אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78

ירושלים, נפגשו עם מורה דרך, והשיא היה כשהם הפכו להיות מורי דרך בעצמם. חצר בית הספר הוסבה ליום אחד למיני ירושלים, עם כל המראות הריחות והטעמים שבה, והתלמידים הנחו את חבריהם בסיוריהם בעיר. מוזיקה לפיתוח יכולות חברתיות תחום המוזיקה נלמד ב”עמיטל” בשכבת תלמידים. כל 180- כיתות ד’ המונה כ תלמידי השכבה לומדים מוזיקה במשך שעתיים בשבוע במסגרת הכיתתית, ומשתתפים בתזמורת כלי הנשיפה של בית הספר. התלמידים המצטיינים בשכבה זוכים לתגבור של שש שעות נוספות, במטרה לשלבם במסגרת הקונסרבטוריון העירוני. בצוות חמישה מורים למוזיקה. רכז המוזיקה, סשה אושמיאנסקי, שנה בהוראת מוזיקה 32 בעל ותק של המלמד שלוש שנים בבית הספר, מסביר: “בסיס העבודה עם התלמידים הוא בראש וראשונה התנהגותי. יש מחקרים המצביעים על כך שהמוזיקה מסייעת לפיתוח שפות כגון מתמטיקה, פיזיקה, מפתחת את האינטראקציה החברתית ומחזקת תכונות חיוביות כמו סבלנות, הקשבה, וקבלת השונה”. סשה מוסיף כי הכלים בהם בחר בית הספר ללמד מוזיקה הם כלי נשיפה. חלילי צד, בריטון, קלרינט, טרומבון, טובה, חצוצרה וכלי הקשה. זאת מפני שאלו הם הכלים הכי פופולריים בקרב התלמידים. תלמידי המוזיקה מנגנים בטקסים בבית הספר, ולעתים גם בטקסים שונים בשכונה או בעיר. לימודי רובוטיקה החל מכיתה א’ לימודי רובוטיקה נלמדים בכל הכיתות, החל מכיתה א’ עד כיתה ו’. בכיתות הנמוכות התוכנית כוללת לימוד יסודות מתמטיים, סימטריה, מושגי יסוד ברובוטיקה ולימוד עקרונות הבנייה של רובוטים. מכיתות ד-ו’ הדגש הלימודי הוא על בניית דגמים שונים בשילוב תוכנת מחשב. כך לדוגמה, לרגל חגי תשרי נבנה בהצלחה כרטיס ברכה רובוטי המנגן שיר ברכה לראש השנה ולחגים. כמו כן נבנה מערך תוכנות למעלית חשמלית בשבת והתלמידים למדו כיצד לתכנת אותה. העבודה היא קבוצתית. כל קבוצה בונה דגם לפי תוכנית שהתלמידים יוצרים בהנחיית המורה, והמוצר המוגמר מודפס במדפסת ■ תלת מימד הנמצאת בכיתת הרובוטיקה. גלית חג’בי, רכזת “גישת החקר כיתות א’: מאפשרת גמישות פדגוגית. למשל בשיעורי תורה תלמידי כיתות א’ וב’ מצאו בפרקים שלמדו מושגים שחוזרים על עצמם כגון ׳רועי צאן׳, ׳חלומות׳, ׳שדה׳, ׳באר מים׳. הם התחלקו לקבוצות וכל קבוצה חקרה מושג אחר תוך שימוש במאגרי מידע. בהמשך יצרו התלמידים מוצגים שביטאו את המושגים שחקרו, בכיור בפלסטלינה, בפיתוח משחקים ובציור” תלמידות במרחב התנועה חשון תשע"ח 14

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==