שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128
בית הספר "עין הים" בחיפה נהפך ממוסד כושל שכמעט התרוקן מתלמידיו, לאחד החלוצים בישראל של גישה חדשה ומלהיבה - הפדגוגיה המשחקית. המנהל והמורים לא חוששים לאתגר את כל המוסכמות בחינוך המקובל - ממשך השיעור ועד המרחב הפיזי של צילומים: מור ברנשטיין | איור: לאו אטלמן | תמירה גלילי הכיתה ההפסקה נגמרה הגיע הזמן לשחק לפני יותר מעשור, בית הספר היסודי "עין הים" בחיפה התרוקן ועמד להיסגר. השכונה, הסמוכה לחוף הים, הזדקנה, ובבית הספר נותרו קומץ תלמידים. גם ההרשמה לשנת הלימודים היתה בשפל חסר תקדים. אך דווקא כשכלו כל הקיצין, רוחות חדשות החלו לנשב במוסד הוותיק הזה, עקרונות חדשים נוסו, ובסופו של דבר, לא רק שהוא ניצל מאיום הסגירה, אלא שכיום זהו בית ספר ניסויי משגשג, המדגים את התורה החינוכית שלו - הפדגוגיה המשחקית - ומדריך בתי ספר נוספים בשילוב משחק בלמידה. "אנחנו היינו הראשונים שהבאנו את הפדגוגיה המשחקית למערכת החינוך", אומר המנהל, ברוך יעקבי, שמכנה את עצמו יזם חינוך ואף פרסם ספר על החינוך המשחקי. "משחק נחשב שעשוע, עיסוק לשעות הפנאי, וכך גם מתייחסים אליו במערכת החינוך - כאל בזבוז זמן. מה מורים אומרים? 'מספיק עם המשחקים, בואו נהיה רציניים'. עד לפני כעשור היה נהוג לשחק בעיקר בהפסקות או לכל היותר, להדגים כל מיני עקרונות עם פקקים ועוד. אנחנו הפכנו את הסדרים וגילינו את הרדיקליות והאפשרויות הבלתי נדלות של המשחק בחינוך". בספרו "לומדים לשחק" (הוצאת רסלינג), יעקבי מתאר את החינוך המשחקי כ"מעשה של חירות". יעקבי, איש צבא בעברו שעסק בכתיבה ועריכה, החליט להתמסר לחינוך בבית הספר היסודי, ובלשונו, "לחזור אל זירת הפשע של ילדותי, למקום שהיה עבורי מנוכר ואלים, לתקופה שבה הייתי שקוף". ברבות הימים, החוויה הפרטית השלילית שלו הובילה אותו לפתח את החינוך המשחקי - בין השאר כחוויה מתקנת. עבור הילדים מדובר לדבריו ב"גילוי של ארץ חדשה, מרחב פוטנציאלי, מאפשר, מקום של יצירה ושל דמיון". כך, למשל, מתנהל שיעור חשבון בכיתה ג' בעין הים: התלמידים מתכנסים בחורשה, נחלקים לקבוצות ויוצאים לקטיף חידות. כתבי החידה תלויים על העצים. הם מתבקשים לבלוש בסביבה ולאסוף אבנים עלים ואצטרובלים, למיין אותם לקבוצות בכמה אופנים. אבל אין זה שיעור טבע; המטרה היא ליצור ביטויים חשבוניים ולהסיק מסקנות. באופן זה, כשהם נמצאים במרחב הדמדומים שבין משחק לשיעור, התלמידים מגלים את פעולת הכפל ומבינים אותה. זה לא היה קורה כמובן, לולא המורה היתה מנחה ומכוונת אותם בתהליך. בואו נצא החוצה, לחצר בתחילת ההטמעה של הפדגוגיה המשחקית ב"עין הים", ליעקבי ולמורים הוותיקים שהובילו יחד איתו את התהליך באמת לא היה מה להפסיד. המנהל עצמו הגיע לבית הספר בדיוק בשלב המשברי שלו. "מה שקרה זה שהמורים אמרו, 17 שיעור חופשי > 2019 יוני 2019 יוני < שיעור חופשי 16
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==