הגורם הזה. וככל שמתחילים בגיל צעיר, האפקט גבוה יותר. יש משהו בים שמגביר את החוסן והשלווה הפנימית. הילדים לומדים להיות שקולים יותר, מאופקים יותר, ולוקחים איתם את היכולות האלה הלאה". לימור דומב תלמידי אילת בים. לא רק שבירת שגרה גיא דגן, מפמ"ר וממונה על החינוך הגופני במשרד "למורים לחינוך החינוך: גופני יש כלי משמעותי ביד, מפני שילדים היום חיים בתוך הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, ושיעורי חינוך גופני הם מקום שבו הם חווים דינמיקה חברתית ישירה ואפשר לדבר איתם על ערכים כמו שיתוף פעולה, עזרה הדדית, כיבוד היריב ותקשורת מילולית” בית ספר "כוכב הצפון", תל אביב 2-3 .) . פעילויות ספורטיביות בבתי הספר "רחל המשוררת", כפר סבא (צילום תומר אפלבאום 1 תלמידי בית הספר "היובל", יהוד תלמידי בית הספר "אמנויות", יבנה 1 2 3 23 שיעור חופשי > 2019 יוני 2019 יוני < שיעור חופשי 22

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==