אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77
מנהלת "מורשת זבולון", ברכה דבול, תיארה את הפעילויות לעידוד הקריאה בבית ספרה: "יזמנו פרויקט 'יוצאים מהקופסה'. יצרנו מרחבי קריאה והקמנו ספריות ברחבי בית הספר. השאלת הספרים נעשית ללא רישום וללא תשלום. בכל מרחב יש תלמידים שהתנדבו להיות 'ד"ר לספרים'. הם אחראים על הסדר במרחב ומטפלים בספרים הזקוקים לתיקון, ואם יש צורך הם אף כורכים מחדש את הספרים. במרחבים גם יש הפעלות לעידוד קריאה וכתיבה". מנהלת "עציון", נילי שמואלי: "בבית ספרנו מעלים את הקריאה על סדר היום מתוך אמונה שקריאה מעשירה את אוצר המילים ומשביחה את השפה הדבורה והכתובה כאחד. אנו מזמנים לתלמידים מפגשי קריאה כגון: קריאת בוקר, חונכות קריאה, הייד פארק בנושא דמויות מתוך ספרים ועוד". מנהלת "ציפורי", לילי חג'ג': "התלמידים בוחרים את הספרים ובאמצעותם בוחנים אירועים שונים המתרחשים בחייהם שלהם. התלמידים לומדים לבטא רגשות ומחשבות, שואלים שאלות, מוצאים נקודות הזדהות עם הדמויות בספרים ומנסים למצוא בעזרתן כלים להתמודדות טובה יותר עם חייהם שלהם". אלי קופר , יליד בני ברק. תושב גבעת שמואל. הוא בוגר 65 אלי קופר, בן מדרשיית נועם בפרדס חנה. נשוי ואב לשלושה. בעל תואר ראשון שנה 43 במתמטיקה מאוניברסיטת בר אילן. מלמד מתמטיקה כבר באולפנת צפירה שבמושב צפריה ובישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל. באולפנת צפירה הוא מגיש תלמידים ותלמידות לבגרות ברמה של חמש יחידות. קופר: "החלום שלי הוא שבישראל יפנימו את העיקרון של 'הטובים להוראה'. מורים טובים הם תנאי לחינוכם ולקידומם של הדורות הבאים. הוראת מתמטיקה מהווה בעבורי שליחות עמוקה. זה תחום לימודי חשוב שמקנה ביטחון עצמי ואפשרות להצלחה בשאר המקצועות. אני שמח לגרום לתלמידים להצליח במתמטיקה ומשתדל להעביר להם את האהבה הגדולה שלי למקצוע. מעולם לא הענשתי תלמיד על אי הכנת שיעורי בית, או על חוסר משמעת בשיעור. מעולם לא עשיתי מבחני פתע, כי אני לא מאמין בשיטה הזאת. מעולם לא הבכתי תלמידים בשאלות ידע מתמטי. הכול נעשה באווירה רגועה ובלי כל לחץ. "בבסיס העבודה שלי מדובר בעבודה חברית, בהנגשה ידידותית של החומר, אבל עם גבולות ברורים. אני עובד בשיטה שמטרתה לתת לתלמידים/ות כלים הכי טובים להבנה ולהצלחה בחומר. בתהליך ההוראה אני מסביר קודם כל את החומר בלי שהתלמידים יכתבו. חשוב שהם יקשיבו, אחרת הם ירשמו חצאי משפטים ולא יבינו מה כתבו. רק אחרי שהם מבינים אפשר להכתיב להם את החומר מילה במילה". חוה טרייטל , נשואה ואם לארבעה, ילידת ירושלים. בוגרת 41 חוה טרייטל, בת אולפנת חורב מבית וגן. בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית. רכזת יהדות בבית הספר קשת תלפיות- מזרח בירושלים ומחנכת כיתה ד'. חוה מלמדת עברית, מולדת, אנגלית ותנ"ך בכיתות ב'- ד' ונותנת שיעור בפרשת השבוע לכל בית הספר בימי שישי, שיעור קצר של חצי שעה המתקיים באולם בית הספר ונועד לתלמידי א'-ו'. בית ספר קשת הוא בית ספר משלב שלומדים בו דתיים, חילוניים ומסורתיים. שיעורי היהדות ניתנים גם במסגרת הלא פורמלית של בית מדרש ונלמדים בה טקסטים מהמשנה, מהמדרשים, ומהתלמוד והם מיועדים גם להורי בית הספר. חוה: "השיח שלי עם התלמידים נובע מהשאלות שהם שואלים על החיים, על העולם ועל המורשת, כמו למשל מה קרה לעם ישראל בתקופות שונות, או מה משמעותו של משל יותם לגבי סוג ההנהגה שעם ישראל בחר. אני חושבת שדיונים מהסוג הזה צריכים להיעשות בכל גיל. במסגרת השיעורים מדברים ומנתחים את המשמעות של מילים בשפה העברית. "אני לא מלמדת משנה סדורה. אני יוצרת סוג של שותפות בין המחשבות שלי למחשבות של התלמידים שלי. אני מלמדת תהליך מחשבתי המאפשר לילדים לשאול וליצור דיאלוג מפרה. המטרה שלי היא להקנות לתלמידים כלים בוגרים להבנה, לרכישת ידע ולפיתוח יכולת ביטוי עצמי, והבנת השורשים היהודיים שלהם. מי שמנחה את הדיאלוג זה הילדים ולא המורה. התפקיד שלי כמורה הוא להנחות ולפקח על התהליך". שני מורים מהחינוך הממ"ד זכו בתואר "המורה של המדינה" מנהלת ביה"ס "עמיטל" בפתח תקוה, שמחה גיל תמוז תשע"ז 63
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==