אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78
בעולמם המיוחד וקשה לדעת אם הם מרגישים שותפים לחוויה. כל חיוך קטן והבעת שמחה מכוונים אותי במהלך ההצגה איך להמשיך לתקשר באמצעות התיאטרון עם עולמם המיוחד”. רפרטואר מגוון הצגות שונות. 18 ברפרטואר של אגדתא תוכן ההצגות מותאם לגילאי גן חובה ולתלמידי הכיתות הנמוכות עד כיתות ג’. תיאום הנושא נעשה יחד עם המורות או הגננות. “אני חושבת ביחד עם המורה או הגננת איזו הצגה תתאים לאופי הילדים ולערכים של המוסד. הנושאים מותאמים גם לנושאים השנתיים שנבחרו על ידי משרד החינוך. התכנים קרובים לעולמם של הילדים וההצגות עוסקות גם בסיטואציות מחיי בית הספר והגן”. הציוד של תיאטרון אגדתא כולל שני שולחנות להצגות, וילונות צבע, בתי עץ, ביגוד לבובות, אביזרים נלווים ובובות המייצגות דמויות שונות. ביניהן דמויות מהמסורת היהודית כמו רבי עקיבא, בובות המייצגות דמויות מאגדות עם ובובות של חיות שונות (ג’ירף, אריה, ארנב, חמור, עכבר). את החזרות להצגות היא מקיימת בחצר ביתה, שם היא מאחסנת את תפאורות ההצגות, את הבובות ואת התלבושות שלהן. אילנית משחקת את כל הדמויות בהצגותיה. היא משתמשת בקולה לאפיון הדמויות, עם הקפדה על קול ברור וחזק, הגייה ברורה ומדויקת של מילים וביטויים. השפה מגוונת ועשירה. היא מקפידה על שפת גוף מדויקת ועל הבעות פנים שנותנות ביטוי לאופי הדמות שהיא משחקת. על כתיבת התכנים להצגות אחראית המורה שלה לשעבר לתיאטרון, במאית תיאטרון הבובות מיקי מבורך. על בניית הבובות אחראית הבובנית מריה גורביץ’. את הבובות מייצר לפי הזמנה אמן הבובנות העולמי, היהודי הקנדי אלכס מרגול. “זו חוויה מיוחדת להגיע אל הילדים ברמות השונות ולהצליח לשמח אותם באמצעות התיאטרון”, מציינת אילנית, “לראות את השמחה על פניהם. אני מתאימה את ההצגה לילדים, נותנת להם לחוש את הבובות, רוקדת איתם ביחד עם הבובות והשמחה רבה גם אצלי וגם אצלם”. ההצגה הבולטת של אגדתא היא “רבי עקיבא, הכול לטובה” המבוססת על סיפור מהגמרא (תלמוד בבלי מסכת ברכות) המתאר סדרת אירועים שעובר רבי עקיבא היוצא למסע ומבקש ללון באכסניה בעיר ואינו מוצא בה מקום. במקום לכעוס רבי עקיבא מברך ואומר “הכול לטובה” ובסוף מתברר כי הלינה מחוץ לעיר הצילה אותו מאויביו. “המטרה שלי היא לתאר את עוצמת האמונה ולעודד יחס חיובי כלפי העולם”, אומרת אילנית, “ללמד את הילדים בדרך חווייתית שלא כל מצב מאיים ומסוכן מהווה בהכרח סימן לפורענות לעתיד לבוא, וצריך לדעת כיצד להתמודד עם קשיים מורכבים, בלי לאבד אופטימיות או אמונה”. גרסה נוספת להצגה זו נקראת “רבי עקיבא בדרך לירושלים” וגם בה מתואר מסע של מתוך ההצגה של תיאטרון אגדתא “פה גדול” “נוכחתי בעוצמת התיאטרון כאשר הופעתי במקלט באשקלון, ותוך כדי ההופעה נשמעו אזעקות. לא הפסקתי את ההופעה כיוון שהיינו מוגנים במקלט ובחרתי להציג את ‘רבי עקיבא הכול לטובה’, מתוך תקווה שההצגה תחזק את הילדים עם המסר האופטימי שלה. אני זוכרת שצפו בהצגה גם סבתות שהתרגשו מאוד והודו לי בחום. זו הייתה אחת ההופעות המרגשות שלי” חשון תשע"ח 42
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==