אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78

פתוחים בפניהם?” טוען הראל. 19- כבר משנות השישים של המאה ה הנוער היהודי, בנים ובנות, זכו לחינוך מודרני במוסדות חברת “כל ישראל חברים” (אליאנס), וגם בבתי ספר מיסיונרים אירופיים. הנוער היהודי הסורי נשבה בקסמיה של תרבות צרפת ושאף להגר אל מעבר לים: “הם למדו צרפתית ובצרפתית, והרגישו כבניה של צרפת” אומר פרופ’ הראל. התנועה הציונית התעוררה בסוריה מכיוון לא צפוי. “לקראת שלהי מלחמת העולם ) התורכים הגלו לדמשק 1917( הראשונה את אנשי היישוב שנחשדו בשיתוף פעולה עם הבריטים, ביניהם חברי סגל הגימנסיה העברית בירושלים. ועד ההגירה, בראשות מאיר דיזנגוף, הקים בתי ספר עבור ילדי המהגרים שאליהם התקבלו גם תלמידים יהודים מהקהילה המקומית. זו הייתה תחילת ההשפעה הגדולה של הציונות על הקהילה היהודית בסוריה”. הוקם בית ספר לבנים שמנהלו היה יהודה בורלא, ובית ספר לבנות שאותו ניהל יוסף יואל ריבלין, אביו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. “בתי הספר הללו התקיימו רק כחמש שנים אך השפעתם הייתה עצומה. וכך דמשק הייתה יותר ציונית מחלבּ”. כיום יהודי סוריה מפוזרים בארץ ובעולם. בארץ, בעיקר בערים תל אביב, ירושלים, חיפה, חולון ובת ים. בארה”ב מרוכזות הקהילות בניו יורק (ברוקלין) וניו ג’רזי. באמריקה הלטינית במקסיקו סיטי, בארגנטינה בבואנוס איירס, בברזיל בסאו ■ פאולו, בפנמה בפנמה סיטי. ממחקרי פרופ’ הראל עבודת הדוקטור של פרופ’ ירון הראל פורסמה כספר בשם “בספינות של אש ”1840-1880 למערב: תמורות ביהדות סוריה בתקופת הרפורמות העות’מאניות יצא 2015- ). הספר זכה בפרס בן צבי לשנת תשס”ד. ב 2003 , (מרכז זלמן שזר לאור קובץ מאמרים בעריכתו “יהודי סוריה: היסטוריה, תרבות וזהות” (הוצאת מאמרי הספר עוסקים בנושאים שונים כגון מעמדה 24 .) אוניברסיטת בר אילן של סוריה בהלכה, תהליכים חברתיים שהתחוללו בקהילות לאורך מאות שנים ועיסוק באישים בולטים בקהילה. ספרו של פרופ’ הראל “ספרי אר”ץ”: הספרות התורנית של חכמי ארם צובה”(מכון ) זיכה אותו בפרס “עמינוח”. ספרו “בין תככים למהפכה: מינוי רבנים 1997 בן צבי ) זיכה 2007 , ”(מכון בן צבי 1914-1743 ראשיים והדחתם בבגדאד, דמשק וחלב .2010 אותו בפרס שז”ר. על מכלול מחקריו הוא זכה בפרס נשיא המדינה לשנת כל ספריו תורגמו לאנגלית ויצאו לאור בהוצאות יוקרתיות בלונדון. 2( פרופ’ ירון הראל ערך יחד עם פרופ’ יום טוב עסיס וד”ר מרים פרנקל ספר כרכים): “אר”ץ ומלואה: מחקרים בתולדות קהילת ארם צובה (חלב) ותרבותה” ) במסגרת הסדרה 2010( ” ). כמו כן הוא ערך את הכרך “סוריה 2013 , (יד בן צבי “קהילות ישראל במזרח במאות התשע עשרה והעשרים”, של מכון בן צבי. פריחתה של הציונות בדמשק עומדת במרכז ספרו “דמשק נכבשה זמנית: הציונות .)2015 , ” (מרכז זלמן שזר 1928-1908 בדמשק “קהילת חלבּ הייתה הטרוגנית. המעמד הבינוני היה הדומיננטי ובקצוות היו עשירים ועניים. בעיר היו בעלי ממון שעושרם היה בממדים עצומים. בתיהם הושוו למבנים המפוארים של הטאג’ מהאל בהודו ולארמון בקינגהאם בלונדון. בתי יהודים היו יעד חובה למבקרים אירופים. לעומת זאת הרוב המוחלט של יהודי דמשק היו שקועים בעוני מוחלט” בעברית ובאנגלית 2007- ספרו של פרופ’ הראל שפורסם ב 2010- קובץ מאמרים שפורסם ב חשון תשע"ח 47

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==