אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77
וזהו עוד מימד שאנו מתמודדים איתו בעשייה החינוכית שלנו”. מגמות ללא הגבלות על מנת להתאים את האולפנה לאוכלוסיית הבנות ההטרוגנית, נבנה מערך מגוון ורחב של מגמות לימוד העומד לבחירת התלמידות. “אחד העקרונות שלנו, הוא שאין הסללה של הבנות למגמות”, אומרת למברגר, “דווקא התחום הזה הוא היותר שוויוני אצלנו, ואנו עושים הכול על מנת שכל בת תרגיש שיש לה יכולת לבחור בכמה שיותר אפשרויות. יש לנו מבחר מקצועות. במדעי הטבע - ביולוגיה, כימיה ופיסיקה - מדעי החברה, כלכלה ומנהל עסקים, מגמות אמנות ובהן תיאטרון, קולנוע, מחול ועיצוב גראפי. ישנה מגמת משפטים בשילוב האוניברסיטה העברית, מגמת מדעי המחשב וסייבר ועוד. “ההצטרפות למגמה זו או אחרת תלויה ביכולות ובכישורים של כל אחת”, מסבירה למברגר. “ישנן בנות שמסוגלות לעשות יחידות, לכתוב עבודת 5 ביולוגיה ותיאטרון גמר וללמוד במסלול האוניברסיטה הפתוחה יחידות תנ”ך ותושב”ע, ולעומת 5- ולהיבחן ב זה אחרות שמסוגלות להיבחן רק במגמה אחת”. בכל שכבה באולפנה ישנן בין שתיים לשלוש כיתות עיון מצטיינות, כיתת מב”ר וכיתה מקדמת, ובכולן הבנות ניגשות לבגרות מלאה. למברגר מדגישה שאחוז הבוגרות בעלות .96% תעודת בגרות באולפנת אוריה עומד על “אני מאמינה שכל בת צריכה ויכולה לעשות בגרות, אנחנו לא מוותרים על זה, והתוצאות הן מצוינות”. סידורי תפילה אישיים הרב בראון דסברג, רב האולפנה ואחד הגברים הבודדים במערכת החינוכית של האולפנה, בוגר ישיבת הגוש שבתו לומדת באולפנה, דוגל בלימוד תורני בין-תחומי. “כל שכבת גיל לומדת נושא ליבה מרכזי אחד, סביבו נלמדים נושאים מגוונים בדרכים שונות”, הוא מסביר, “בכיתה ט’ חסד, נתינה וערבות הדדית. בכיתה י’ תפילה, בכיתה י”א שבת, ובכיתה י”ב משפחה. במשך השנה עוסקים בנושא הליבה באופנים שונים, אינטלקטואליים ויצירתיים כאחד. הבת מעבדת אותם, והם הופכים להיות חלק ממנה”. הרב דסברג מציג אוסף של ספרונים צבעוניים המופקים ברמה גבוהה. אלה הם “סידורים אישיים” שבנות כיתה ט’ יוצרות במהלך השנה. “הבנות בחרו מהסידור את קטעי התפילה המשמעותיים עבורן, הוסיפו הקדמה אישית, טקסטים ספרותיים ותמונות שמדברים אליהן, ועיצבו את הסידור. התוצאה פשוט עושה פלאים”, אומר הרב דסברג ומוסיף: “בת אחת סיפרה לי שהיא הכינה סידור כזה לאחיה שהיה ‘בדרך החוצה’ משמירת מצוות, והוא חזר להניח תפילין ולהתפלל. תלמידה אחרת סיפרה לי שכל המשפחה התאספה להתפלל בסידור הזה לרפואתה של סבתה החולה, תלמידות אחרות סיפרו לי שהן מתפללות בו יום יום. זה לא קורה בן-יום כמובן, אלא לאחר ש’לשו’ את החומר מכל הזוויות, מתקבל ‘תוצר’ כל כך מרשים עד שקשה להן לעזוב אותו”. הרב מבטא אמונה בעוצמתו של העולם הרוחני של הבנות. “העולם החילוני זמין ופשוט, ואין בו שום חידוש בעבורן. אם יש דבר שמעניין אותן זה עולם הרוח – צימאון לאל חי. הן רוצות לחיות את חיי הרוח, וברגע שהן מרגישות שהן מקבלות מענה למשהו שהן צמאות אליו, הן יכולות להזדהות אתו ומתוך כך גם להתחייב אליו. לכן אנחנו מתחילים בכיתה ט’ בנושא ‘בין מחויבות להתחברות’, עבודה רב תחומית בין אדם למקום ובין אדם לחברו, שעיקרה הוא שהמחויבות יוצרת חיבור, והחיבור יוצר מחויבות”. לאולפנת אוריה יש יחידת בגרות ייחודית שנקראת “אמונה וגאולה”. זוהי יחידת לימוד במחשבת ישראל שנבנתה על ידי צוות האולפנה, במסגרת תוכנית משרד החינוך סגנית המנהלת, רותי הילמן: “ביחידת הלימוד שפותחה באולפנה, ‘אמונה וגאולה’, במקום ללמד תכנים של אמונה, אנחנו הופכות את התלמידות ללומדות וחוקרות. כל בת חוקרת סוגיות שמעניינות או מטרידות אותה באמונה. מעבר לשאלות של כל נערה מתבגרת, הן עסוקות בהתמודדות עם משבר. בקהילה הזאת יש יותר מקרי שכול וטראומות לעומת בתי ספר אחרים, בעיקר בשל הפיגועים” בשיעור אמנות תמוז תשע"ז 8
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==