אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78

מדובר באנשים בעלי דרגות דתיות שונות. “החידוש הגדול הוא שהיהדות היא דת ותרבות גם יחד, וכל אחד יכול למצוא בה את מקומו: האחד בחוויה הרוחנית המאמינה, והאחר בחוויה התרבותית”. אורי קרויזר שילוב מורשת הפיוט בתרבות הישראלית הפך לאחרונה לנושא גם במערכת החינוך. כיום יש חשיפה לעולם הפיוט כבר בגני הילדים. אורי קרויזר, רכז תחום חינוך וקהילה של “אתר הפיוט והתפילה”, עובד במסגרת תפקידו עם אנשי משרד החינוך (החמ”ד, האגף לחינוך קדם יסודי, המזכירות הפדגוגית ויד בן צבי) על כתיבת תוכניות לימודים להנחלת הפיוט לילדי ישראל. קרויזר: “לאחר הקמת האתר הייתה הרגשה, במיוחד אצלי, אולי בגלל שבאתי מתחום החינוך, שאפשר ליצור קשר מובהק בין חינוך לפיוט”. התוכנית הבולטת שנוצרה מאז נקראת “בואו לגני”, והיא מופעלת בגני גנים, רובם בחינוך הדתי, 500- הילדים. כ לומדים שירה מוזיקלית ברוח הפיוט היהודי. “מעגל הבוקר נפתח בתפילת ‘אדון עולם’ נוסח בולגריה”, מתאר קרויזר, “ביום שישי שרים ‘לכה דודי’ בלחן אתיופי, ובימי ההולדת שרים את הבית הראשון בפיוט ‘יהי שלום בחילינו’, המוכר בנוסח עדות המזרח לברית המילה. כתבנו והקלטנו עבור ‘קרן מתנאל’ דיסק מיוחד לגננות ולמורות, בליווי כלי נגינה, כולל הכלים המסורתיים 30- כ והמיוחדים. היום בכל בוקר שומעים אותו אלפי ילדי גן. ההתרגשות שלנו היא לא רק מההשתתפות וההנאה של הילדים אלא גם מהתגובות של הסבים והסבתות, שמגיעים למסיבות בגן ושומעים את הנכדים שרים”. קרויזר מציע להרחיב את הפרויקט ולכלול בו גם פיוטים: “בעולם המסורתי היה מקובל שהמערכת החינוכית משתמשת בכלים חווייתיים כדי להעביר את המסר החינוכי. אנחנו מבקשים להפוך את הפיוט לכלי חינוכי”. קרויזר מספר שהציג לפני מורים במקצועות שונים דרכים לשפר את ההוראה בעזרת שירה. “יש למשל מקצוע שנקרא ‘תרבות יהודית ישראלית’. הראינו כיצד אפשר ללמד אותו בצורה מעניינת וחווייתית באמצעות פס קול מיוחד שמעביר את המסרים ואת הרעיונות. זה לא פס קול סטרילי, כלי דידקטי חביב שמלווה את השיעור, זה פס קול שמנחיל תוכן וזהות ישראלית ויהודית. “הדגמתי למורים להיסטוריה כיצד אפשר להנחיל ידע היסטורי דרך שירים ופיוטים, שכן שירה מעוררת מוטיבציה, מרגיעה ופותחת ערוצים חדשים אצל הילדים. ילד יכול ללמוד על תולדות החסידות, יהדות בבל, העלייה השנייה או גירוש ספרד, לשנן את החומר ואולי גם להזדהות אתו ברמה כזו או אחרת, אבל אם הוא חווה זאת באמצעות התרבות המוזיקלית, זה הופך לחלק עמוק ובלתי נפרד מהזהות שלו. גם בגיל מבוגר יותר תלמידים מתחברים ללימוד באמצעות המוזיקה. עשינו פיילוט גם בחטיבת ביניים וגם בתיכון, וראינו שהמוזיקה היא כלי ■ שראוי שיהיה לכל מורה”. אורי קרויזר, רכז תחום חינוך ב”אתר הפיוט והתפילה”, שותף בכתיבת תוכניות לימוד: “השירה מעוררת מוטיבציה, מרגיעה ופותחת ערוצים חדשים אצל הילדים. ילד יכול ללמוד על תולדות החסידות או יהדות בבל, לשנן את החומר ואולי אף להזדהות אתו, אבל אם הוא חווה זאת באמצעות התרבות המוזיקלית, זה הופך לחלק עמוק ובלתי נפרד מהזהות שלו” פסטיבל הפיוט העשירי צילום: דנה בר סימן טוב, באדיבות בית אבי חי חשון תשע"ח 34

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==