אתרוג | חשון תשעח | אוקטובר 2017 | גליון 78
כבר בימי קדם, או שיעור בתורה שנפתח בשאלה אילו יוכבד אמו של משה הייתה חיה היום, איך הייתה יכולה להציל את בנה חוץ מאשר להניח אותו בתיבה שתשוט על היאור. הרב אדיר בוסי והמורה אביבית בורנשטיין אחראים על התחום התורני. הרב בוסי מסביר שהגישה היזמית ללימודים שמטופחת בתוכנית יח”י מעשירה גם את תחומי הלימוד התורני. כך למשל היוזמה לתרגם לשפה האנגלית את שמות ארבעת המינים ואת משמעות השימוש בהם. אביבית בורנשטיין מתארת יזמות של תלמיד בנושא השופר: “לקראת חגי תשרי אנו מכינים סדנת שופרות במסגרתה התלמידים לומדים מהו שופר, כיצד מכינים אותו, ומה משמעותו במסורת עם ישראל. היה תלמיד מכיתה ו’ שבחר את השופר כנושא שאותו ילמד את חבריו. הוא עבר בין הכיתות, סיפר לתלמידים סיפור חסידי הקשור לשופר, וכך הם למדו על המשמעות העמוקה יותר שיש לשופר בעם ישראל”. יזמות מסייעת להתגבר על משברים יעל כהן, יועצת שכבת ד’-ו’, טוענת שהגישה החינוכית הדוגלת בפיתוח היכולות האישיות של התלמידים, עם מתן הזדמנויות ליוזמות אישיות, מסייעת לתלמידים להתגבר על משברים ולפתח גישה חיובית לעצמם ולחבריהם. כדוגמה היא מביאה כמה מקרים. אחד מהם הוא של תלמיד כיתה ו’ שהתייתם מאביו, ובמסגרת נבחרת היזמות של בית הספר פיתח את נושא המצוות התלויות בארץ והפך אותו לחומר לימודי שאותו הפיץ בין חבריו. “התהליך הזה סייע לו רבות להעביר את שנת השכול שלו”, מדגישה כהן. מקרה אחר הוא של תלמידת כיתה ה’ שהתגלתה כבעלת כשרון נדיר בנגינה, נשלחה לקונסרבטוריון העירוני והודות לכך חלה תפנית משמעותית במעמדה בחברת בית הספר. מקרה נוסף הוא של תלמיד שנתגלה כאצן מחונן, זכה בכמה גביעים בתחרויות בית ספריות, והפך למקור גאווה לעצמו ולבית הספר. קבוצות חקר בכיתות א’ תלמידי “עמיטל” לומדים לעשות שימוש במאגרי מידע רלוונטיים החל מכיתות א’. גלית חג’בי, רכזת כיתות א’, בעלת תואר שנה בהוראה, 23 שני בחינוך וותק של מלמדת בבית הספר מאז הקמתו. לדבריה גישת החקר מאפשרת גמישות פדגוגית. כדוגמה ליישום גישת החקר היא מביאה את שיעורי התורה בהם תלמידי כיתות א’ וב’ מצאו מושגים חוזרים בפרקי התורה שלמדו כגון “רועי צאן”, “חלומות”, “שדה”, “באר מים”. הם התחלקו לקבוצות וכל קבוצה חקרה בנפרד מושג אחר, תוך עשיית שימוש במאגרי מידע. בהמשך יצרו התלמידים מוצגים שביטאו את המושגים שחקרו, בעבודות כיור בפלסטלינה, בפיתוח משחקים ובציור. עבודות החקר שבוצעו אשתקד התמקדו שנה לירושלים, 50 בנושא של תלמידים חקרו את תולדות שכבה ד׳ עם המורה למוזיקה רכז המוזיקה, סשה אושמיאנסקי: “בסיס העבודה עם התלמידים הוא בראש וראשונה התנהגותי. יש מחקרים המצביעים על כך שהמוזיקה מסייעת לפיתוח שפות כגון מתמטיקה, פיזיקה, מפתחת את האינטראקציה החברתית ומחזקת תכונות חיוביות כמו סבלנות, הקשבה, וקבלת השונה” חשון תשע"ח 13
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==