שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124

היוזמה "שורשי בסביבתי", של בית הספר המלכתי דתי "חמד מירון" במרום גליל, נוצרה בעקבות המבנה המיוחד של בית הספר שבו שני מסלולים - תורני וסביבתי. במסלול הסביבתי לומדים בנים ובנות יחד, ובמסלול התורני יש כיתת בנים וכיתת 21- בנות. "בית הספר קולט תלמידים מ יישובים באזור", מסבירה מנהלת בת הספר, לירז נחמיאס, “וקיים מגוון דתי רב. הנתיב התורני היה עשיר בתוכן, מעצם עניין התלמוד והשינון, הנתיב הסביבתי היה חלש יותר, גם מבחינת הנראות שלו וגם מבחינת הדיוק שלו. ורצינו ליצור לו ייחוד שייצוק בו תוכן משמעותי". לאחר השתלמות בית-ספרית וסיעור מוחות של אנשי הצוות, נולד הרעיון לפתח את המסלול לכיוון סביבתי. בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה ומשרד החינוך הוחלט להתמקד בלמידה חוץ-כיתתית. כך נבנו שלוש כיתות ביער, שבהן מתקיים שיעור שבועי אחד לפחות בשפה וחשבון. בנוסף נבנו פינת חי, כיתה חקלאית, סוכה מטאורולוגית וחממה. “הרעיון היה שחוויית הלמידה החוץ-כיתתית תוביל ללמידה משמעותית יותר, לחיבור של הילדים לשורשים, למורשת ולסביבה”, אומרת נחמיאס. “רוב הילדים מגיעים מאזורים כפריים וחקלאיים, והחיבור לסביבה הוא טבעי". לראיה, עדויות של ילדים מהשטח: “הלמידה ביער היא חוויה כייפית מאוד", "מאוד כיף ללמוד בחוץ וליצור בטבע". הצוות ממשיך בלמידה והכשרה, וההשפעה של החיבור לסביבה מחלחלת לכל המקצועות - וגם למסלול התורני. שיעורים רבים נפתחים בהקניה פרונטלית, וממשיכים בלמידה חווייתית בחוץ. באחת מכיתות היער נבנה למשל לוח המאה, ותלמידי הכיתות הצעירות מתרגלים בה חיסור וחיבור. “כשמשחקים בכדור, ממחיזים הצגה, או מתרגלים באמצעות אבנים ובלוטים מהטבע, הלמידה חווייתית יותר", אומרת נחמיאס. "אנחנו לא רואים בעיסוק האקולוגי- סביבתי מטרה, אלא אמצעי חינוכי לטפח אדם טוב ומיטיב יותר”, היא מוסיפה. "היוזמה יוצאת מהרעיון הטמון במשפט 'כי האדם עץ השדה' - האדם והבריאה מעורבים ותלויים זה בזה. הרעיון הוא שמודעות, אהבה, הוקרה וכבוד לטבע יובילו את הלומד לשמור על יופי העולם שיצר האל. בגישה סביבתית זו יתפתח בלומד אורח חיים ידידותי לסביבה. אדם שחי לא רק לפי רצונו הפרטי והמצומצם, לומד להיטיב עם סביבתו ועולמו, והופך לאדם מודע וקשוב לסביבתו על כל מרכיביה". "היוזמה של דורית קרשנר סעדון ללימוד פילוסופיה התחילה בכיתה אחת, המשיכה לשכבה וכיום פועלת בכל חטיבת הביניים של בית הספר "גלים" בכפר הנוער "גלים”, בתמיכת המנהלת איריס חזיזה. קרשנר סעדון נחשפה לתחום לימוד פילוסופיה לילדים בלימודי התואר השני שלה בחינוך אלטרנטיבי, והתלהבה. "לילדים יש חשיבה פילוסופית באופן טבעי, אבל היא הולכת ונעלמת עם השנים”, היא אומרת. “אני מנסה לשמר אותה". בחשיבה הפילוסופית, הילד יוצר את התשובות באמצעות חשיבה לוגית, בעזרת ביקורתיות והסקת מסקנות. התלמידים רוכשים מיומנויות כמו הקשבה בתשומת לב, העברת מסרים ברורה, שימוש בסגנונות שונים לניהול קונפליקטים, חשיבה יצירתית וביקורתית, העלאת שאלות ומתן תשובות מבוססות. כל כיתה לומדת פילוסופיה שעתיים בשבוע. השיעור נפתח ב"מעורר" כמו שיר, טקסט, סרטון או משחק, שמתוכו ממופה נושא אוניברסלי. בהמשך התלמידים מעלים שאלות פילוסופיות רחבות, מנהלים דיון וכותבים את הדעות והעמדות שלהם. “הם לומדים לצאת מהפרטי לכללי", אומרת קרשנר סעדון. “ולומדים שאין כאן נכון או לא נכון, אלא מחשבה עצמאית, שמבוססת על טיעון. הם לומדים לנהל שיח פנימי ולהגיע למסקנה. "העיסוק הפילוסופי, ששואל שאלות, שונה מהנוהל המקובל של העברת חומר, והתלמידים נהנים לחשוב אחרת, ומביאים את המיומנויות שהם רוכשים גם לשיעורים אחרים. לפעמים תלמידים שלא בולטים בשיעורים הרגילים מוצאים את עצמם דווקא בשיעורים האלה". הפרויקט התפתח בכיוון נוסף. כיתות ט’ משתתפות בתוכנית שפותחה יחד עם רכזת לימודי הערבית, אמאני ג’זאר, שמגיעה מתחום הגישור. התלמידים דנים בשאלות פילוסופיות במשך חמישה מפגשים, ולאחר מכן מתקיימים חמישה מפגשים יחד עם תלמידים ערבים מבית הספר המקיף פארדיס. "המעגלים המשותפים לא עוסקים באוכל או בתרבות", אומרת קרשנר סעדון. “אנחנו פשוט מנהלים דיון פילוסופי. העיקר הוא החשיבה המשותפת". "השאיפה שלי כמורה היא לחתור למען חברה הוגנת, באמצעות עיצוב הדור הבא כעמוק, רוחני ונאמן לאותנטיות של כל אחד ואחד”, מוסיפה קרשנר סעדון. “אני שואפת למעבר מהוראה פרונטלית, שבה המורה הוא בעל הסמכות והידע, לחינוך שנובע מעולמם של התלמידים. לפיתוח מיומנויות של חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית, מיומנויות שהעיסוק בפילוסופיה יכול להעצים. מכאן יכול לבוא שינוי חברתי ואישי משמעותי". ילדים עושים פילוסופיה - יוזמה לפיתוח תלמידים בעלי חוזק נפשי, אמונה פנימית בעצמם ושאיפות לחתירה לחברה הוגנת וצודקת באמצעות העיסוק הפילוסופי רוחני שחוו בבית הספר חטיבת ביניים, דורית קרשנר סעדון, כפר הנוער "גלים" שורשי בסביבתי - יוזמה שמטרתה לעורר ולפתח בלומד את יכולת ההתבוננות בטבע, בבריאה ובסביבתו הטבעית, מתוך גישה אקולוגית סביבתית, ומתוך עידוד של קשר מושכל ומודע בין הלומד לסביבתו. לירז נחמיאס, צוות הנתיב הסביבתי, צוות מרום הגליל מדעים ב“חמד מירון" כיתוב תמונה תלמידים ומורים מ"חמד מירון". כיתות בלב היער שיעור פילוסופיה בכפר הנוער "גלים" 27 שיעור חופשי > 2018 מרץ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==