שיעור חופשי / סיון תשעט / יוני 2019 / גליון 128
המתוסכלת שבי. בכל אופן, החינוך הוא תחום שאני כל הזמן לומדת בו ומתפתחת עוד ועוד. תהליך הלמידה מרתק אותי כיום לא פחות מהמחקר. אני שמחה מאוד בבחירה שלי”. עסקה בן דוד בפיתוח תוכנית 90- בשנות ה הלימודים במדע וטכנולוגיה לבית ספר היסודי בגישה הומניסטית-חברתית, ולאחר מכן היתה מנהלת המרכז הארצי למורי מדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים. בתפקידה האחרון לפני מכון דוידסון לחינוך מדעי, היתה במשך שש שנים מנהלת קרן וולף לקידום המדע והאמנות לטובת האנושות. בן דוד היא אישה רבגונית שכתבה ספרי לימוד רבים, ולאחרונה אף פרסמה גם ספרים הגולשים מההקשרים המדעיים שהתמחתה בהם. האחד, על הקשרים חילוניים אקטואליים של פרשת השבוע, מבוסס על הבלוג שלה, “רגע לפני שבת”. בשני, רומן היסטורי בשם “חמדת אמהות” (לוטם), היא התנסתה בכתיבת פרוזה. חמדת אמהות מביא את סיפורם של ארבעה דורות של נשים, המבוסס על ההיסטוריה המשפחתית מצד אמה, ממייסדי זכרון יעקב שנמנו עם הבילויים. מעמדתך הכפולה - כמי שעוסקת שנים רבות בממשק של חינוך ומחקר, וכמפתחת תוכניות לימוד - האם מערכת החינוך מכינה ילדים היטב לעתיד? “הן מערכת החינוך והן האקדמיה לא מותאמות למה שיודעים כיום על תהליכי למידה, ולידע שרכשנו בפסיכולוגיה, בסוציולוגיה וגם בביולוגיה במחצית השנייה , על השונות בינינו. אנחנו 20- של המאה ה יכולים להיות שייכים לאותו מין, אבל בכל זאת שונים זה מזה, וזה נאמר מהמקום החיובי. לכל אחד יש נטיות שונות, שילובים שונים של כישורים, אינטליגנציות שונות, אם להזכיר את הווארד גרדנר. ככל שיש יותר צירופים כאלה, אנחנו יותר מגוונים. תחשבי על צירופים של אותיות. כמה מילים אפשר להפיק מהן? 22 “ככל שמתפתחת היכולת שלנו להבין את הגנטיקה שלנו ואת הדרכים השונות שבהן המוח שלנו פועל, אנחנו מבינים עד כמה השוני בינינו משמעותי. אבל במערכת החינוך לא מתייחסים לשונות בכלל. להפך, המערכת עושה האחדה, סטנדרטיזציה. היא דורשת מכולם לעשות אותו מבחן באזרחות. הכל בשם הצורך במדידה והערכה. הן אמנם חשובות, אבל הן לא חזות הכל”. את מדברת על תוכנית לימוד מותאמת אישית - מה שנקרא פרסונליזציה? “יש נטייה לפרש את הצורך להתאים את המערכת לשונות כתוכנית לימודים נפרדת לכל אחד. אבל אני לא מדברת על זה. היום, במאה , יש כמה מאפיינים ברורים שאנחנו לא 21- ה מביאים בחשבון, ושצריך לחשוב עליהם ברצינות כשמנסים לפתח תוכנית לימודים מגוונת. הראשון הוא השונות, והשני הוא זמינות הידע. “אנחנו חיים בעידן שבו הכל נגיש לנו. כשאני הייתי תלמידה והיתה לי עבודה לכתוב, הייתי צריכה לשבת בספרייה. כיום לכל אחד מאיתנו יש בכיס ספרייה גדולה יותר מזו האגדית באלכסנדריה - הסמארטפון. לכל ילד יש מחשב בגודל כף יד ובו לא רק ספרייה, אלא גם סרטונים והפעלות, והעיקר, יש בו המון מידע חופשי ונגיש, ברובו בחינם. גם לזה מערכת החינוך לא מספיק מתייחסת. “הדבר השלישי, אחרי השונות וזמינות הידע, הוא // ראיון אקטואליה ליאת בן דוד, העומדת בראש מכון דוידסון לחינוך מדעי, הניחה שלאחר שקיבלה דוקטורט, תוכל להיות מורה בקלות. "חשבתי שאני באה להציל את העולם. הגעתי לבית הספר ואמרתי, 'הנה אני'. למזלי, המנהל שלח אותי ללמוד איך מלמדים, והבנתי שזה מקצוע". בראיון מיוחד, דיברנו איתה על האתגרים שבעידוד לימודי המדעים, בעיקר בקרב בנות - ועל הדרך שמערכת החינוך צריכה לעבור כדי להתאים את תמירה גלילי 21- עצמה למאה ה "ככל שמתפתחת היכולת שלנו להבין את הגנטיקה שלנו ואת הדרכים השונות שבהן המוח שלנו פועל, אנחנו מבינים עד כמה השוני בינינו משמעותי. אבל במערכת החינוך לא מתייחסים לשונות בכלל. להפך, המערכת עושה האחדה, סטנדרטיזציה" "פעם בשנה אנחנו מעמידים ילדים על הכיסא, כדי שישאלו מה נשתנה. אנחנו רוצים שימשיכו לשאול את השאלה" “ סבתא אחת איחלה לנכדה שלה בפייסבוק שתהיה חברה של הצוקרברג הבא. מארק צוקרברג הגיב לה וכתב, ‘כדאי שתאחלי לנכדה שלך שתהיה החנונית הבאה’”. זהו רק אחד הסיפורים והדוגמאות המשמשים את ליאת בן דוד, אשת חינוך והמנכ”לית של מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, כדי לתבל את המשנה החינוכית שלה - ובמקרה זה, על סטיגמות ומגדר. היא עצמה היתה מהחנוניות, ודרכה היתה סלולה עד לדוקטורט בביולוגיה מולקולרית, אחד התחומים העומדים בחזית המחקר המדעי כיום. אלא שלאחר הדוקטורט, היא החליטה לנטוש את המחקר לטובת החינוך המדעי, ולדבריה, היא אינה מצטערת על החלטתה. “בכל זאת, נשארתי בתחום”, היא מחייכת. נראה שתחום אחד הוביל למשנהו. “זכיתי ללמוד בגימנסיה הרצליה בתקופת הזהב שלה”, היא מספרת. “היו לי מורים נפלאים. התעניינתי בתחומים רבים ולבסוף בחרתי בביולוגיה. “התפישה הביולוגית המערכתית ריתקה אותי והמשכתי עד לדוקטורט, אבל אז גיליתי שהתשוקה שלי להוראה ולחינוך עזה יותר. אולי זו השחקנית ליאת בן דוד: "אנחנו לא מדברים על מדע. אנחנו עושים אותו" צילום: מור ברנשטיין 11 שיעור חופשי > 2019 יוני 2019 יוני < שיעור חופשי 10
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==