שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128
// אקדמיה אתנחתא " יש ילדים שעוברים מהגן לכיתה א' צעירים מדי, ללא בשלות רגשית. זה מקשה עליהם את המעבר ועלול לפגוע גם בהישגיהם הלימודיים", כך אומר ד"ר שי אפרת, ד"ר לפסיכולוגיה, יועץ חינוכי, מטפל בדרמה ומורה. "ילדים צריכים לשחק, וכך הם לומדים באמת. אסור לנו לפגוע בזכות שלהם להיות ילדים ולקצר את הילדות שלהם". במאמר "מעבר ילדי גן לכיתה א' – היבטים תיאורטיים ומעשיים", שפורסם באתר "הגן העתידי בגישה הדיאלוגית", חובר ד"ר שי אפרת לרעייתו, ד"ר מולי אפרת, ד"ר לחינוך, גננת, מדריכת גננות ומפתחת הגישה הדיאלוגית בגן הילדים מטעם משרד החינוך. יחד הם מקיפים את הנושא משני צדדים - שי מעבודתו בבתי הספר, ומולי מעבודתה בגני הילדים. "מה שחשוב במעבר לכיתה א' הוא המוכנות הרגשית, ולא הדידקטית", מדגישה מולי. "צריך לעזור לילד לפתח כישורים רגשיים, להיות עצמאי, במשחק או באוכל, להתמודד עם מצבי קונפליקט ועם התקפי זעם. בעבר גם מורים וגם הורים חשבו שמוכנות לכיתה א' זה כישורים דידקטיים; כיום מבינים שלא צריך לשבת עם הילדים על דפי עבודה כדי ללמוד אותיות ומספרים, אלא להעביר הכל דרך משחק וחוויות, מתוך הדברים שקורים לילד ומעניינים אתו, ודרך זה מגיעים גם לכל הדברים מבחינה דידקטית". אבל גם אם יותר ויותר אנשי מקצוע מבינים שהנקודה הרגישה במעבר לכיתה א' היא לא הצד הדידקטי אלא המוכנות הרגשית, על הגננות מופעל לחץ, הן מצד ההורים והן מצד בתי הספר. מולי: "אני שומעת מגננות שהורים שואלים אותן 'איך את מכינה את הילדים לבית הספר?'. הלחץ קיים גם מצד בתי הספר, שמתלוננים על כך שהילדים לא הגיעו מוכנים מהגן. צריכות להיות לילדים מיומנויות אלפבתיות", היא מדגישה, הם צריכים לרצות לקרוא ולכתוב, ואוצר המילים שלהם צריך לגדול, אבל זה צריך לקרות תוך כדי דברים אחרים. ככלל, לא צריך 'להכין' אותם, אלא להיות שם בשבילם". יש הורים שלא סומכים על המערכת ורושמים את ילדיהם לסדנאות הכנה לכיתה א'. למה הם עושים זאת? שי: "עובדים על הפחד של ההורים ועל הבורות, במיוחד בקרב הורים לילדים בכורים. המעבר לכיתה א' קשה להורים, יש חששות ופחדים, והגופים שמציעים סדנאות כאלה מבטיחים מוכנות דידקטית וקוגניטיבית - מה שמכניס אווירה של תחרות ולחצים מיותרים". אבל התחרות והלחצים נמשכים גם עם המעבר לבית הספר, ובכיתה א' מדברים הרבה על מדידה, ציונים ומבדקים. שי: "יש הרבה לחץ על המורים לעמוד בקצב מסוים, יש ציפיות שהילדים יגיעו מהגן עם בסיס קריאה וחשבון. הבעיה היא ההתעלמות מהצד הרגשי, מהצרכים של הילד ומהיכולות שלו. קשה לעבור מסביבה יצירתית לישיבה ליד שולחן שעות ביום, לצד הצורך ללמוד; המעבר 6-5 מהגן לבית הספר הוא חד בהיבטים הרגשיים וההתפתחותיים, ולא בהישגיים". על רקע זה חשוב לד"ר אפרת להשמיע ביקורת על תופעת ההדלגה - הורים המבקשים לדלג על שנת הגן האחרונה ולהקדים את המעבר של ילדיהם לבית הספר, לאחר שקיבלו אישור ממשרד החינוך. שי סבור כי אף שההחלטה מתקבלת על פי חוות דעת של הגננת, רופא ילדים וחוות דעת פסיכולוגית, הניסיון מלמד כי רבים מהילדים שעלו לכיתה א' בגילאים צעירים, גילו קשיים שאינם מתחילים בהכרח מיד בכיתה א'. "זו תפישה מובהקת של העולם ההישגי, לפיה ככל שהילדים יתקדמו מהר יותר, יהיה להם טוב יותר. ההורה סבור שהילד שלו חכם ומפותח וחבל שיבזבז עוד שנה בגן, אז כדאי להעביר אותו לבית הספר, כדי שיתקדם. אבל אני רוצה להזהיר את ההורים מפני זה, זו טעות גדולה. הילד לא ישיג מזה כלום. כיועץ, מטפל ומורה בבית ספר יסודי, אני רואה את ההשלכות. רוב הילדים שעולים צעירים, מתחת לגיל שש, סובלים מקשיים בבית הספר, במיוחד קשיים רגשיים, ולפעמים גם קשיים לימודיים שנובעים מחוסר בשלות. "הקשיים מלווים אותם עד סוף בית הספר היסודי, וחבל. לפעמים השיקולים של ההורים בוויתור על שנת הגן האחרונה הם לא הישגיים, אלא חברתיים", הוא מוסיף, "כי קבוצת החברים של הילד עולה לבית