אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78

יתעד חוויות של אנשים פרטיים שבעבורם איחוד העיר היה חוויה מכוננת. כפועל יוצא של תפיסתו זו הוא כלל במיצג מגוון גדול של תושבי ירושלים, לרבות מוסלמים, נוצרים ואחרים. “אני ירושלמי ויוצר שעולם התוכן שלו מתעסק בדיוק בדברים האלה. המוסלמים או הנוצרים הם לא מיעוט זניח של העיר, אלא קבוצות אוכלוסייה גדולות שעד היום התעלמו מקיומן בהקשר של איחוד העיר” אומר אלפי ומוסיף: “כשבאתי לספר את הסיפור של העיר הזו, החלטתי שאי אפשר להתעלם מכך שיש פה אנשים עם חוויה אחרת, אפילו שהיא לא תמיד נעימה לאוזניים שלנו. אני לא אומר ש’האחר הוא אני’, אבל אני כן מכיר בקיומו, והרגישות הזו היא בעיני חלק מהאחריות שלנו אם אנחנו רוצים לשלוט באמת בעיר הזו”. הצעתו של אלפי התקבלה, ובסיועם של חמישה תחקירנים אותרו חמישים אנשים שסיפוריהם משקפים את חוויית איחודה של העיר. התחקירנים הסתייעו גם בעבודות “שורשים” של תלמידי בתי ספר בירושלים. מוזיאון מגדל דוד, הממוקם במצודה המפורסמת מימי הביניים בשער יפו 1989 שנקראת "מגדל דוד", הוקם בשנת במטרה לספר את תולדותיה של ירושלים מימיה הראשונים לפני ארבעת אלפים שנה, ועד היום, כבירתה של מדינת ישראל. איילת ליבר: "המוזיאון מציג את עברה של ירושלים ואת חשיבותה עבור שלוש הדתות, אבל המסר העולה ממנו הוא שירושלים לא פרחה באמת אלא בתקופה בה הייתה בשליטה יהודית, מלאה או חלקית. כשהיהודים נעדרו ממנה, ירושלים מעולם לא התפתחה מעבר לעיירה מקומית תושבים לכל היותר". 20,000 בת מערת המגורים של משפחת מזרחי עם תום הקרבות בירושלים נעמד יוסי מזרחי, חייל צעיר מהחטיבה הירושלמית, על חומת העיר העתיקה והביט לעבר מה שהיה עד לפני ימים מספר שטח ההפקר שבין שער יפו הירדני וירושלים הישראלית. השטח המפורז, שלימים תוקם בו שכונת ממילא היוקרתית, היה השכונה בה גדל הנער יוסי מזרחי. בין ההריסות, תחת מבטם של צלפי הלגיון הירדני, התקיימה שם שכונה שוקקת חיים של עולים חדשים מכורדיסטן האיראנית, ובהם יוסי מזרחי בן החמש. "הקהילה הייתה הומוגנית מאוד וסירבה להתפזר במקומות שונים בארץ. הם רצו ללכת רק למקום אחד אליו השתוקקו – לירושלים". מספר מזרחי. "הסבירו להם שאין מקום בירושלים, אז הם אמרו, 'זה בסדר, אנחנו נסתדר עם מה שיש'. וכך היה. עלינו לירושלים בחוסר כל: כמה שמיכות ופנקסי סוכנות". כשהגיעו בני הקהילה לעיר הקודש הנכספת הגיעה השמועה שבאזור ממילא – מרכז העיר הישן שנחרב ונבזז בימי המרד הערבי והפך לשטח הפקר מסוכן לאחר מלחמת העצמאות משה אלפי, הבמאי ויוצר המיצג: "כשבאתי לספר את הסיפור של העיר הזו, החלטתי שאי אפשר להתעלם מכך שיש פה אנשים עם חוויה אחרת, אפילו שהיא לא תמיד נעימה לאוזניים שלנו. אני לא אומר ש'האחר הוא אני', אבל אני כן מכיר בקיומו, והרגישות הזו היא בעיניי, חלק מהאחריות שלנו" חשון תשע"ח 27

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==