אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78

הסטודנטים בין היתר חשיבה יצירתית בתלת ממד, איך תופשים חלל וכו'. המפגש עם הסטודנטים היה מעניין עבורי, והתכנים בזיקה ליהדות חדשים לי בחלקם. כיוון שמדובר בקבוצה קטנה של סטודנטים, האווירה הייתה אינטימית, ונוצרו קשרים אישיים. אולי זאת קלישאה אבל עם הזמן פרדס נהיה עבורי סוג של בית". משולם סבור שבפרדס נוצרת אמנות מיוחדת במינה, דווקא לנוכח גבולות ההלכה, בתוך המתח שבין פיסול ליהדות. "אני מאמין שפרדס סולל דרך מיוחדת בתחום האמנות הפלסטית, בכך שהוא מעורר שאלות על יהדות בשפת האמנות החזותית המערבית. ברור שהחיבור בין פיסול ויהדות מעורר שאלות ואפילו קונפליקטים: האם זה אפשרי בכלל? ואם כן – רק לשם אסתטיקה - איפה עובר הגבול בין אובייקט קישוטי לפטיש פולחני? "בתחילת הדרך חששתי שהאיסור להציג עירום יפגע בעשייה האמנותית, שכן אם ברצונך ללמוד את תולדות האמנות המערבית, יהיה קשה מאוד לחמוק מציור או מפיסול שמציג עירום. התבדיתי. היום אני מבין שאפשר ללמד כל כך הרבה על אמנות גם בלי זה, וכי לא תמיד חייבים עירום ממשי בשביל "להפוך את גבעת וושינגטון למרכז אמנות ותרבות ארצי" "הקמת בית הספר הגבוה לאמנות 'פרדס' הייתה המשך טבעי לתפיסת העולם שלי, שצריך לאפשר ולתת מקום לציבור שלנו – הציבור הדתי-לאומי ואחרים - להביע את עצמו ולהתפתח גם בתחום האמנות, כמו בתחומים אחרים", מסביר יקי סעדה, מנכ"ל קרית חינוך גבעת וושינגטון ויוזם הקמת בית הספר "פרדס". "לפני שמונה שנים הקמנו את בית הספר הגבוה למוזיקה "מזמור", ומאז בנוסף ל'פרדס' פתחנו אולפנה לאמנויות "הללי", מסלול אקדמי למוזיקה במכללה. ״אנחנו מתכננים להרחיב את תחום האמנות בגבעת וושינגטון, כדי שתהפוך למרכז תרבות ואמנות ארצי לציבור הציוני-דתי. מוסדות אלו מאפשרים ללמוד אמנות ברוח המסורת היהודית ועל פי ההלכה." יקי סעדה, מנכ”ל קרית החינוך גבעת וושינגטון, יוזם הקמת בית הספר “פרדס” אסי משולם, מורה לפיסול: "אני מאמין שפרדס סולל דרך מיוחדת בתחום האמנות הפלסטית, בכך שהוא מעורר שאלות על יהדות בשפת האמנות החזותית המערבית. ברור שהחיבור בין פיסול ויהדות מעורר שאלות, ואפילו קונפליקטים: האם זה אפשרי בכלל? ואם כן – רק לשם אסתטיקה - איפה עובר הגבול בין אובייקט קישוטי לפטיש פולחני?" עבודות של מוריה דרעי, ציורים מופשטים העוסקים בחוויית האני מול הנשגב חשון תשע"ח 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==