הספר והם חוששים שהוא יהיה בודד בגן. אבל הילד ירכוש חברים חדשים. החששות הם בעיקר של ההורים הפוחדים משינוי. אבל אם ההורה ישדר לילד ביטחון בהחלטה, הילד ילך איתו". ככלל, שי סבור כי גם גיל שש הוא מוקדם מדי למעבר לבית הספר, וכי במקומות רבים בעולם המעבר קל יותר, והילדים בשלים יותר. "אם היו נותנים לילדים יותר זמן במסגרת של הגן, ובית הספר היה משפר את המעבר באמצעות מסגרות רכות ופחות פורמליות, לא היתה בעיה. הגיל הצעיר מקשה על הילדים את המעבר", הוא קובע. כדוגמה הוא מביא את מערכת החינוך בפינלנד, הידועה בהישגיה הגבוהים. שם מתחילים הלימודים בבית הספר בגיל שבע ויום הלימודים נמשך ארבע עד חמש שעות, עם הפסקות ארוכות. "נותנים לילדים זמן חופשי, לא מלחיצים אותם בשיעורי בית או מבחנים, והדגש הוא על חברה ויצירתיות", הוא מציין. במאמר מסבירים ד"ר שי אפרת וד"ר מולי אפרת איך בכל זאת, על פי תפישתם, יש להכין את הילד למעבר לכיתה א', ומתחילים במה שלא צריך לעשות. סדנת הכנה היא מסר לא נכון, הם כותבים, כאילו משהו לא בסדר אצל הילד. זה מסר מלחיץ כלפי ההורים, וגם כלפי הילדים, והוא מיותר ומזיק. "צריך לבדוק מה הילד צריך מאיתנו, ולא מה אנחנו רוצים שהוא יהיה", הם מדגישים. כדי להקל על הילד עליו לדעת לאן הוא עובר, להכיר את בית הספר ואת האנשים שיקבלו שם את פניו - וגם לדעת למי יוכל לפנות כשיזדקק לעזרה. המסר של ההורה, הגננת והמורה צריך להיות: אני אתן לך יד ואלווה אותך, אך אני לא אאמן אותך כדי שתתאים לבית הספר או כדי שתצליח בבית הספר, כי אני סומך עליך שתצליח. המטרה היא ליווי במעבר לכיתה א' ולא אימון ותיקון. הם מציעים לצוות החינוכי, הגננת ובית הספר, לבנות יחד תוכנית מעברים הנמשכת לאורך כל השנה, וכוללת מפגשים בין ילדי הגן לילדי כיתה א', מפגשים אישיים עם הגננת ומפגש עם המורה, שתגיע לגן. להורים הם מציעים, בין היתר, לבקר עם הילדים בחצר בית הספר באופן עצמאי בשעות אחר הצהריים כדי שיכירו את המקום. אין כל צורך בחוברות עבודה של מוכנות לכיתה א', הם מדגישים: סוג עבודה זה מעיק על הילד, משעמם אותו ויכול ליצור אנטגוניזם והתנגדות. "יש הורים שרוצים לדלג על השנה האחרונה בגן - וזו טעות" בני הזוג שי ומולי אפרת, הוא ד"ר לפסיכולוגיה והיא ד"ר לחינוך, חברו יחד לכתיבת בתיה גליק מאמר על המעבר מהגן לכיתה א' - והקשיים הכרוכים בו "יש ציפיות שהילדים יגיעו מהגן עם ד"ר שי אפרת: בסיס קריאה וחשבון. הבעיה היא ההתעלמות מהצד הרגשי, מהצרכים של הילד ומהיכולות שלו. קשה לעבור שעות ביום" 6-5 מסביבה יצירתית לישיבה ליד שולחן צילום ארכיון מוטי מילרוד / הארץ כיתה א' בבית הספר "מרחבים", ראשון לציון. (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) www.itu.org.il ההר שמה באמצעות אתר האינטרנט בלבד: יום מעורר השראה המשלב מפגשים מרתקים עם דמויות מפתח בחברה הישראלית. הכרות עם אנשים בעלי חזון עם סיפור חיים יוצא דופן שהובילו מהלכים, שלא וויתרו והגשימו חלום להקים, לנהל להעביר הלאה , אשת חינוך, מנהיגה ויזמת חברתית עתירת הישגים. עדי אלטשולר בזכות האמונה באדם מרצה, איש חינוך, ייזם ואיש ברזל מיכאל בן שטרית, כל מה שרצינו לדעת על אושר, אבל לא ידענו לשאול , עיתונאי, מבקר ספרות בעיתון 'הארץ' וב'קול ישראל', אירי ריקין במאי ומגיש דוקומנטרי. כשניצוץ החדשנות פוגש במציאות , יזמת סדרתית, מייסדת חברת "סירק מדטק" צמרת פירסט שפיתחה מוצר חדשני ופורץ דרך למניעת איידס באפריקה. צוחק איתכם במופע סטנדאפ רשף לוי 2019 באוגוסט 20 , יום שלישי, י״ט באב תשע״ט ״לאגו״ ראשון לציון ₪ 80 - עלות לעמית/ה עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך ע.ר. מיסודה של הסתדרות המורים .16:00-09:00 המפגש יתקיים בין השעות האירוח במפגש כולל כיבוד וארוחת צהריים. נוהלי הרשמה וביטול - באתר ובחוברת גוונים. 15 שיעור חופשי > 2019 יוני 2019 יוני < שיעור חופשי 14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==